Hrvatsko novinarsko društvo zabrinuto zbog uklanjanja priloga o kronologiji nastanka “grupe Borg” sa stranica RTL-a

hnd
CJA

ZAGREB, 12.11.2018. – Hrvatsko novinarsko društvo sa zabrinutošću je dočekalo potez uredništva RTL-a Hrvatska koje je sa svojih internetskih stranica uklonilo novinarski prilog o kronologiji nastanka ”grupe Borg”, nevidljivih autora zakona poznatog kao Lex Agrokor.

Spomenuti dvanaestominutni prilog bio je emitiran u RTL-ovoj emisiji ”Potraga” u utorak 30. listopada, dan nakon što je Jutarnji list u Zagrebu upriličio promociju knjige bivše potpredsjednice Vlade Martine Dalić. Nakon emitiranja prilog je bio dostupan na RTL-ovoj stranici Vijesti.hr sljedećeg dana sve do večeri, a zatim je uklonjen. Na upit koji je GONG poslao Upravi RTL-a o razlozima tog postupka Uprava je odgovorila da je uklonjen zbog tehničkih teškoća te će biti vraćen čim one budu uklonjene. Bez obzira na to, RTL prilog nije vratio na web stranicu svog portala Vijesti.hr, no može se pogledati na Facebook stranici GONG-a, koji je tamo postavljen uz RTL-ovo odobrenje. U najmanju ruku neobičan razvoj događaja oko “nestalog” priloga navodi HND na pomisao da se radi o cenzuri ili autocenzuri.

U uklonjenom se prilogu kroz komentare niza sugovornika, prvenstveno novinara koji su istraživali okupljanje članova „grupe Borg“ te razotkrivali njihove kasnije unosne konzultantske poslovne angažmane u procesu restrukturiranja kompanije Agrokor, kao i njihovu povezanost s Knighthead fondom, problematizira duboki sukob interesa autora Lex Agrokora kao i krajnje sporna uloga bivše ministrice Martine Dalić. Prilog novinarke Irene Pirjać rekapitulira ranije objavljene činjenice vezane uz način rada i djelovanja tajne skupine koja je pisala Lex Agrokor, potkrijepljene izjavama i komentarima sugovornika koji čitav slučaj komentiraju iz današnje perspektive.

Hrvatsko novinarsko društvo očekuje da uredništvo RTL-a Hrvatske pruži jasne odgovore na pitanja zbog čega je prilog koji je od javnog interesa uklonjen s mrežnih stanica te medijske kuće, je li ta medijska kuća bila izložena pritisku, prijetnji ili ucjeni da se prilog ukloni i ako jest, tko je te pritiske provodio.

Angažman pojedinih medija, poput medijske kuće Hanza medija koja je izdala i uz Jutarnji list besplatno dijelila knjigu Martine Dalić, a sada i RTL-a vezano uz uklanjanje već objavljenog priloga, krajnje je neobičan, suprotan ulozi medija kao čuvara demokracije i transparentnog rada tijela javne vlasti te nameće čitav niz pitanja na koja uredništva tih medija, zbog očuvanja vlastite vjerodostojnosti, javnosti duguju jasne odgovore.

Hrvatsko novinarsko društvo podsjeća da je zabranu cenzure kodificirao i Ustav Republike Hrvatske, kao najviši državni akt.


CJA, Zagreb, 12/11/2018