
1 
 

Presuda za klevetu protiv novinara i magazina „Slobodna Bosna“ 

 
 

SUD NE PRIZNAJE NEIDENTIFIKOVANE IZVORE I 

POSTOJANJE „AFERE REKET“ PRIJE NEGO JE ONA 

POTVRĐENA OD ZVANIČNIH DRŽAVNIH ORGANA?! 
 
 

 
Općinski sud u Sarajevu donio je 21. februara 2011. godine presudu u 

parničnom postupku protiv najuticajnijeg sedmičnog magazina u Bosni i 
Hercegovini (B-H) „Slobodna Bosna“ iz Sarajeva. U presudi donesenoj po 

tužbi trojice visokih političkih i državnih dužnosnika ovom magazinu je 
naloženo plaćanje ukupno 9.000 KM (1 euro-1,95 KM) naknade 

nematerijalne štete. 

 
Prema ovoj presudi, tuženo preduzeće i izdavač magazina („Press-Sing“ doo, 

iz Sarajeva) dužno je da tužiteljima naknadi nematerijalnu štetu zbog 
klevete i diskriminacije. Šteta treba biti plaćena u jednakom iznosu od 3.000 

KM svakome od trojice podnositelja tužbe, uključujući i zatezne kamate od 
dana podnošenja tužbe (27.11.2009).  

 
Ova je presuda prvostepena i protiv nje je dozvoljena žalba višem sudu 

(Kantonalni sud u Sarajevu) u roku od 30 dana, koji ističe 31.3.2011.  
 

Ali, i prije ulaganja žalbe i bez obzira na odluku drugostepenog suda, ova je 
prvostepena presuda Općinskog suda i u javnosti i u medijskoj zajednici 

izazvala brojne reakcije, komentare i neslaganja.  
 

Tužba i odgovor na tužbu 

 
Tužba za klevetu protiv izdavača magazina „Slobodna Bosna“ („Press-Sing“ 

doo, Sarajevo) podnesena je ovom sudu 27. novembra 2009. godine. Tužbu 
su podnijeli trojica visokih političkih i državnih dužnosnika, od kojih je jedan 

predsjednik Socijaldemokratske partije B-H (SDP) i takođe poslanik u 
Parlamentu B-H (Zlatko Lagumdžija, u daljem tekstu Z.L.), dok su druga 

dvojica potpredsjednici iste partije (Željko Komšić i Damir Hadžić, u daljem 
tekstu Z.K. i D.H.). Njih su dvojica uz to i visoki državni dužnosnici (jedan je 

član Predsjedništva B-H, a drugi načelnik jedne od najvećih općina u 
Sarajevu). 

 
Povod za ovu tužbu su dva teksta u magazinu „Slobodna Bosna“ koji su 

objavljeni tokom 2009. godine. Jedan od trojice tužitelja (D.H.) u tim je 



2 
 

tekstovima osumnjičen za reket jednog lokalnog biznismena i navodno 

traženje mita, dok su druga dvojica tužitelja i funkcionera označeni kao 
saučesnici. Ovaj slučaj navodnog traženja mita dobio je u međuvremenu 

veliki publicitet u domaćim medijima pod imenom „afera reket“ i od tada 
traje i istražni postupak koji vodi Tužiteljstvo B-H. 

 
Prema tužbi, u prvom tekstu u „Slobodnoj Bosni“, koji je objavljen 

15.10.2009. pod naslovom „SDP potresa korupcijski skandal“, objavljena je 
porodična fotografija tužitelja sa suprugama i malodobnom djecom 

snimljena tokom njihova odmora, ispod koje je stajao slujedeći potpis: 
„SDP-ov dream team (s punim imenima trojice optuženih)... na krstarenju 

Mediteranom“. U sljedećem broju magazina (22.10.2009) na naslovnoj 
strani, objavljen je naslov „Najveća korupcijska afera“ i u naslovu imenovan 

jedan od trojice tužitelja (D.H.) kao akter koji je ucjenama tražio plaćanje 
mita od biznismena da bi dodijelio urbanističku dozvolu za gradnju. U istom 

broju na pet strana objavljen je tekst u čijem su fokusu, prema tužbi, bili 

sva trojica funkcionera SDP pri čemu se „isticalo da je ova partija 
'korupcionaška' i da su tužitelji kao ličnosti skloni korupciji i kriminalu“. I uz 

ovaj prilog objavljene su slike tužitelja s njihovim porodicama, uključujući i 
malodobnu djecu. 

 
Prema tužbi, u tekstu pod naslovom „Siromašni student Hadžić za nepunu 

deceniju stekao stanove u Sarajevu i Makarskoj, kuću, vikendicu, 
skupocjene automobile“ navedeno je „niz neistina u vezi sa imovinom jednog 

od tužitelja“. U tom tekstu se, prema tužbi, navodi i da je „tuženi novinar 
javnosti prikazao D.H. kao kriminalca koji traži mito u ogromnom iznosu, 

iznoseći tvrdnju da to radi za partiju kojoj pripada, a potom i za vlastiti 
privatni interes čelnika SDP“.  

 
U tužbi se navodi i da su „tužitelji poznate i priznate javne ličnosti“ i da 

„uživaju ugled u domaćoj ii međunarodnoj javnosti“ te da su „povjerenje 

stekli savjesnim i odgovornim radom“. „Svojim načinom izvještavanja tuženi 
je tužitelje smišljeno i direktno označio kao kriminalce i ličnosti sklone 

korupciji i mitu, te je pokušao da omalovaži partiju SDP, predstavljajući je 
kao partiju korupcionaša...“ 

 
U tužbi je posebno istaknuto da su objavljeni tekstovi i fotografije ugrozili 

sigurnost njihove djece, te da su tužitelji zbog toga bili frustriram i patili. 
 

U tužbi se navodi i da su tužitelji podnijeli zahtjev za objavljivanje ispravke 
neistinitih tekstova. Tuženi novinar se javno ispričao zbog objavljivanja slika 

djece trojice dužnosnika, ali je, kaže se u tužbi, svojim dodatnim 
komentarom „omalovažio i samo izvinjenje“. 

 



3 
 

U odgovoru na tužbu, autor tekstova i magazin “Slobodna Bosna” ističu da 

“nema elemenata klevete u ovim tekstovima” i da su “tužitelji poznate javne 
ličnosti, s obzirom i na njihove funkcije, izloženi sudu javnosti”. “Njihov rad 

je podložan najpomnijem ispitivanju od strane medija, čija je dužnost da 
prenose informacije i politička pitanja od javnog interesa”. U odgovoru na 

tužbu citiraju se i presude Evropskog suda za zaštitu ljudskih prava koje se 
zasnivaju na ovim stavovima o odgovornosti javnih ličnosti. 

 
Dokazni postupak 

 
Tokom dva ročišta kada su pred sudom saslušani svi tužitelji i tuženi, kao i 

više svjedoka, tužitelji su poricali „aferu reket i mito“ i navodnu ucjenu za 
davanje urbanističke dozvole. Tužitelj D.H. je takođe poricao i da posjeduje 

imovinu za koju se tvrdi da mu pripada, što je potvrdio i jedan od svjedoka, 
koji je izjavio da kuća na objavljenoj fotografiji pripada njemu a ne tužitelju.  

 

Tokom saslušanja  dvojica od trojice tužitelja su priznali da su saslušavani u 
Tužilaštvu, D.H. kao osumnjičeni, a Z.L. kao svjedok. 

 
Tuženi autor i glavni urednik magazina je potvrdio da je informaciju dobio od 

„nadležnih istražnih organa“ ali je odbio je da otkrije njihov identitet. On je 
potvrdio i da o „aferi reket“ Tužilaštvo i policija vode detaljnu istragu nakon 

što je ucijenjeni biznismen podnio krivičnu prijavu. Svjedok je potvrdio i da 
je Uprava policije objavila javno saopštenje o otvaranju istrage neposredno 

nakon objavljivanja ovih tekstova u magazinu i da su u tom saopštenju 
osumnjičena lica označena inicijalima. Potvrdio je da prije objavljivanja nije 

kontaktirao nijednog od trojice tužitelja, jer „nije bilo profesionalne potrebe 
za tim budući da je raspolagao svim relevantnim elementima“. 

 
Tuženi autor i glavni urednik magazina je priznao da „nije najsretniji odabir 

objavljene fotografije“ (slika trojice dužnosnika sa njihovom djecom) i 

odbacuje „bilo kakve insinuacije u vezi s tim“ i negira da su takvom 
fotografijom „imali ikakav drugi cilj osim da ilustriraju tekst“. Objavljena 

fotografija je uzeta sa „Facebooka“, pošto su je tužitelji postavili sami na 
svojoj stranici, te smatra da su oni time učinili javnom te svoje fotografije 

jer „nije bila aktivirana opcija skrivanja fotografija“.  
 

Zaključci suda 
 

Sud je nakon dokaznog postupka zaključio da je „tužbeni zahtjev osnovan“ i 
da je „utvrđeno da je tuženi u sedmičnom listu ‘Slobodna Bosna' iznio 

neprovjerene tvrdnje, ne navodeći i ne personalizirajuću izvore koje su 
koristili“. Sud je zaključio da „kada izvor nije personaliziran i jasno i decidno 

označen, ovaj sud ga ne može smatrati relevantnim“. Dodaje se i da  je 



4 
 

„utvrđeno da je tuženi u člancima koji su predmet tužbe iznio da SDP kao 

političku partiju potresa korupcijski skandal, kao i da partija i njeni čelnici 
imaju sklonost ka ‘reketiranju'“. 

 
Sud je takođe zaključio da „tuženi nije nikad dobio saglasnost tužitelja da 

objavljuje porodičnu fotografiju“, do koje je „došao služeći se prevarama“.  
Sud je postupak neovlaštenog uzimanja slika sa Facebook-a označio kao 

krađu. Sud smatra da je objavljivanje fotografije malodobne djece bez 
saglasnosti roditelja, uz neprimjeren komentar o korupciji, dovedena u 

opasnost sigurnost djece i porodica tužitelja. 
 

Sud je zaključio i da „u vrijeme objavljivanja ovih tekstova nije podnesena 
krivična prijava“ i da je, „s obzirom na to da glavni urednik ne želi da oda 

svoje izvore, iznio neprovjerene tvrdnje, ne navodeći i ne personalizirajuću 
izvore koje su koristili“. Sud smatra da su u pitanju „neutemeljene tvrdnje 

koje u momentu izlaženja ovog tjednika nisu imale autentične dokaze“. 

 
Sud je takođe zaključio da ni u tekstu u magazinu, niti u dokaznom postupku 

nisu pomenuti prva dvojica tužitelja kao osumnjičeni (Z.L. i Ž.K.), ali „se 
zato ističe zajednička fotografija sva tri tužitelja i komentar uz nju... i na 

ovaj način su i njih dvojica indirektno postali sudionici navodne afere, čime 
su diskriminisani kao rukovodioci SDP“. 

 
Sud u obrazloženju naročito ističe da je povrijeđen i Zakon o zabrani 

diskriminacije jer je „tuženi kao apolitična ličnost, izražavajući animozitet 
prema tužiocima, budući da obnašaju visoke političke i državne funkcije, i to 

kao članovi partije SDP, povrijedio njihova prava na političko uvjerenje 
devalvirajući objavljenim tekstom njihov politički ugled i značaj“. 

 
„Objavljivanjem spornog teksta i porodičnih fotografija na kojima se nalaze 

malodobna djeca“, zaključio je sud, predstavlja kršenje Kodeksa za štampu, 

Konvencije o pravima djeteta. Sud je takođe zaključio da je nanesena šteta 
tuženima zato što je tuženi novinar i glavni urednik magazina „Slobodna 

Bosna“ na ovaj način prekršio član 4. d. i član 6. Zakona o zašiti od klevete. 
 

Zaključna analiza 
 

Sam sudski postupak i presuda mogu se osporavati zbog nekoliko bitnih 
propusta koje navodimo: 

 
1. Općinski sud u Sarajevu je presudu donio po tužbi za klevetu, iako se 

u obrazloženju presude najvećim dijelom poziva na „duševne boli zbog 
strahovanja za sigurnost njihove zbog djece....“ (objavljivanje 

porodične fotografije). Sud nije precizno utvrdio koje su netačnne 



5 
 

tvrdnje (činjenice) u objavljenim tekstovima i da li su one izazvale 

štetu tužiteljima, što su, uz ostalo, dva bitna obilježja klevete kako to 
predviđa Zakon o zaštiti od klevete. 

 
2. Općinski sud je, suprotno stanovištima Evropskog suda za zaštitu 

ljudskih prava, više štitio visoke javne, političke i državne, dužnosnike 
nego interese javnosti i obavezu medija da bude u službi javnosti.  

 
To je očigledno po formulacijama u obrazloženju presude koje se 

odnose na visoke dužnosnike: 
 

- „utvrđeno (je) da je tuženi u člancima koji su predmet tužbe iznio da 
SDP kao političku partiju potresa korupcijski skandal, kao i da partija i 

njeni čelnici imaju sklonost ka ‘reketiranju'“; 
    - „Tuženi je... devalvirao njihov politički ugled i značaj“;  

- „čime su diskriminisani kao rukovodioci SDP“...  

 
To je očigledno i po načinu vođenja postupka:  

U toku dokaznog postupka, naime, sud je prihvatio primjedbu 
advokata tužitelja da je predmet spora „samo ono što je bilo poznato u 

vrijeme objavljivanja tekstova“ i nije dozvolio da se koriste činjenice koje 
su istražni organi (Tužilaštvo i policije) objavili nekoliko dana kasnije 

(potvrđeno da je otvorena istraga o „aferi reket“, koja nije završena ni do 
danas). Svojom odlukom sud je spriječio postavljanje dodatnih pitanja 

tužitelju D.H. nakon što je on već potvrdio da je u međuvremenu pozivan 
u policiju i u Tužilaštvo u svojstvu osumnjičenog. 

 
3. Na ovaj način sud je zauzeo stanovište da mediji (u ovom slučaju 

magazin „Slobodna Bosna“) ne mogu sami istraživati i objavljivati 
priče prije nego što su one javno potvrđene.  

 

Ovo se stanovište suda vidi iz sljedećih formulacija: 
 

- „neutemeljene tvrdnje koje u momentu izlaženja ovog tjednika nisu 
imale autentične dokaze“;  

- „u vrijeme objavljivanja ovih tekstova nije podnesena krivična 
prijava“.  

 
Ovaj zaključak Suda nije tačan, jer je krivična prijava podnesena znatno 

prije i potom pokrenuta istraga. U zaključku suda jedino je tačno da je 
prvo saopštenje istražnih organa objavljeno nekoliko dana nakon 

objavljenog teksta u „Slobodnoj Bosni“. 
 



6 
 

4. Ne uzimajući u obzir činjenicu koja je i Sudu morala biti poznata i na 

što su je tuženi upozorili (da je istraga u „aferi reket“ otvorena znatno 
prije objavljenih tekstova u ovom magazinu i da traje do danas!), Sud 

je bez opravdanog razloga pisanje ovog magazina nazvao 
„neprovjerenim“ i „neutemeljenim“. 

 
5. Sud je devalvirao vrijednost korištenja neidentifikovanog novinarskog 

izvora tumačenjem koji nije predviđeno Zakonom o zaštiti od klevete 
(član 9.). Citati iz presude i obrazloženja: 

 
- Sud je zaključio da „kada izvor nije personaliziran i jasno i decidno 

označen, ovaj sud ga ne može smatrati relevantnim“; 
- „s obzirom na to da glavni urednik ne želi da oda svoje izvore...“; 

- „... iznio neprovjerene tvrdnje, ne navodeći i ne personalizirajuću 
izvore koje su koristili“;  

- „neutemeljene tvrdnje koje u momentu izlaženja ovog tjednika nisu 

imale autentične dokaze“.  
 

6. Sud je zaključio da je prekršen Zakon o zabrani diskriminaciji. 
Citat iz presude: 

 
- jer je „tuženi kao apolitična ličnost, izražavajući animozitet prema 

tužiocima, budući da obnašaju visoke političke i državne funkcije, i 
to kao članovi partije SDP, povrijedio njihova prava na političko 

uvjerenje devalvirajući objavljenim tekstom njihov politički ugled i 
značaj“.  

 
Ovo je vrlo upitno u slučaju koji se odnosi na najviše državne i 

političke dužnosnike. U pitanju je pogrešna primjena zakona. Sud nije 
naveo nijednu specifičnu odredbu Zakona na koji se poziva. Osim toga, 

tužitelji nisu podnijeli tužbu za zaštitu od diskriminacije, kao što 

predviđa taj zakon. 
 

Ni u objavljenim tekstovima, niti u presudi, nije utvrđen „animozitet 
prema tužiocima“ autora i glavnog urednika, niti povreda prava na 

političko uvjerenje visokih političkih i državnih dužnosnika. Pozivanjem 
na ovaj zakon sud je dodatno ograničio pravo na slobodu izražavanja, 

garantiranu Evropskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i temeljnih 
sloboda, Ustavom B-H i Zakonom o zaštiti od klevete Federacije B-H. 

 
 

 
 

 



7 
 

Relevantni zakon 

 
Zakon o zaštiti od klevete Federacije B-H: 

 Član 2. (Principi koji se ostvaruju zakonom) 

Uređivanjem građanske odgovornosti iz člana 1. ovog zakona želi se 

postići da: 

a) pravo na slobodu izražavanja, zajamčeno Ustavom Federacije Bosne i 
Hercegovine i Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i 

osnovnih sloboda (“Službeni glasnik BiH”, broj 6/99) predstavlja jedan od 
bitnih osnova demokratskog društva, posebno kada se radi o pitanjima od 

političkog i javnog interesa;  
b) pravo na slobodu izražavanja štiti sadržaj izražavanja, kao i način na 

koji je iznesen i ne primjenjuje se samo na izražavanja koja se smatraju 
pohvalnim ili neuvredljivim, nego i na izražavanja koja mogu uvrijediti, 

ogorčiti ili uznemiriti; 
c) sredstva javnog informiranja imaju značajnu ulogu u demokratskom 

procesu kao javni promatrači i prenosioci informacija javnosti. 

 Član 3. (Tumačenje) 

Ovaj Zakon se tumači na takav način da se primjenom njegovih odredbi u 

najvećoj mjeri obezbjeđuje princip slobode izražavanja. 

 Član 4.d: 

Kleveta - radnja nanošenja štete ugledu fizičkog ili pravnog lica 

iznošenjem ili pronošenjem izražavanja neistinitih činjenica 
identifikovanjem tog fizičkog ili pravnog lica trećem licu. 

 Član 6. (Odgovornost za klevetu) 

(1) Svako lice koje prouzrokuje štetu ugledu fizičkog ili pravnog lica 
iznošenjem ili pronošenjem izražavanja neistinite činjenice, identificirajući to 

pravno odnosno fizičko lice trećem licu, odgovorno je za klevetu  
(2) Za klevetu izenesenu u sredstvima javnog informiranja odgovorni su 

autor, odgovorni urednik, izdavač, kao i lice koje je na drugi način vršilo 
nadzor nad sadržajem tog izražavanja. 

(3) Lice iz stavova 1. i 2. ovog člana (u daljem tekstu: štetnik) odgovorno je 
za štetu ako je namjerno ili iz nepažnje iznijelo ili pronijelo izražavanje 

neistinite činjenice.  



8 
 

(4) Kada se izražavanje neistinite činjenice odnosi na pitanja od političkog ili 

javnog interesa, štetnik je odgovoran za štetu izazvanu iznošenjem ili 
pronošenjem tog izražavanja ako je znao da je izražavanje neistinito ili je 

nepažnjom zanemario neistinitost izražavanja. 

(5) Standard odgovornosti iz stava 4. ovog člana primjenjuje se i ako je 
oštećeni javni službenik ili je bio javni službenik ili je kandidat za funkciju u 

javnom organu i ako, prema općem shvatanju javnosti, vrši značajan uticaj 
na pitanja od političkog ili javnog interesa.  

 Član 9 (Zaštita povjerljivih izvora) 

 (1) Novinar i drugo fizičko lice koje je redovno ili profesionalno uključeno u 
novinarsku djelatnost traženja, primanja ili saopćavanja informacija javnosti, 

koje je dobilo informaciju iz povjerljivog izvora ima pravo da ne otkrije 
identitet tog izvora. Ovo pravo uključuje i pravo da ne otkrije bilo koji 

dokument ili činjenicu koji bi mogli razotkriti identitet izvora, a naročito 
usmeni, pismeni, audio, vizuelni ili elektronski materijal. Pravo na 

neotkrivanje identiteta povjerljivog izvora nije ni pod kakvim okolnostima 

ograničeno u postupku koji se vodi u smislu ovog zakona.  
(2) Pravo na neotkrivanje identiteta povjerljivog izvora ima i svako drugo 

fizičko lice koje učestvuje u postupku u smislu ovog zakona, a koje kao 
rezultat svog profesionalnog odnosa sa novinarom ili drugim licem u smislu 

stava 1. ovog člana, sazna identitet povjerljivog izvora informacija. 

 
 


