P ™

; S VO:‘ADSKA
H '= NngNARSKA HpodrziRTV)
< SKOLA




Novosadska novinarska $kola
Kosovska 1, Novi Sad

Tel: (021) 424246
office@novinarska-skola.org.rs

www.novinarska-skola.org.rs

ZA 1ZDAVACA
Milan Nedeljkovi¢, direktor

EDICIA
Medijska sfera

UREDNICA
prof. dr Dubravka Vali¢ Nedeljkovi¢

Western Balkan's
Regional Platform for

AUTORI

Nevena Stanisavljevi¢, Lana Nanovski, lvan
Coli¢, Dorde Ivanovié, Nikola Maticki, Marija
Stojadinovi¢, Danilo Kovacevi¢, Sanja
Dordevi¢, Margareta Makanova, Jelena BoZi¢,

Svetlana Paramentic¢ i Aleksandra Miskovié

MENTORI
prof. dr Dubravka Vali¢ Nedeljkovi¢,
Stefan Janji¢, Milica Kravi¢,

Branka Dragovi¢

DizaN

Stefan Janji¢

Novi SAD, MART 2018.

Advocating Media Freedom - This project s funded by
and Journalists’ Safety The European Union

Ova publikacija objavljena je u okviru projekta ,Mission Defence” koji finansira Evropska unija
putem programa za male grantove ,Zastita medijskih sloboda i slobode izraZzavanja na Zapadnom
Balkanu”, koji sprovodi Hrvatsko novinarsko drustvo u okviru projekta ,Regionalna platforma
Zapadnog Balkana za zagovaranje medijskih sloboda i sigurnosti novinara®, u partnerstvu Sest
regionalnih novinarskih asocijacija: Nezavisno udruZenje novinara Srbije (NUNS), BH novinari,
Hrvatsko novinarsko drustvo (HND), Asocijacija novinara Kosova (AJK), Asocijacija novinara
Makedonije (AJM) i Sindikat medija Crne Gore (TUMM).

Stavovi izneti u ovoj publikaciji ne predstavljaju nuzno stavove donatora.

Stavovi izneti u ovoj publikaciji ne predstavljaju nuzno stavove Novosadske novinarske $kole.



Sadrzaj

SUBOTICA 4

/RENJANIN 10

N0
g%s—wd-i

SOMBOR 122

PANCEVO 29

NOVI SAD 34



~,Novinari naseg portala
R, su potetkom septembra

2017. godine dobili
anonimne pretnje
smrcu u kojima nam sé
pretilo klanjem”

ako gradani Subotice imaju pristup obilju informacija na lokalnim medijima, istraZivanja po-

kazuju da ipak nema dovoljno medija koji profesionalno izveStavaju o temama od javnog in-

teresa, a da na medijskoj sceni dominiraju oni mediji koji su bliski vladaju¢im strankama. Za

lojalnost politickim mentorima ovi mediji bivaju nagradeni dodelom gradskog novca za kon-

kursno sufinanisranje javnog informisanja, dok su ,nepodobni” novinari i mediji svakodnevno

izloZeni pritiscima, a njihovi kriticki prilozi o radu gradske vlasti ¢esto podlezu cenzuri. Sa

druge strane, stavovi lokalnih novinara o komunikaciji sa gradskom vlas¢u identi¢ni su bez obzira na

to dali rade unezavisnim medijima ili medijima pod kontrolom vlasti — saradnja ne postoji, predstavnici
vlasti zatvoreni su za medije.

Novinari i novinarke iz Subotice sa kojima smo razgovarali svoja iskustva o pritiscima i cenzuri

u profesionalnom radu najc¢esée dele sa molbom da ostanu anonimni, dok su retki oni koji su o tome

Zeleli otvoreno da razgovaraju.

Autocenzura prisutnija od cenzure

Novinarka portala Maglocistac¢ Natalija Jakovljevi¢ smatra da je autocenzura zastupljenija od
same cenzure i dodaje da je stanje slobode medija vidljivo na konferencijama za novinare ,gde novinar
samo drzi diktafon i ne sme da postavi Zeljeno pitanje”.

,Situacija u medijima je krajnje porazavajuca i zabrinjavajuc¢a. Dok mediji imaju vlasnike koji
zavise od gradskog novca ili su bliski vladaju¢im garniturama, nema slobode govora. Novinari se ne
mesaju previse u svoj posao, ¢ast izuzecima®, istakla je Natalija Jakovljevi¢. Napominje i da se novinari
koji profesionalno i odgovorno rade svoj posao godinama bore sa cenzurom i pritiscima, pa ¢ak i pret-

njama smrcu.

4



,Novinari naseg portala Maglocistac¢ su pocetkom septembra

g

2017. godine dobili anonimne pretnje smréu u kojima nam se pretilo . . .
Trole novinara iz

klanjem, a zbog autorskog teksta jednog Subotic¢anina koji je pisao
kriticki o nedavnim deSavanjima u kojima je ucestvovao i sam gra- lokalnih mEdlla kazali
donacelnik Subotice. Gradonacelnik je takode povezan sa pretnjama  SU nam da svako od

koje je tada uputio svom stran0 njih poznaje brojne

ackom kolegi iz Srpske napredne stranke i rekao da ¢e mu kolege koje su imale

,i8Cupati grkljan“, navela je ona. Dodala je da je slu¢aj anonimnih . .. .
N o e o neprijatnosti jer nisu
pretnji Maglocistacu prijavljen policiji, ali da do danas nema pomaka

Listrazi Zelele da se povinuju

Urednik portala Subotica.com Goran Todorov tvrdi pak da no- ,,nEdOdiI"jiVim
vinari u njegovoj redakciji ne trpe nikakav pritisak. Kaze da se nikad po|itit’arima"
nije susreo sa cenzurom, ali i da na tom portalu nema sadrZaja koji bi
se zasnivali na ,kritickom novinarstvu”.

,Kad su neke osetljive teme u pitanju, neformalnim putem su dolazile do naSe redakcije suge-
stije. Medutim, nikada niko nije rekao da ne smemo nesto da objavimo”, rekao je Todorov, koji smatra
da navedene ,sugestije” ne predstavljaju pritiske na taj portal.

Ipak, vedina subotickih novinara sa kojima smo kontaktirali drugacijeg je stanovista. Upravo
zbog politi¢kih pritisaka kojima su izloZeni, kako kazu, svoja iskustva mogu da podele samo anonimno,
jer se plase da bi u suprotnom ostali bez posla. Troje novinara iz lokalnih medija kazali su nam da svako
od njih poznaje brojne kolege koje su imale neprijatnosti jer nisu Zelele da se povinuju ,nedodirljivim
politicarima”.

,Pritisci su gotovo na svakodnevnom nivou, uglavnom politi¢ki. Pogotovo kada se dogodi neka
situacija koja ne ide na ruku vladajucoj vecini”, istice jedan od njih, koji se ovim poslom, kaze, bavi

nekoliko godina.

Slu¢aj Madar So — odstranjivanje nepodobnih

Pritisaka nisu postedeni kako novinari medija na srpskom jeziku, tako ni oni koji rade u redak-
cijama manjinskih nacionalnih zajednica. Kao jedan od drasti¢nih primera takvih pritisaka suboticki
novinari navode i slu¢aj kada je osmoro zaposlenih u dnevnom listu Madar So 2016. godine premesteno
na rad iz Subotice i Sente u Novi Sad. Novinari sa kojima smo razgovarali ovaj potez su shvatili kao

politicki pritisak na njih.



Sindikalni pokusaji da se prava ovih novinara

o . s zaStite nisu uspeli, saznajemo u UGS ,Nezavisnost” Ma-
Pracenjem naslovnih strana subotickih portala

) . S . dar So-a. Potpredsednica tog sindikata Erzebet Tot Ba-
Subotica.com i Magazindani.rs u periodu od 29. ar 204, TOIpTecseanica tog smdiiatd Erzcbet 1ot Ba

, y , , tori kaze da je sindikat Stitio one koji su bili prebaceni
januara do 3. februara uoceno je da je fokus J ) P

_ , , na rad u Novi Sad. ,Bila je jedna mala grupa novinara
aktuelnih vesti ova dva portala na dnevnoj lo- _ T o
. . . koja se udruzila i koja nije htela da podleze Zeljenoj
kalnoj informativi zasnovanoj uglavnom na pse- S N _ ‘ - o
B , , o politici. Oni su bili od onih novinara koji razmisljaju

udodogadajima. Medu vestima koje su domini- , o o i
svojom glavom. Ja sam ih sindikalno Stitila dve godine,

rale na oba portala u navedenom periodu bile . e
ali ni to nije bilo dovoljno”, izjavila je ona.

su vesti 0 proslavi Sv. Save u Skolama, saradnji , , : . e
Naime, osmoro novinara je odbilo potpisivanje

domova za stare, odrzavanju turijske Kobasicija- T , .
ugovora za premestanje na rad u Novi Sad, od ¢ega je

de | humanitarnim koncertima. Goran Todorov njih Cetvoro ostalo bez posla. Jedan od njih je i Kornelije

S O [ e ey prEslupiRrE Bajtai, koji je tad za Cenzolovku rekao je da je ponuda o

dnevnom informativom i da , kapaciteta za kritic- potpisivanju ugovora o premestanju na rad u Novi Sad

ko novinarstvo nema"" doneta po odluci tadasnje direktorice lista Rozalie Es-
keri, te da je bila zasnovana na nameri ,odstranjivanja
nepozeljnih ljudi iz redakcije, kako bi se oslobodili onih koji ne pisu onako kako od njih neko zahteva“.

Reagujudi na tekst u listu Madar So kojim se njegova direktorka obratila javnosti komentarisuci
zahteve sindikata u vezi sa ovim slu¢ajem, izvor koji nije Zeleo da objavimo njegovo ime, rekao nam je
da je smatrao da je neophodno prikazati i ,drugu stranu” pri¢e, u ime sindikata. Zeleo je, kaZe, da raz-
jasni ¢itaocima kakvi su zahtevi sindikata, kako se ne bi stvorila jednostrana slika zasnovana na stavu
direktorke. Medutim, kada je tekst trebalo da bude objavljen, redakcija je dobila informaciju da on mora
da se povuce. ,Dobijao sam velike pretnje da povucem tekst, ali nisam pristao. Mobing je izvren naj-
verovatnije na glavnu urednicu. Cela redakcija je bila uz mene, ali nismo uspeli u nameri da se tekst
objavi”, izjavio je nas izvor.

Jano$ Nemet, sad ve¢ novinar u penziji, kaZe da danas postoji veoma malo medija koji se kriticki
bave novinarstvom na madarskom jeziku. Posebno mu je teSko palo gasenje Radio Subotice 2015. godi-
ne, koja je emitovala program na pet jezika. ,Politicki pritisci na medije su prisutni od strane Saveza

vojvodanskih Madara, koji je u koaliciji sa Srpskom naprednom strankom®, kaze Nemet.

Javni novac rezervisan za medije bliske vlasti

Novinarka Natalija Jakovljevi¢ kaZe da je Radio Subotica nakon dve neuspes$ne privatizacije pri-
pao firmi ,VTV ComNet’, koja je u vlasnistvu Vesne Babi¢, a na nju je vlasnicka prava preneo Vladan

Stefanovi¢, u ¢ijem se vlasnistvu nalazi nekoliko medija u Vojvodini.



JVladan Stefanovi¢ poznat je po spornim privatizacijama i po u¢eS¢u u medijskim komisijima
koje su mu nesumnjivo obezbedile finansijsku korist. On se povezuje i sa Srpskom naprednom stran-
kom, €iji Celnici su se smenjivali u programu njegove TV Subotice tokom poslednje predizborne kam-
panje”, navela je ona.

Zbog kritickog izvesStavanja posledice ne trpe samo novinari, ve¢ i mediji, $to se najevidentnije
odslikava u raspodeli javnih sredstava za informisanje. Naime, uvid u rezultate lokalnog konkursa upu-
¢uje na zakljucak da su novac iz gradskog budZzeta dobili samo mediji koji nemaju kriticki odnos prema
lokalnim vlastima. Novinar i istraziva¢ Denis Kolundzija koji je istrazivao konkursno sufinansiranje me-
dija u Vojvodini ocenjuje da su pojedini mediji neravnopravno dobili novac na konkursima raspisanim
2017. godine.

,Prilikom istrazivanja otkrio sam podatke da se u lokalnim komisijama koje su odlucivale o ra-
spodeli novca pojavljuju isti ljudi, medu kojima je i pomenuti Vladan Stefanovi¢, poznatiji po spornim
privatizacijama lokalnih medija u Vojvodini i po bliskim odnosima sa vladaju¢om Srpskom naprednom
strankom", kazao je Kolundzija. On dodaje da je na osnovu dostupnih informacija, ukupno 411, pet mili-
ona dinara dodeljeno na konkursima u 42 opStine u pokrajini do novembra 2017. godine, ukazujuéi da
postoji jasna veza izmedu ¢lanova komisija i ,dobitnika” na konkursima.

Prema javno dostupnim podacima o raspodeli sredstava budzeta Grada Subotice za sufinan-
siranje projekata proizvodnje medijskih sadrzaja iz oblasti javnog informisanja za 2017. godinu, mediji
u vlasnistvu Vladana Stefanovica dobili su najvise sredstava. Vise od 7,6 miliona od ukupno dodeljenih
20,5 miliona dinara pripalo je medijima u njegovom vlasnistvu. Tri Stefanoviceve firme dobile su vise
od trec¢ine opredeljenih sredstava: VTV ComNet u ¢ijem sastavu je i TV Subotica dobio je 3,9 miliona, a
Radio Subotica i magazin Dani po 1,8 miliona.

Takode, Subotica je u pojedina¢nim davanjima za medije iz-

i
Mediji u vlasniStvu

dvojila 1.550.000 dinara, a najvie novca dobio je projekat Skola za
mlade novinare koje su podnele Nove suboticke novine, zatim Yu Eco
Vladana Stefanovica za projekat Tocak Zivota specijal i fotografska radnja Noah agency za
dobili su najvi‘s'e Live streaming — prenosi uZivo.

U istraZivanju Novosadske novinarske Skole ,Monitoring me-

sredstava na lokalnim

. . dija u predizbornoj kampanji“ analizirana je uredivacka politika ne-
konkursima za javno o , . , .
deljnika Suboticke novine u vreme predizborne kampanje za lokalne

mformlsanje' Vise od izbore 2016. godine. Prema rezultatima istraZivanja vidljivo je da je
7,6 miliona od ukupno izrazito najvise priloga posveéeno Srpskoj naprednoj stranci. Yu Eco
dodeljenih 20,5 miliona televizijaje, kako se navodi, takode tokom predizborne kampanje dala

dinara viSe znacaja politicarima koji su bili na vlasti. Zanimljivo je da je ova



televizija na konkursu za finansiranje medijskih sadrzaja 2016. godine za samo jedan projekat iz grad-
skog budzeta dobila 4,4 miliona dinara.

Za razliku od medija bliskih vladajuc¢im strukturama, oni mediji koji o radu gradske vlasti izve-
Stavaju kriticki, ne dobijaju sredstva iz gradske kase. Novinarka Natalija Jakovljevi¢ kaze da oni iz civil-
nog medija vise i ne konkurisu na lokalnom nivou sa medijskim projektima, zato $to su prema njenim
rec¢ima ¢lanovi komisija nekompetentni.

,Doneli smo takvu odluku jer se ne slazemo sa nac¢inom rada medijskih komisija, koji je krajnje
netransparentan, kao ni sa nac¢inom izbora stru¢ne komisije u kojoj sede mahom nestrué¢ni novinari ",

kazala je ona.

Komunikacija sa gradskom vlaséu Sizifov posao

Uprkos prvobitnim obecanjima gradske sluzbe za informisanje, ni nakon vise mejlova i telefon-
skih poziva koje smo im upucivali vise od mesec dana — predstavnici gradske vlasti u Subotici nisu od-
govorili na nasa pitanja o odnosima sa lokalnim medijima, kriterijumima za raspodelu novca za in-
formisanje, tvrdnjama o postojanju politickih i drugih pritisaka na novinare i lokalne medije...

Zanimljivo je da je neposredno pre nasih zahte-
va Gradsko vece Subotice 22. decembra 2017. godine  JoS jedan problem sa kojim se susrecu novinari lo-
usvojilo predlog Etickog kodeksa, prema kojem bi grad-  kalnih medija svakako je i nezavidan ekonomski
ski funkcioneri trebalo da budu otvoreniji za javnost i poloiaj, odnosno neregulisan radni odnos iveoma
novinare. ,Funkcioner ¢e odgovoriti na svaki javnoizre- niske zarade. Plate novinara lokalnih medija sa ko-
ceni zahtev koji se odnosi na obavljanje njegove funk-  jima smo razgovarali, iz Suboticke televizije i Yu eco
cije, obrazlozenje njegovih postupaka ili funkcionisanje televizije, znatno su nize od republitkog proseka.
sluzbi i organa za ciji Tad snosi odgovornost’, stoji U Noyinar Suboticke televizije kaZe da zbog toga radi

predlogu o kojem treba da se izjasni gradska Skupstina. druge poslove van radnog vremena, koji su bolje
Suboti¢ki novinari nisu zadovoljni trenutnom placeni.
komunikacijom sa gradskim strukturama vlasti i sma-
traju da je gradska sluzba za informisanje Medija centar Subotice ,jako formalizovana”.
+Nazalost, previse nesposobnih ljudi radi u gradskim upravama. Nekad na vrlo jednostavna pita-
nja prilicno dugo ne dobijemo odgovor”, navodi urednik portala Subotica.com Goran Todorov.
Identi¢ni su i stavovi novinara iz drugih subotickih redakcija, koji ni o tom pitanju nisu Zeleli

da govore pod imenom i prezimenom. Novinari iz Televizije Yu eco koji su hteli da ostanu anonimni ka-



nalnije pitanje koje Zele da postave nekome iz Gradske uprave neop-

g

. hodno poslati zvani¢an zahtev gradskom Medija centru putem mejla.
Novinar portala

,Za kratku vest nekada moramo da ¢ekamo i po nedelju dana

Parodi("nil(rugjano§ ili ¢ak dve. Nekada i pored svih zahteva ne dobijemo izjavu’, kaze je-
Toke kaZe da saradnja dan od nasih sagovornika.
sa gradskom vlaséu Novinar TV Subotica napominje da je saradnja sa gradskom

pOStOji do trenutka vla$¢u ,na najnizem nivou u poslednjoj deceniji“. On smatra da zbog

oL toga trpi i kvalitet medijskih sadrZaja. ,Medija centar je pod direkt-
kada se kriticki

nom nadlezno$¢u gradske vlasti. A oni nisu u stanju da ucine bilo ka-
izvestava o politickim kav korak kako bi dostupnost informacija bila bolja, a dobijanje izjava
partijama. brze reseno”, dodaje nas izvor.

Novinar portala Porodicni krug Jano$ Toke kaZe da saradnja
sa gradskom vla$¢u postoji do trenutka kada se kriticki izveStava o politickim partijama. ,Mi treba da
radimo na tome da ljudi shvate da je i cena hleba i mleka politika, a da nije re¢ samo o partijskoj politici®,
napominje on. Prema njegovom misljenju, novinari ne smeju da slede partijsku politiky, ve¢ bi trebalo
da kriticki izveStavaju o svemu 5to je od javnog znacaja.

Novinarka Natalija Jakovljevic¢ kaze da novinari portala Maglocista¢ uopste nemaju saradnju sa
gradskom vlas¢u. ,Nasa saradnja se odnosi samo na dostavljanje informacija od javnog znacaja od kojih
pojedine, u kojima se ne pozivamo na zakon, nisu ispostovane. Kriticki i analiti¢ki izveStavamo o radu
gradske vlasti, Sto bi trebalo da bude obaveza svih medija“, naglaava ona.

U subotickoj javnosti previse je informacija, a premalo informisanosti, pokazalo je istraZivanje
,Lokalni gradanski monitor" koje je sproveo Centar lokalne demokratije Subotica (LDA Subotica), objav-
ljeno u decembru 2017. godine. Medu zaklju¢cima istraZivanja napominje se i da su pogubne posledice
privatizacije lokalnih medija koje su ,doprinele jednoli¢noj medijskoj slici koja je orijentisana ka vlada-
jucoj stranci”. Kao najveci problem u lokalnim medijima gradani Subotice naveli su neprofesionalnost
novinara, uticaj politike, neobjektivnost novinara, neaktuelnost tema, kao i nedostatak zabavnog i obra-
zovnog programa, pokazala je proslogodisnja analiza lokalne medijske scene Fondacije Slavko Curuvija.
Istovremeno, kad je rec o Informatoru o radu organa Grada Subotice, u analizi Poverenika za informacije
od javnog znacaja i zaStitu podataka o li¢nosti, ukazuje se da taj dokument ne sadrzi kompletne infor-
macije o realizaciji budZeta, javnim nabavkama i podatke o ispla¢enim platama, zaradama i drugim pri-

manjima. ®



iU toku jednog pozivg od
A, direktora JKP dobila

\\

sam pretnju da ce oni
saznatikosamjai ko '
su mi roditelji i rodbina i
da ¢u videti

renjaninski mediji svedoci su ,mekog” vida cenzure i pritisaka. Mada su otvorene
pretnje retkost, radnici lokalnih medija u Zrenjaninu pod stalnim su pritiskom auto-
cenzure i uticaja lokalnih vlasti (kao i privatnih stejkholdera). ,Postoje pritisci, nisu
u velikoj meri, ali se zna Sta moZe da se radi a $ta ne moze”, objas$njava nas izvor, no-
vinar jednog lokalnog medija. ,Lokalna samouprava finansira medije putem proje-
kata, i onda svi mediji dobijaju pare, a politika lokalne samouprave jeste da daje
svima pare kako bi svi ¢utali. | prakti¢no ako komitent plac¢a, ne radi se nista $to ide na Stetu komitenta.

Ko placda, ne smes$ ga dirati, eto”, objasnjava on.

List Zrenjanin

Zrenjanin je meduopStinski nedeljnik. Deklarativni tiraz je 10.000 primeraka, a list osim teksto-
va na srpskom ima i rubriku na madarskom i slovackom jeziku.

U procesu privatizacije medij je kupljen za 54.000.000 dinara. Najve¢i udeo (78,43% vlasnis-
tva) ,,Novinsko-izdavackog javnog preduzeca ‘Zrenjanin’, Zrenjanin” pripada konzorcijumu ¢ija struktu-
ra nije navedena na sajtu APR-a. Predstavnik konzorcijuma koji je 2007. godine kupio 70% ovog medija
je DuSan Stupar. Ostali ¢lanovi tog konzorcijuma su Srdan Vucurevi¢, Nenad Roncevi¢ i Miodrag Nikic.
,Info lokal media group doo Novi Sad” poseduje 12,76% vlasniStva. Na sajtu agencije za privredne re-
gistre naveden je spisak svih 60 akcionara. Medu njima se nalaze i imena pojedinih novinara i novinarki

koji trenutno rade u listu Zrenjanin, s tim $to je njihov udeo manji od jednog procenta po licu.

10



Predstavnik konzorcijuma koji (prema podacima Agencije za privatizaciju) poseduje veéinu
vlasni$tva nad medijem, DuSan Stupar, bivsi je nacelnik Resora drzavne bezbednosti. Od 1973. do 1988.
godine radio je u Republickom MUP-u, a od 1988. do 1990. u Sekretarijatu za narodnu odbranu Repu-
blike Srbije. Vlasnik je firme ,Univerzal-holding A.D. Beograd” i kupac vise od 20 firmi. Prema saopste-

nju Srpske radikalne stranke i prema podacima nedeljnika Vreme, Stupar je finansijer SNS-a.

Anketa sprovedena medu lokalnim stanovnistvom sugerise da Zrenjaninci kao lokalne probleme
prepoznaju pitanje fabrike za precis¢avanje vode i spor oko postavljenog splava na gradskom jezeru.
Zrenjaninci sa kojima smo razgovarali ne prate medije ili prate portale razonode radi, bez navike da se
redovno informiSu o lokalnim pitanjima od znacaja. U vezi sa tim da li su mediji objektivni stavovi su
podeljeni. ,,Nema drugog misljenja, nema pluralizma”, komentarise jedan stariji bra¢ni par. Dve anke-
tirane sagovornice koje sebe karakterisu kao ,gradanski neposlusne” ipak priznaju nepristrasnost u
medijima: ,, Mislim da ima dosta objektivnosti. Zastupljena je jednako i — nazovi — opozicija".

Monitoring medija pokazuje da je taj stav blizi realnosti. Od analizirana 162 teksta' (kroz cetiri
broja lista) lokalni funkcioneri se pojavljuju u svakom petom tekstu, a pokrajinski i drzavni funkcioneri
u 5% analiziranog materijala. Opozicija, medutim, ima svoje mesto u novinama, u rubrici Stranke, gde
se mogu pronaci ostre kritike vlasti — ovi tekstovi ¢ine jednu sedminu korpusa. Mada se ne moZe reci
da su ,jednako zastupljeni” vlast i opozicija (odnos pominjanja je dva prema jedan), list ipak gaji koliku-
toliku kulturu kriti¢nosti.

Prema re¢ima jedne od nasih sagovornica, bivse novinarke lista, ve¢ina novinara je nastavila da
radi u mediju nakon privatizacije (po njenoj proceni otila je jedna petina novinara). , Stvar je u tome

11111111111111111111111 da su radio i list Zrenjanin imali objedinjenu redakciju dok su bili dr-
Zavni, tako da su sa privatizacijom neki novinari otisli na radio, a neki

»Slali su nam materijal o o . ) .
se opredelili za list”, objasnjava ona. Dok su radile, nase sagovornice

iz stranaka kOjI Sam ja su bile zaposlene po autorskom ugovoru, odnosno ugovoru na odre-

prepravljala zbog Cega deno (tri ili Sest meseci), ali nikad za stalno.

sam dobijala stalne ,Redakcija je stajala iza mene, glavni urednik Bubnjevic¢ i os-

pozive Trudili su se tali urednici. Niko mi nije rekao ‘bolje nemoj pisati o tome jer nam je

. neko pripretio’... Znam za pozive urednicima i zapravo su oni ti na ko-

da me kontroliSu” )
je je pritisak najvise vrsen. Sto se tice pretnji, imala sam jednu kada

NOVINARKA 12 sam pisala o vitrinama na pijaci u Zrenjaninu. Zvala sam tadasnjeg
ZRENJANINA

T Analizirana su izdanja od 3. novembra 2017, 1. Decembra 2017, 29. decembra 2017.119. januara 2018. U analizu
nisu usli tekstovi rubrika “Reportaza’, “Sport” i “Magyar tiikér”, kao ni rubrike redovnih kolumnista.

11


http://www.vreme.co.rs/cms/view.php?id=1048679

direktora koji je ¢esto odbijao da da ikakav komentar, da bi posle

T

nekog vremena ja u toku jednog poziva dobila pretnju da ¢e oni . L.
List Zrenjanin je u 2017.

saznati ko sam ja i ko su mi roditelji i rodbina i da ¢u videti ja."

Druga sagovornica nije trpela pretnje, ali se ustrucavala da  g0dini dobio ukupno
poteze nezgodne teme. , Posredi je autocenzura. Nema cenzure i di-  1.454.000 dinara na
rektnih pritisaka, ali se podrazumeva da se ne pise loSe o aktuelnoj ime driavne pomoc’i, u
vlasti, na primer gradonacelnik se ne dira. Niko nije rekao da o nece-
' ' ' T ' pet navrata.
mu ne sme da se pise, ali se to osetilo u redakcijskoj atmosferi”. | ona
je, medutim, primetila spoljne pritiske. , Slali su nam materijal iz stranaka koji sam ja prepravljala zbog
¢ega sam dobijala stalne pozive... Trudili su se da me kontrolisu".

Reklamni prostor u listu skoro isklju¢ivo zauzimaju privatne firme. U rubrici Savetnik, medutim,
gotovo svaki tekst moZe se okarakterisati kao prikriveno oglasavanje, a medu njima su i promocije jav-
nog preduzeca (zrenjaninski Dom zdravlja). Jedan stuba¢ni centimentar oglasnog prostora kosta 115
dinara, a luksuznije reklame mogu da kostaju i do 35.000 dinara.

List Zrenjanin je u 2017. godini dobio ukupno 1.454.000 dinara na ime drzavne pomoci, u pet
navrata. Podatak o tome za $ta je ta¢no medij dobio pare nije transparentan — sajt grada Zrenjanina
objavio je reSenje o obrazovanju i imenovanju konkursne komisije za ocenu projekata, ali ne i potonje
obrazlozenje te komisije. Na sajtu lista Zrenjanin moze se naci finansijski izves$taj za 2016.1 prethodne

godine.

RTV Santos

Radio-televizija Santos osnovana je kao privatan medij na srpskom jeziku. Opseg delovanja je
Nova Crnja, Novi Beéej, Zrenjanin, Zitiste, podrucje regiona P 24/3 Zrenjanin i Panc¢evo. Vlasnistvo
Radio-televizije pripada Mirjani Besla¢ (49%) i Dejani Tuci¢ (51%), prema podacima APR-a, gde je,
medutim, nedostupan dokument koji sadrzi podatke o pravnim i fizickim licima koja u¢estvuju u os-
nivackom kapitalu.

0d 31 priloga (u periodu monitoringa portala RTV Santos od 30. januara do 8. februara 2018 —
ne ukljucujudci servisne informacije) lokalni funkcioneri dobijaju ekransko vreme u pet priloga. Pokra-
jinski i drZavni funkcioneri dobijaju ekransko vreme u cetiri priloga. Rubrika Posao mahom sluzi za
objavljivanje konkursa za zapoS$ljavanje, ali u 44% slucajeva tekst istovremeno predstavlja i reklamu

tipa informer3al. Nije bilo moguce naci cenovnik oglasnog prostora na portalu medija.

12



TV Santos dobio je u 2017. godini 700.000 dinara na ime drZzavne pomo¢i i 3.350.000 dinara
od organa javne vlasti. Radiju Santos iste godine upla¢eno je 500.000 dinara na ime drZzavne pomoci.

Detalji o tome za $ta je medij dobio pare nisu transparentni.

Radio Zrenjanin

Radio Zrenjanin ugasen je u procesu privatizacije, 15. decembra 2015. godine?. Radio je pokrivao
teritoriju Zrenjanina, Opova, Kovacice, Sec¢nja i Titela. Emitovao je sadrzaj na madarskom, rumunskom
i slovackom jeziku. Radio 021 prenosi objavu Agencije za privatizaciju da dokumentacija nije bila ni

kompletna ni dostavljena na vreme, tako da se Radio Zrenjanin nije ni ponudio za prodaju. Kada je

pro$ao konacni rok, dozvola je istekla bez moguénosti produzenja.
Nakon $to se nije pojavio kupac za Radio Zrenjanin, preslo se na fazu podela besplatnih akcija.

Igor Francuski, tadasnji v. d. direktora radija navodi da je medij ugaSen nakon $to se i ova faza zavrsila

neuspes$no. Novinar Bozidar Drini¢, medutim, tvrdi da je podneo zahtev za upis besplatnih akcija, koju
Francuski nije Zeleo da prosledi Agenciji za privatizaciju.
,Sedamnaest ljudi je u tom trenutku na radiju — sutra ¢e dobiti otkaz. | tako su i dobili otkaz.
Od njih sedamnaest petnaest ne radi nigde. Dvoje radi. Ja dodem i njima kazem: ‘Slusajte, kolege,
drugari, ajde da radimo zajedno. Ja sam napravio novi program. Nec¢e nam davati drZava pare, svi ¢e
nas zaj****ati, ali daj mi da ostanemo, evo, da radimo zajedno”, prise¢a se nas$ sagovornik, novinar
radija. , Ne. Jer svi mislimo da ¢emo od politi¢ara dobiti posao.”
Jedan od nasih sagovornika misljenja je da je radio ugasen jer je bio finansijski neodrziv. Redak-
cija je navodno imala 33 zaposlena novinara i primala od drZave triput
M vise novca nego Sto je trenutni budzet za informisanje. ,Na kraju se
Gde ne postoji spoljna  ispostavilo da, ko god da dode mora dati otpremnine radnicima - tu
opresija i dalje opstaje su postojali razni dugovi — najlakse im je bilo da ga likvidiraju.”

kultura autocenzure,

koja novinare Portali lloveZrenjanin i Zrenjaninski

demotiviSe da pokrecu
teme Stetne po Portal llovezrenjanin poseduje firma ,Progressive media doo
Zrenjanin”. Portal se oslanja na izveStavanje o zabavnim temama uz

lokalnu vlast
poneke tekstove i intervjue koji se bave temom koja je od javnog

2 Radio 021 navodi 19. decembar kao datum kada je radio prestao da emituje, mada mu je dozvola istekla 15.
decembra.

13


http://www.021.rs/story/Info/Vojvodina/146008/Radio-Zrenjanin-ugasen-pre-10-meseci-petoro-i-dalje-dolazi-na-posao.html
http://www.novosti.rs/vesti/srbija.73.html:585504-Zrenjanin-Krivicna-zbog-radija

znacaja. Nije retkost da njihove objave predstavljaju reklamiranje nekih privatnih firmi ili objavljivanje
aktuelnih oglasa za posao. Portal Zrenjaninski poseduje ,Slavko Surla PR agencija za veb portale
Ziportal Zrenjanin”. Ovaj portal posvecuje vise paznje politickim deSavanjima u Zrenjaninu.

Rezultati sugeri$u da zrenjaninski mediji pate od pritisaka, kako spoljnih (lokalna vlast) tako i
unutrasnjih. Gde ne postoji spoljna opresija i dalje opstaje kultura autocenzure, koja novinare demo-
tivise da pokre¢u teme Stetne po lokalnu viast. Zelja za kritickim razmigljanjem ipak se vidi — umesto
unutarredakcijske tiranije novinari imaju ,zdrav’ odnos sa urednicima, a povremeni tekstovi koji se kri-

ticki osvréu na rad lokalne vlasti donekle obezbeduju pluralizam u diskursu. ®

14



Nage novine su

R\ dodirnule dno, a novinari
‘ rade bez gotovo ikakvih
primanja. Postoji
moguénost da ¢emo
prestati sa &tampanjem

euspeh medijske reforme ima reprezentativni presek u primeru Kikinde. Privati-
zacija je rezultovala gasenjem lokalnih medija, a nesrazmerna raspodela novca na
konkursima za sufinansiranje sugerise favorizovanje pojedinih medija i podrza-
vanje projekata koji se svode na pasivno izveStavanje o aktivnostima lokalnih

funkcionera. Analiza sadrZaja favorizovanih medija pokazuje da izda$no sufinan-

siranje uzvracaju afirmativnim izveStavanjem i nebalansiranom uredivackom po-
litikom. Sa druge strane, na medije koji su ,preziveli” privatizaciju, a koji odbijaju da postanu glasila lo-
kalnih vlasti, vr$i se pritisak dodeljivanjem znac¢ajno manjih sredstava, eliminisanjem sa tenderai povla-

¢enjem oglaSivaca, ¢ime se dovodi u pitanje i njihov opstanak.

Mediji i privatizacija

U Kikindi trenutno postoji Sest lokalnih medija — Kikindske novine, Nove kikindske novine, Radio
Ami, TV Rubin, portal Gradski.online i Fokus. U poslednje dve godine, ugaseni su jedna televizija, jedan
radio i jedan portal.

Radio Kikinda ugasen je 3. aprila 2016. usled procesa privatizacije, poSto nije bilo zaintereso-
vanih kupaca, a zaposleni nisu imali sredstava da ga otkupe. RTV VK pocela je sa emitovanjem radijskog
programa 1997. godine, a sa televizijskim 2007. Prema podacima iz APR-a, vlasnici su bili Dijana

Suboti¢ki Mileti¢ (51%) i Zoran Milesevic¢ (49%). Krajem 2016, vratili su dozvolu za emitovanje REM-

15



u usled ,nepodnosljivih politickih pritisaka®“, kako stoji u pismu jav-
nosti. Portal Civilon, posle tri godine rada, prestao je da postoji nakon
Sto je na gradskom konkursu za sufinansiranje medija dobio 90.600
od trazenih 1.666.590 dinara za projekat ,Kikindska mreza“.

RTV Rubin, osnovana 2005. godine, u vlasnistvu je glavne i od-
govorne urednice TV i portala Jelene Crnogorac (9%), Bele Terno
(8%), Ljiljane Pancel (9%), Tanje Nedomacki (8%), Sinise Boskova
(8%), Igora Crnogorca (8%) i Milosa Milosevica (50%), koji je ov-
lasc¢eno lice za zastupanje, kao i glavni i odgovorni urednik radija.

Kikindske su osnovane 1998. pri gradskom Domu omladine,
nakon ¢ega 2001. postaju opStinsko glasilo. Po dolasku Srpske radikal-
ne stranke na vlast 2004. sadasnji glavni i odgovorni urednik Zeljko
BodroZi¢ odlazi iz te kuce i osniva Partizansku Stampu, u okviru koje

nastavlja da izdaje Kikindske. Oni koji su ostali osnivaju Kikindske no-

1T
Analiza sadriaja
favorizovanih medija
pokazuje da izdasno
sufinansiranje
uzvracaju
afirmativnim
izveStavanjem i
nebalansiranom
uredivatkom
politikom

vine, koje nakon odlaska u stecaj prvobitnog izdavaca kupuje sadasnji Info lokal media group u vlas-
nistvu Srdana Vucurevica. Usled propusta nacinjenog u ugovoru o privatizaciji, menjaju naziv u Nove
kikindske novine, a glavni i odgovorni urednik postaje Dragan Gavranov. Kikindske izlaze petkom, a Nove
kikindske Cetvrtkom. Zabunu neretko stvara sajt Novih, na domenu kikindske.rs, koji navodi na zaklju¢ak

da se radi o Kikindskim, a ne o Novim kikindskim novinama.

Polozaj novinara i pritisci

Kako bismo saznali sa kakvim se pritiscima susrec¢u novinari i novinarke u Kikindi pokusali smo
da stupimo u kontakt sa nekima od njih, prvenstveno zaposlenim u medijima koji dobijaju podrsku
lokalnih vlasti. Medutim, i pored zagarantovane anonimnosti, nisu hteli da razgovaraju, u strahu od po-
sledica koje bi mogli da snose.

Na razgovor je pristao Zeljko Bodrozi¢, rekavsi da su Kikindske dodirnule dno i da novinari rade
gotovo bez ikakvih primanja. On kaZe da postoji moguénost da ¢e prestati sa Stampanjem i da ¢e biti
primorani da objavljuju list isklju¢ivo na sajtu. On kaZe da se Kikindske u poslednje dve godine na
konkurse sufinansiranja prijavljuju iskljucivo sa projektima na madarskom i da se uvek nalaze pri dnu
na lestvici dobijenih sredstava, iako traze onoliko sredstava koliko projekat zaista koSta. Prema nje-
govim reCima, ,kada bi novinari imali primanja kao $to traze TV Rubin i Nove kikindske novine, Srbija bi
bila Danska.”

Rezultati konkursa nisu jedini pokazatelji favorizovanja Novih kikindskih novina i TV Rubin.

Jedino javno komunalno preduzece u gradu vise ne objavljuje oglase i ¢estitke u Kikindskim, a u pismu

16


http://www.autonomija.info/vk-televizija-vratila-dozvolu-za-emitovanje-zbog-politickih-pritisaka.html
http://www.autonomija.info/vk-televizija-vratila-dozvolu-za-emitovanje-zbog-politickih-pritisaka.html

koje je TV VK uputila javnosti i REM-u navodi se da JP ,,Kikinda" mesecima odbija komunikaciju sa nji-
ma, te da optuzuju sve strukture lokalne vlasti da ,rade netransparentno i da kriju informacije od javnog
znacaja.”

Nekoliko meseci pre nego $to su vratili dozvolu za emitovanje, tacnije tokom proslave 19. ro-
dendana u prostorijama studija, VK televiziji je prisilno obustavljen program. Njen osniva¢ Zoran Mi-
leSevi¢ naveo je u saopStenju da ,nije slu¢ajno da je program nasilno obustavljen bas prilikom pripre-
manja specijalnog programa, posto je VK pocela da podseca na svoj istorijat i borbu koju je vodila protiv
MiloSevicevog rezima do 2000. godine, kao i na probleme zbog pritisaka aktuelne vlasti, na ¢elu sa
SNS*.

Pritisci na novinare i novinarke u Kikindi ponekad su i nasilni. Tako je Milan lveti¢, novinar Ve-
Cernjih novosti i Novih kikindskih novina pretio i vredao novinarku Dnevnika i Kikindskih Milomirku
Melank, jer ga je fotografisala tokom konferencije za novinare Srpske radikalne stranke 2008. godine.

On je, inace, bio predsednik komisije za sufinansiranje medija 2015. godine.

Sufinansiranje i javne nabavke

0Od donosenja Zakona o javnom informisanju i medijima 2014, Kikinda je na Cetiri godisnja jav-

na konkursa sufinansirala 13 medija u ukupnom iznosu od 59.117.200 dinara. NajviSe sredstava na sva
cetiri konkursa dobijala je RTV Rubin — ukupno 27.258.400 dinara, ili 46,1% novca namenjenog za su-
finansiranje medija. Poredenja radi, druga gradska televizija VK dobila je 9.120.000 dinara. Drugi naj-
veci dobitnik medijske reforme u Kikindi su Nove kikindske novine koje su putem projekata dobile
ukupno 12.340.000 dinara. Ovo je skoro osam puta vise od novca koji

iy je na konkursima dobio drugi gradski nedeljnik, Kikindske (1.676.000).
Nastojanje viasti da Nastojanje lokalne samouprave da odabrane medije biltenizu-
biltenizuje odabrane je formalizovano je sufinansiranjem projekata koji za cilj imaju ,me-
medije formalizovano dijsko prac¢enje i informisanje javnosti o radu lokalne samouprave”’. Po
ovom osnovy, sa 1.800.000 i 3.800.000 dinara sufinansirane su 2014.

je sufinansiranjem ' . o . T .
i 2016. godine Nove kikindske novine. Sa Cetiri miliona dinara sufinan-

projekata kOji 2a Cilj siran je 2017. projekat portala RTV Rubin ,Kikinda na web-u: Puls
imaju ,,mEdijSkO grada”, sa obrazloZenjem komisije da ¢e ,doprineti boljoj informisa-
prac’enje i informisanje nosti gradana Kikinde, o aktivnostima lokalne samouprave i mesnih
javnosti o radu lokalne zajednica, privrednih subjekata, javnih preduzeca, udruzenja..”. Na
istom konkursu sa 6.494.400 dinara sufinansiran je jos jedan projekat

samouprave” , _
RTV Rubina , TV prozor”’, a u obrazloZenju odluke i preporuci za gra-

17



donacelnika Pavla Markova navodi se da ,nastojanje da se podigne ni-
vo svesti gradana o neophodnosti za ukljucivanje u rad lokalne uprave,
i na taj nacin uti¢u na odabir prioriteta ... zasluZuje podrsku Komisije".

Problematican je i sastav konkursne komisije 2017. godine, u
kojoj su bili Vladimir Jovanovi¢, Vladan Stefanovi¢ i Vladimir Petrovic¢
— apsolutni rekorderi po broju konkursa u Vojvodini te godine, od
kojih su mnogi bili sporni. Za svakog od njih vezuju se kontroverze —
Jovanovi¢ je, pored uceSc¢a u 16 komisija, po¢etkom 2017. pokrenuo
Media info centar koji je iste godine na Cetiri konkursa dobio osam
miliona dinara. Stefanovi¢ je u 15 opStina predstavljao tri razli¢ita ne-
davno osnovana udruzenja, dok je Petrovi¢ poznat po tome $to se na
konkursu u Subotici lazno predstavljao kao predstavnik Nezavisnog
drusStva novinara Vojvodine.

Pored medija iz Kikinde, na konkursu 2017. sufinansirani su i
projekti koje su podneli Srbija danas (1,2 miliona dinara), Srpski te-
legraf (475 hiljada dinara) i Dnevnik (dva miliona dinara). Odluka da

se sufinansira projekat Srbija danas sporan je buduci da je ta kompanija dobila $est miliona dinara od

1T
Nakon pobede
dnevnog lista Danas
na konkursu za
oglasavanje, lokalna
viast je unela uslov
prema kojem medij
mora imati dnevni
tiraZ veci od 100.000
primeraka. Jedini
medij u zemlji sa
ovolikim tirazom je
Informer

suvlasnik.

Odluka da se sufinansira projekat Srpskog telegrafa problemati¢an je zbog brojnih opomena
Saveta za §tampu (SZS). U obrazloZenju komisije navodi se da ,je uzela u obzir i izre¢ene mere SZS ap-
likanty, ali je prevagnulo misljenje medu ¢lanovima Komisije da je izjava aplikanta o aktivnostima nakon
izrecenih mera dovoljno ubedljiva”’, dodajuci da ¢e ova odluka o sufinansiranju podrzati Srpski telegraf
da se pridrzava preporuka SZS i primeni ih ubuduée u radu.

Dodeljivanje dva miliona dinara novosadskom Dnevniku obrazloZeno je time da ,posebnu vred-
nost ovog projekta daje Siroka dostupnost informacija, s obzirom na to da se radi o elektronskom izda-
nju casopisa Dnevnik Ciji veb portal belezi sve veci broj poseta”. Prilikom istrazivanja, i pored ,Siroke
dostupnosti informacija” nismo uspeli da pronademo ,120 medijskih sadrZaja” sufinansiranih projek-
tom.

Diskriminatorni odnos lokalne samouprave prema medijima Kkoji joj nisu po volji bio je ocigle-
dan prilikom konkursa za javne nabavke 2017, za ogla$avanje opStine u nacionalnom i lokalnom mediju.
Na konkursu iz 2016. godine Kikindske su dale najjeftiniju ponudu (639.000 dinara) i tako pobedile na
tenderu. Naredne godine, na istom konkursu, lokalne vlasti prilikom raspisivanja tendera unose uslov

prema kojem aplikant mora da dokaZe da nije bilo prekida u kontinuitetu izlaZzenja novina od 2015.

18



godine. Ovim kriterijumom Kikindske su onemogucene da apliciraju, buduéi da nisu izlazile tokom dva
meseca u 2015. Na tenderu tada pobeduju Nove kikindske novine sa ponudom od 1.637.000 dinara.

Isti princip primenjen je prilikom odabira medija za oglasavanje opStine u dnevnim novinama,
nanacionalnom nivou 2017. Tada je lokalna vlast, nakon pobede dnevnog lista Danas prethodne godine,
unela uslov prema kojem medij mora imati dnevni tiraz ve¢i od 100.000 primeraka. Jedini medij u zemlji
sa ovolikim tiraZzom je Informer, koji kao jedini ucesnik pobeduje na tenderu sa ponudom od 698.832

dinara. Konkurs za ovu godinu raspisan je 31. januara. Ukupna sredstva odvojena za sufinansiranje iz-

nose 23.500.000 dinara, a najved¢i moguci iznos po projektu iznosi 11.500.000 dinara.

Uredivacka politika RTV Rubini TV VK

Analizirana je emisija Rezervisano RTV Rubin u
periodu od 11. 6. 2016. do 20. juna 2017, koja je ujedno
i poslednja objavljena na sajtu tvrubinrs. U pitanju je
jednocasovni intervju sa jednom osobom, uz izuzetak
dveju emisija sa dva i tri gosta. Voditeljka nikada ne
prekida sagovornika, niti postavlja potpitanja kako bi
razjasnila nepotpune ili neproverene informacije, ¢cime
se njemu omogucava da govori koliko hoce, ¢ak i kada
Su u pitanju govor mrznje ili vredanje. Pitanja su
afirmativna, gotovo ulagivacka, a kada je nemoguce
izbeci kritikovanje, voditeljka koristi izraz ,gradane
zanima“.

Poslednja analizirana emisija, emitovana 20. ju-
na, bila je posvecena obelezavanju godiSnjice rada
Vlade Vojvodine. To je jedini prilog koji odstupa od
standardnog formata — intervjua, i predstavlja polusat-
ni prenos sa konferencije za novinare odrzane u Skup-
$tini Vojvodine, tokom kog, bez rezova i skracivanja,
govori samo predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirovic.

Tokom predizborne kampanje 2017, jedini

predstavnik stranke koji je gostovao u ovoj emisiji kako

Primer 1, intervju sa predsednikom Skupstine
grada Milovanom Blazicem (11.6.2017): ,Bilo je
nekih uvreda da, na primer, ne poznajem Poslov-
nik, ali ja sam to prevazisao time Sto sam dokazao
kroz vaSu jednu emisiju da sve to drzim u malom
prstu, medutim ja ponekad preskocim neki clan da
ne bih su7avao manevarski prostor za diskusiju, jer
ja kad bih se strogo pridriavao tog Poslovnika,
mnogi ne bi dosli do izraaja.” Nedelju dana nakon
emitovanja ove emisije, Blazi¢ je u Skupstini grada
zabranio predstavnicima opozicije pravo na re-
pliku.

Primer 2, Voditeljka: ,Retorika po kojoj ste poznati
dovela je do toga da Aleksandar Vucic izjavi da ga
podsecate na njega kada je bio mladi, pa su se i
mediji umnogome zainteresovali za vas, postali ste
jedan od najaktivnijih politicara. Sta vi kazete na to
i, naravno, kakve sve izjave mediji traze od vas?”

bi predstavio program bio je potpredsednik Srpske napredne stranke Milenko Jovanov.

19



Novosadska novinarska Skola analizirala je informativni program RTV Rubin tokom kampanje
za parlamentarne izbore 2016.1 uocen je trend pristrasnosti aktivnostima SNS-a, oli¢en kroz prikriveno
oglaSavanje i izrazitu nadzastupljenost ove u odnosu na druge partije. Na isti nacin analizirana je i ki-
kindska RTV VK, gde je utvrdeno da je tokom monitorovanog perioda izveStavanje bilo relativno objek-
tivno. ,Voditelj se u debatnim emisijama ponasao neutralno prema svim gostima, ne favorizujudi ni-

jednu stranu, niti stranku”, navodi se u istraZivanju.

Uredivacka politika - Kikindske i Nove kikindske novine

Monitoring po Cetiri izdanja Kikindskih i Novih kikindskih novina, objavljenih tokom prediz-
borne kampanje 2016, koji je obavila Novosadska novinarska $kola, pokazuje znacajne razlike u uredi-
vackoj politici dva kikindska nedeljnika. Analiza je pokazala da je izveStavanje Kikindskih karakterisao
izbalansiran pristup akterima i analiticki pristup temama, dok je monitorning Novih kikindskih novina
pokazao neizbalansiran pristup klju¢nim akterima u izbornom procesu, sa izrazitim favorizovanjem i

neskrivenom naklono$¢u prema Srpskoj naprednoj

Primer 1, izveStaj nakon pobede SNS u Kikindi (28.
april 2016): ,Tako se ispostavlja se da je kikindski
lider naprednjaka Pavle Markov u korak pratio
Aleksandra Vutica. Sto po radu, 3to po uloZenoj
energiji i ostvarenim rezultatima. Kikindski birai
nisu ostali nemi na mnogo toga sto je u svom kr-
njem mandatu uspeo da realizuje ili zapoceo...
(Sledi nabrajanje dostignuca, prim. aut). lzborni
rezultat najbolji je pokazatelj da su Kikindani
prepoznali da njihov grad krece u pravcu oporavka
od dugogodisnjeg propadanja i tavorenja.”
Primer 2, pitanje za Milenka Jovanova (11. januar
2018):,,Cini se da opoziciji dajete sve manje argu-
menata da vas kritikuje. Lokalna vlast u poslednje
Cetiri godine funkcionise prakticno bez ikakve
afere.”

stranci (SNS).

Znacajne razlike postoje u gotovo svim predme-
tima obavljene analize. Dominantan Zanr tekstova No-
vih kikindskih novina je izveStaj, odnosno nekriticko
prenoSenje izjava aktera i toka dogadaja. U vise od tre-
¢ine tekstova u Novim kikindskim novinama predstav-
nici vlasti pojavljuju se u rubrikama koje nisu infor-
mativno-politickog karaktera, sto ukazuje na prisustvo
prikrivene kampanje u izveStavanju. Sa druge strane,
izves$taji u Kikindskim zauzimali su tek 12 odsto, dok je
medijska inicijativa ¢inila vise od Cetvrtine sadrZaja.

Tokom ovog istrazivanja paznju su nam privukli
tekstovi glavnog i odgovornog urednika Novih kikind-
skih novina, Dragana Gavranova. Medu 134 njegova
teksta koja se nalaze na sajtu, u 60 njih (45%) akteri su
predstavnici lokalne i pokrajinske vlasti. Gradonacelnik

Kikinde Pavle Markov bio je omiljeni akter u tekstovima

Gavranova, bududi da se pojavljuje u svakom tre¢em tekstu.

20



Cest akter u tekstovima bio je i potpredsednik SNS Milenko Jovanov. Njegove izjave prenosene
su nekriticki, kao ¢injenice, a (pot)pitanja koja je u dva intervjua postavljao Gavranov sluZila su da dalje
pojacaju kredibilitet izjava sagovornika.

Nijedan njegov tekst nije sadrzao kritiku lokalnih vlasti niti je pokazivao medijsku inicijativu.
Jedini tekst koji iole problematizuje rad organa lokalne vlasti posvecéen je zagadenju vode u obliZznjem
kanaly, a takode sadrZi izjave funkcionera, koji poruc¢uju da je sve pod kontrolom i da ¢e problem uskoro
biti reSen. Nasavsi Fejsbuk profil Dragana Gavranova, upitali smo ga da li je takav nacin izveStavanja
rezultat pritisaka koje na njega i njegov list vr3e lokalne vlasti, medutim njegov odgovor je bio kratak i
nedvosmislen: ,Ne“. Tom prilikom primetili smo da medu izdvojenim fotografijama na svom profilu
Gavranov ima fotografiju posete Aleksandra Vucica Kikindi. Time je upotpunjena ukupna slika ure-

divacke politike Novih kikindskih novina, a samim tim i aktuelne medijske scene u Kikindi. B

21



Naga uredivacka politika
M B R ~ menja se iz godine U
B godinu, i to u zavisnosti

od toga ko je na vlasti. To

¢to radimo nema veze sa

novinarstvom. Mi pratimo
nevazne stvari

ovinari i urednici tri somborska medija priznaju da ih nadredeni urednici, vlasnici

medija i predstavnici lokalne vlasti cenzuriSu ili na drugi nac¢in pokusavaju da uti-

¢u na njihov rad. Neki od njih, ¢ak i sa dugogodisnjim novinarskim stazom, sofi-

sticirane metode pritisaka na novinare ne prepoznaju uvek. Pojedini u ,partner-

stvu” sa predstavnicima vlasti ne vide nista sporno. Naprotiv, smatraju to legitim-

nim. Predstavnici preostala Cetiri medija, dakle od ukupno osam pozvanih, nisu
odgovorili na nase pozive za razgovor.

Vrsiteljka duznosti glavne i odgovorne urednice nedeljnika Somborske novine Ljubica Zeli¢ pri-

znaje da ponekada pribegava i autocenzuri: ,Nijedan medij nije potpuno slobodan i poSteden uticaja i
upliva politike. Isti je slu¢aj i sa Somborskim novinama, ali se trudimo da politike bude $to manje, a da
price o Zivotu ljudi, i problemima iz sredine, budu zastupljene u ve¢em procentu” navodi ona.

| tacno je. Stranacke i visoke politike u tekstovima Somborskih skoro da i nema. Medutim, ona
lokalna, koja znaci politiku vodenja jednog grada, zastupljena je u velikoj meri.

Naslovnice pet brojeva u periodu od 19. januara do 16. februara, sa najve¢om fotografijom u boji
obi¢no zauzima prica koja velica Sombor i njegove gradane i gradanke u domenu sporta ili kulture. Cen-
tralna pozicija na naslovnicama daje se i ukoliko je tih dana, kada ovaj nedeljnik izlazi, praznik poput
Skolske slave Svetog Save, plivanje za bogojavljenski krst ili se obeleZzava Dan grada, $to je bilo 17.
februara.

Prostora na naslovnici urednistvo Somborskih nade i za uspehe gradske vlasti, rukovodioce

lokalnih i pokrajinskih institucija, ali obi¢no samo kroz naslov, bez fotografije. O temama koje se naj-

22


http://www.somborskenovine.co.rs/

direktnije ti¢u Zivota ljudi u Somboru i okolini, obi¢no se pise u formi vesti, izvestaja i intervjua. Clanak,
kao kompleksniji zanr, koji podrazumeva nekoliko izvora/sagovornika, razli¢ite uglove sagledavanja te-
me i problematizovanje odredene pojave, drustvenog fenomena ili aktivnosti nosilaca javnih funkcija, u
pomenutom periodu nismo pronasli.

Tekstovi na osnovu kojih moZe da se zaklju¢i da postoji problem na teritoriji Sombora, zbog
kojeg bi trebalo da se pozovu na odgovornost predstavnici vlasti ili institucija, svedeni su na zanemarljiv
broj i dobijaju veoma mali prostor u novinama. Takve informacije saopStavaju se kroz vest ili eventulano
izveStaj na kraju novina ili u nekom teze uocljivom uglu.

Takav tretman su Somborske novine dale, na primer, prici o tome kako penzioneri koji nisu sme-
Steni u GerontoloSkom centru Sombor, od januara 2018. godine vise ne mogu da kupuju rucak za 300
dinara u tom centru. Sli¢no je prosao i slu¢aj gasenja biblioteke u Stanisi¢u (selu pored Sombora), zbog
¢ega sumestani protestovali i uspeli na kraju da zadrZze biblioteku. Ova, za Somborske novine mala vest,
prvo se nasla u rubrici Selo, a potom u rubrici Ljudi i dogadaji.

U tom nedeljniku dominira izjavno novinarstvo i primetno je da se odredene teme i sagovornici
ponavljaju u centralnom delu novina koji se zove U ZiZi. Tu se prostor obi¢no daje ¢lanovima gradskog
veca kroz teme koje se uglavnom odnose na to kako se grad uspesno razvija ili kako se smanjuje neza-
poslenost. Ako se pogledaju nacionalni mediji, to je agenda koju plasira vladaju¢a Srpska napredna
stranka i na nivou drzave.

Posebno je zanimljiv tekst odeljka U ZiZi od 26. januara pod naslovom Projektima privukli Cetiri
miliona evra. Najavljen je i na naslovnici, a govori o tome kako je Odsek za lokalni ekonomski razvoj ve-
oma uspesan u pisanju projekata koji se finansiraju kroz Instrument za pretpristupnu pomo¢ (IPA)

Evropske unije i kako su na taj nacin privukli novac. U tekstu se nigde

I
lako u jedinom

ne objasnjava da se pisanje projekata i dobijanje novca iz Unije po
ovom osnovu ne moze predstavljati kao narocit uspeh lokalne vlasti.

§tampanom mediju na Sredstvaiz IPA fondova namenjena su za pet odredenih komponenti u

- okviru kojih je moguce aplicirati sa dredenim projektom. Srbija kao
srpskom jeziku Jin Je mogtice ap Pre )
zemlja kandidatkinja za Clanstvo moZe da koristi svih pet, tako da se

izbegavaju politicke

teme, desi se ipak
pria zbog koje
predstavnici lokalne
vlasti pozovu urednicu
kako bi uticali na
uredivacku politiku

taj novac ne ,privlaci kao investicija ve¢ se dodeljuje projektu sa kojim
neka organizacija aplicira. lako u jedinom Stampanom mediju na srp-
skom jeziku izbegavaju politicke teme, desi se ipak pri¢a zbog koje
predstavnici lokalne vlasti pozovu urednicu kako bi uticali na uredi-
vacku politiku. ,Nisu zadovoljni ako otvorimo neku pricu koja baca ne-
ko negativno svetlo na rad aktuelne gradske vlasti. Naravno da reaguju,
ali nekih otvorenih sukoba nisam nikad imala” obja$njava Zeli¢eva koja

je na poziciji v.d. urednice deset godina.

23



Pritisci na somborske medije su svakodnevni, jer se lokalni po-

T

liticari obrate novinama i kada im se, na primer, ne dopadne nacin ka- L.
Pritisci na somborske

ko je opremljen naslovni blok.
LApsolutno to imamo svake nedelje. Ti sukobi nisu bili otvore- mEdije su

nog tipa, u smislu da nam je neko zbog necega pretio, da nam je slao  svakodnevni, jer se

demanti, ne. Odredene osobe nas zovu i kaZzu da nije u redu takav i lokalni poIitiEari

takav naslov’ priznaje Zeli¢eva, ne otkrivaju¢i ko su osobe koje vrse

obrate novinama i
pritisak.

Kada je rec o uticaju vlasnika i direktora, Srdana Vucurevica, kada im S€, na primer,
koji je na ¢elu Somborskih od kupovine na aukciji 2007. godine, Ze-  N€ dopadne nacin
liceva tvrdi da od njega pritisci ne dolaze. Medutim, priznaje da on  kako je opremljen
povremeno utice na to Sta ¢e da bude objavljeno u novinama. naslovni blok.

Jma ponekad neku intervenciju, ima ponekad neku sugestiju,
ima ponekad neku primedbu, ima ponekad Zelju, naredbu, insistiranje da se objavi neki tekst, ali to je,
u obimu posla koji mi obavljamo na godiSnjem, mese¢nom, nedeljnom nivou, skoro zanemarljivo’, sma-
tra ona.

Srdan Vucurevi¢ zakonski je zastupnik firme Info lokal media group iz Novog Sada, Cija je delat-
nost izdavanje novina, pokazuju podaci Agencije za privredne registre (APR). Upravo ta firma je izdava¢
Somborskih novina, a medu zakonskim zastupnicima i ¢lanovima odbora direktora su Srdan Vucurevi¢,
Slavica Misi¢, inaCe zamenica glavnog i odgovornog urednika, i Nagorka Marti¢. Osim ovog nedeljnika,
u vlasnistvu Info lokal media grupe su i Novosadski reporter, list Zrenjanin, Nove kikindske novine, Su-

boticke novine, Vriacka kula i backopalanacke Nedeljne novine.

| dalje pod stecajem

Najstariji gradski radio, ujedno i najstariji elektronski medij, Radio Sombor, prema podacima
APR-a i dalje je u stecajnom postupku u koji je usao 2015. godine.

Njegovo ime Zzivi kroz portal radiosombor.co.rs, koji odrzava agencija SOinfo, Cija je delatnost
prema APR-u proizvodnja televizijskog programa. Sajta Radio Sombora u APR-ovom Registru medija
nema, a ko pise vesti koje se objavljuju na njemu — nismo uspeli da utvrdimo. Nijednu ne potpisuje od-
redeni novinar / novinarka, ve¢ je samo naveden izvor sa kojeg je vest preuzeta.

Svog sledbenika, ali opet samo kroz ime, taj medij ima i u formi radija — Novog radio Sombora.

Osnovan je u maju prosle godine, upisan u Registar medija, vodi se kao internet portal, a osim srpskog

izveStava i na madarskom jeziku. Njegov osnivac i urednik, ujedno je i bivsi novinar novinar starog Radio

24


http://www.soinfo.org/
http://www.noviradiosombor.com/

Sombora Sinisa Stricevi¢. Kada pric¢a o slobodi medija, vaznost licne

g

egzistencije stavlja iznad toga. ,Sta ¢e ti sloboda novinarstva kad ja
Imamo veoma dobru

sutra ostanem gladan?!” pita se on.
podrSku od danasnjeg Upravo to retorsko pitanje predsednik Nezavisnog drustva no-
selektiva gradske vinara Vojvodine (NDNV) Nedim Sejdinovi¢ vidi kao klju¢nu rec¢enicu
uprave. U partnerstvu koja najbolje opisuje stanje medija u Vojvodini i celoj Srbiji: ,Ona po-
tvrduje neka ranija istrazivanja NDNV-a, koja kazuju da su novinari u

SMO Sa
Lo velikom broju slu¢ajeva odustali od profesije i Kodeksa novinara i pre-
gradonacelmcom tvorili se u PR sluzbe vlasti ili nekih drugih centara modi — sleded¢i in-

terese svog medija, odnosno vlasnika. Drugi deo novinara odustaje od
UREDNIK NOVOG

RADIO SOMBORA profesije, i to ¢esto oni najbolji, i zaposljavaju se u javnim sluzbama ili

privatnim kompanijama van novinarstva” navodi Sejdinovic.

Novi radio Sombor od profesije je, ¢ini se odustao sustinski, ali ne i formalno. ,Imamo veoma
dobru podrSku od danasnjeg selektiva gradske uprave. U partnerstvu smo sa gradonacelnicom”, prica
Stricevi¢ aludirajuci na dobre odnose sa kabinetom gradonacelnice DuSanke Golubovié. U ,pomodi” ne-
ke politicke opcije nas sagovornik ne vidi nista sporno — ,Ako mi neko pruzi ruku, zasto bih je odbijao?!"
kratko kaze on.

Bez obzira na to 5to je njegova redakcija ,u partnerstvu sa gradonacelniom” Stricevi¢ tvrdi da
objavljuje i ,nezgodne” tekstove, zbog kojih, uverava nas, nije izloZen ni cenzuri ni pritiscima. ,Do dana
danasnjeg nije bilo nikakvih reagovanja. Stavise, rekli su mi — samo pisi i radi! Ja sam uvek objavljivao i
objavljiva¢u konferencije za novinare pozicije, pa ¢ak i opozicije. Cak je i gradonaéelnica za nas rekla da
smo gradski radio” istice Stricevic.

Ukoliko to gradski znadi servis za prenosenje saopstenja i servisnih vesti iz javnih gradskih pre-
duzeca, onda ovaj radio jeste gradski, jer su upravo to Zanrovi kojima se popunjava ovaj sajt, uz poneki
intervju. Drugih, sloZenih formi, nema, kao ni problematizovanja odredenih lokalnih tema, $to implicira
da gradski funkcioneri nemaju na Sta ni da reaguju.

lako kategorija Novosti sadrzi potkategorije poput Prva vest, Ekonomija, Zdravstvo, Turizam, Ob-
razovanje, analiticko-istraZivackih tekstova u vezi sa tim oblastima nema. Kao i u potkategoriji Servisne

vesti, i ovde se zapravo nalaze servisne informacije.

Odnos prema novinarima — nikad gori

Iskustva dopisnika drugog javnog servisa u zemlji, Radio-televizije Vojvodine, koji bi trebalo da

bude servis svih gradana, jer ga oni kroz taksu finansiraju, pokazuje da i ta kuc¢a radi onako kako od-

25



govara vlasti. ,Uredivacka politika menja se iz godine u godinu, i to u zavisnosti od toga ko je na vlasti.
To $to radimo nema veze sa novinarstvom. Mi pratimo nevazne stvari’, priznaje jedan od novinara RTV-
a koji je pristao da o tome govori anonimno. Tvrdi da nema autonomiju u izboru tema i sagovornika za
svoje priloge i prepoznaje jedan vid suptilne cenzure.

,Ne mogu da kazem da trpim pritiske. Vise se desavalo da uradim rubriku [prilog] i da je tamo
urednik ne pusti, a kad pitam zaSto nije iSla rubrika, kaZzu da su je izgubili. | onda niko nije kriv’, pri¢a
jedan od dopisnika RTV-a. Odnos lokalnih politi¢cara prema novinarima opisuje kao nikad gori: ,Kada su
teme koje im ne odgovaraju, oni ne Zele da daju izjave. | nije samo lokalna vlast u pitanju. Isto se dogada
i na nivou ministarstava’, zaklju¢uje novinar koji se tim poslom bavi ve¢ 33 godine.

lako politicari u Somboru nerado daju izjave medijima, oglase se kada primete sadrzaj koji im
ne ide u prilog, pokazuju iskustva glavne i odgovorne urednice privatne kuce Radio-televizije Srece Va-
nje Kahrimanovi¢. ,Lokalna vlast na pohvalu reaguje odli¢no, a oglase se i kada je u pitanju kritika, ali
to nikada nema notu ucene vec¢ konstruktivne kritike” prica Kahrimanoviceva, koja u tome ne prepoznaje
direktno uplitanje politic¢ara u njen posao.

Redakcija koju vodi u vlasnisStvu je somborske firme ,Meteor komerc” koja je registrovana kao
preduzece za proizvodnju i trgovinu na veliko i malo. Ova kompanija, izmedu ostalog, poseduje i obra-
duje poljoprivrednu zemlju, gaji ratarske kulture i proizvodi hranu za Zivotinje. Prema podacima sa sajta,
Sefica sluzbe marketinga u ,Meteor komercu” Marija Drobilovi¢ Becarevi¢ ujedno je i direktorica RTV
Srece.

Firma u kojoj vodi marketing oglasava se na televiziji Srece u bloku za reklame, a s vremena na
vreme to radi i prikriveno, odnosno u informativnim prilozima koji se ti¢u poljoprivrede, $to je kr3enje
Zakona o oglasavanju. Programski koncept lokalne RTV Srece, prema

i
lako politicari u

re¢ima urednice Kahrimanovi¢, ¢ini pra¢enje javnih ustanova, gradske
uprave, sportskih i kulturnih dogadaja, poljoprivrednih tema i ,doga-

daja” iz zapadnobackog okruga. Somboru nerado daju

U praksi to znaci da od 17 do 20 i viSe minuta, koliko mogu da izjave medijima,
traju centralne vesti koje se eimutuju u 18.30 svakog dana, ne pronadu

oglase se kada
prostora ni za jednu pravu novinarsku pri¢u. Tako je bilo i u toku ne- 8

delje od 19. do 23. februara, $to je posluzilo kao uzorak za ovaj tekst.
Vesti RTV Srece obi¢no ¢ine dva priloga, koji pritom vrlo ¢esto
ne sadrZe izjave aktera price. Ako i citiraju nekoga, to suili gradonacel-
nica ili njeni pomoc¢nici i zamenici, ¢lanovi gradskog veca, kao i pred-
stavnici Sportskog saveza Sombora. Uglavnom je taj prilog zapravo
Jvest sa slikom”, pa se nastavlja ¢itanje iz studija neke servisne infor-

macije, potom slede sport, reklame i vremenska prognoza.

primete sadrZaj koji im
ne ide u prilog,
pokazuju iskustva
glavne i odgovorne
urednice privatne kuce
Radio-televizije Srece

26



Kada je re¢ o informacijama koje se biraju i plasiraju javnosti,

T

. 5 one jesu lokalnog karaktera, ali su uglavnom bez informativne vrednosti
Kada je rec o

i napisane birokratskim, za Siru javnost nerazumljivim jezikom. Radi se
informacijama koje se  najcesce o saopstenjima u vezi sa aktivnostima gradske uprave, javnim
biraju i plasiraju pozivima ili informacijama o odrzanim sastancima, a bez objasnjavanja
j avnosti putem RTV za$to je ba$ to vazno za lokalnu zajednicu.

, . Vizuelni aspekt je jedan veliki minus ove kuce, jer se gledanje
Srece, one jesu

. njihovog programa ne razlikuje od slusanja radija. Veoma je malo auten-
lokalnog karaktera, ali

ti¢nih i odgovarajucih ilustrativnih kadrova, takozvanih pokrivalica, a i
su ugla‘mom bez kada ih imaju, ne upotrebljavaju se promisljeno. U sredu 21. februara ¢ak
informativne vrednosti ni za vest o tome da pada sneg u gradu i kako radi zimska sluzba nisu

snimili aktuelnu situaciju i emitovali te kadrove, vec je upotrebljena fo-
tografija. Dan kasnije dogodio se apsurd pa je vest o prijavi poreza na imovinu ,pokrivana” zimskim ka-
drovima grada, a odmah nakon nje je Citana vest o raspodeli gradskog novca u oblasti sporta, $to je ta-
kode pokriveno kadrovima centra grada, ali su oni vrlo ocigledno snimani tokom leta.

U kojoj meri politicari doprinose tome da u ovim vestima nema pravih prica, postavljanja pita-
nja, izveStavanja o gradskim problemima, citiranja i sagovornika koji ne predstavljaju vlast, nismo uspeli
da utvrdimo. Medutim, sve i da ne uticu ni malo i ne zahtevaju da samo oni budu zastupljeni i u pozi-
tivnom svetlu, program koji plasira RTV Srece pokazuje da ga rade ljudi koji ne poseduju zadovoljavajuce

novinarske kompetencije.

Kontrola preko novca

Vrlo skroman i profesionalno nisko rangiran program RTV Srece, gradska vlast na odredeni nacin
podrzZava, jer nakon odjavnog rola po zavrsetku vesti stoji ,projekat je podrzan od grada Sombora”. For-
malno, prema gradskoj odluci o raspodeli novca u oblasti Javnog informisanja od 14. februara 2017.
godine, do koje smo dosli, RTV Radio Srece dobio je milion i 400 hiljada dinara, $to je uz televiziju STV
KA54, najvisi dodeljeni iznos na tom konkursu. Novac su dobili za realizovanje projekta Dati na znanje,
a na istom konkursu Radio RTV Srece dobio je milion i 300 hiljada za projekat Zivimo zajedno.

Prema podacima iz Registra medija, Agencije za privredne registre, tom mediju dodeljeno je jos
milion dinara 19. maja prosle godine, $to se u ovom registru vodi kao drzavna pomo¢. Detaljne podatke
0 tome za $ta je ta¢no novac izdvojen i kako je utrosen, Registar ne sadrZi. Problem kod projektnog fi-

nansiranja lokalnih medija je i taj $to se ispostavilo da su ¢lanovi lokalnih komisija, koje su odlucivale o

21



tome ko ¢e dobiti novac, u gotovo tre¢ini opstina u Vojvodini finan-
sirali zapravo sami sebe ili televiziji u vlasni$tvu biznismena iz Sida
Aleksandra Vincica s kojim su poslovno povezani, pokazalo je proslo-
godi$nje istrazivanje Balkanske istrazZivacke mrezZe - BIRN.

Na osnovu ve¢ pominjane Odluke od 11. februara prosle godine
Somborskim novinama je dodeljen treci najveci iznos — milion i 200
hiljada dinara za projekat Gradska uprava u sluzbi gradana. U Registru
medija stoji podatak i da su u maju prosle godine iz budzeta dobili i
250 hiljada dinara, 5to se kao i u slu¢aju RTV Srece vodi kao drzavna
pomo¢. Osim kroz projekte, somborski nedeljnik se finansira i kroz og-
lase javnih i privatnih preduzeca, kao i objavljivanjem ¢itulja.

Uprkos tome $to lokalnim poreskim obveznicima, odnosno pu-
blici, sajt Novog radio Sombora nudi skroman sadrzaj, takode je po-
drZan upravo njihovim novcem.

Prema rec¢ima osnivaca i novinara te kuce SiniSe Stricevica, do
sada su dobili ukupno 270 hiljada dinara za tri projekta. On otvoreno

priznaje da mu je receno da ¢e biti mnogo vise, iako princip dodelji-

i
Osnivac Novog radio
Sombora otvoreno
priznaje da mu je
receno da Ce na
konkursima dobiti
mnogo vise, iako
princip dodeljivanja
budZetskog novca ne
bi trebalo da se
zasniva na obecanju,
vec na kvalitetu
predloZenog projekta

vanja budzetskog novca ne bi trebalo da se zasniva na obecanju, vec¢ na kvalitetu predloZenog projekta

o kojem onda Komisija odlucuje i dodeljuje novac.

Cak i da se ustanovi mehanizam koji ée spre¢iti zloupotrebe dodeljivanja budzetskog novca, os-

taje problem kvaliteta sadrzaja somborskih medija. Njih, utisak je, gradanke i gradani placaju zapravo

da ne budu pravovremeno, objektivno i profesionalno informisani. B

28


http://javno.rs/analiza/medijske-komisije-u-vojvodini-udruzeni-medijski-poduhvat-

Dobili smo urednicu za

koju nije nikakva tajna
daje uSNS-u.Na jesen
je moja emisija skinuta
sa programa. Nije
zabranjena, ali je skinuta

e

azu da je Pancevo nekada bilo grad dobrog novinarstva, a prema re¢ima ljudi koji

su bili ili jos uvek jesu u pancevackim medijima, to vise nije tako, bar ne u Radio-
televiziji Pancevo i nedeljniku Pancevac, kao najpoznatijim medijima u ovom juzno-
banatskom gradu. Kako je sve krenulo nizbrdo za ovaj grad i koji je to trenutak kada
su ovi mediji prestali da se bave novinarstvom i gradanima Panceva? Prema rec¢ima
bivse urednice jutarnjeg programa na radiju u RTV Pancevu Violete Jovanov Pesta-
nac sve je pocelo manje-vise dve godine pre privatizacije:

,Radila sam osam godina kao urednica jutarnjeg programa na radiju u vreme kada je to joS uvek
bilo preduzece u nadleznosti grada Panceva, kada ste znali da Cete iz budzeta imati sigurnu platu. U
prvih Sest godina imala sam potpunu samostalnost u radu. U poslednje dve godine su nam nametnuli
neke urednike. Pretposlednje godine pred privatizaciju doSao je jedan momak koji se tu zadrZzao manje
od godinu dana, a posle toga je dosla jedna koleginica za koju nije nikakva tajna da je u SNS-u. Ona je
bila urednica tih poslednjih godinu dana pred privatizaciju. Tada se ve¢ osecalo, ali ne direktno, da
neko kaze da neSto ne smes, ali deSavalo se da vam ukinu emisiju i kazu da je to privremeno i da ¢e se
videti s vremenom $ta ¢e biti sa njom. Ja sam radila jutarnji program od ponedeljka do petka, Cetiri sata,
i uglavnom smo u poslednjem satu imali specijalizovani intervju, kada su nam gostovali politi¢ari i
direktori. To je, recimo, bilo negde u martu. U aprilu je ve¢ receno da to malo treba da doradimo, onda
u maju da nemamo dovoljno sredstava, mogucnosti, ljudi, da to privremeno ukinemo, pa je doslo leto,
a sa njim i letnja programska Sema — idemo sa vise muzike i manje price. Na jesen se emisija nije

obnovila i prosto deluje da nam nije zabranjena, ali je skinuta sa programa i sustinski jeste zabranjena.

29



i
Medijski pluralizam
vise nije bio zastupljen
kao ranije. Menjali su
se i DS i DSS i razlicite
stranke koje su sada u
opoziciji, ali je bilo
manje-vise jednako
zastupljenih svih
politickih partija

Medijski pluralizam vise nije bio zastupljen kao ranije. Menjali su se i
DS i DSS i razlicite stranke koje su sada u opoziciji, ali je bilo manje-
vise jednako zastupljenih svih politickih partija“, kaze Jovanov Pesta-
nac i dodaje da su sa privatizacijom lokalni mediji prakti¢no nestali.
Ona napominje da je u Pancevcu nekada radilo dvadeset ljudi, a da je
tamo sad pet-Sest novinara i da isto vazi i za RTV Pancevo:

,Sto se ti¢e Radio-televizije Pancevo, to je ona pri¢a koju smo
negde naslucivali. Radio trenutno ne postoji, formalno, nema progra-
ma, sajt se ne ureduje, nema novinara, a televizija se isto svela na
desetak ljudi. Nekada je nas tamo bilo sto i neSto. Devedesetak stalno
zaposlenih i dvadesetak honoraraca, a sad je tamo dvadesetak ljudi i,

koliko znam od kolega sa terena, oni su nedavno dobili avgustovsku

platu. To je ekonomsko iscrpljivanje. Oni koji su ostali u medijima

VIOLETA JOVANOV dobiju platu danas i razmiSljaju kada ce biti sledec¢a”, kaze Jovanov.

PESTANAC Ona istice i velike pritiske i neizvesnost u vezi sa ugovorima. Kaze da
se oni produzavaju na mesec dana do Sest meseci i da misli da niko
nema ugovor duzi od pola godine, $to automatski proizvodi hroni¢an strah i pitanje da li ¢e nastaviti
da rade ili ne i da li ¢e imati redovna primanja.

,Nakon privatizacije je krenuo los period po medije i novinare u Pan¢evu i to je u zadnje dve i
po godine veoma izrazeno. To $to mi radimo na internetuy, nas nekoliko, to je bukvalno kap u moru®,

istice Jovanov.

Fantasti¢na paradigma Srbije

Urednica sajta Panpress lvana Predi¢ kaze da postoje pritisci na medije u Pancevu i da se oni
vide kroz cenzuru i autocenzuru.

,Posebno je bila kriti¢na prosla godina i problemati¢no je $to su rezimski mediji dobili jako ve-
like, milionske iznose. Ta neravnopravna raspodela sredstava dovodi do toga da portali koji pokuSavaju
da se bave novinarstvom onako kako treba, profesionalno i nezavisno, dobijaju manje iznose, recimo od
250.000 do 500.000 dinara, a prorezimski mediji dobijaju milione, po pet-Sest miliona dinara. Evo, na
primer, imali smo 2017. godine dva konkursa i ve¢i deo novca su dobili upravo rezimski mediji, a to su
RTV Pancevo i novi portali kao Sto su Juzni Banat”, navodi Predi¢eva i dodaje da je grad Pancevo prosle
i ove godine iz budZeta izdvojio 40 miliona dinara za projektno finansiranje i da ovogodis$nji konkurs
jo$ nije raspisan (12. februar 2018. godine). Prosle godine bila su raspisana dva konkursa — prvi u fe-
bruary, 14.880.000 dinara, i drugi u oktobru — podeljeno je 24.896.000 dinara.

30



Na tom prvom konkursu najvise novca dobilo je preduzece

111111111111111111111
Ako nema

,Brifing Banat” DOO iz Panceva, u Cijem je vlasniStvu portal Juzni

Banat. Projekat za koji su dobili ¢etiri miliona dinara zove se Budimo

informisani, a prethodne godine ovaj medij je ve¢ dobio milion dinara informisanja u

na ime pojedina¢nih davanja. Pancevu, nece biti
Direktor Centra za istraZivacko novinarstvo Srbije Branko Ce-

informisanja u Srbiji.

¢en kaze da Zakon o javnom informisanju predstavlja fantasti¢nu pa- . .
. y Sve Sto je van
radigmu Srbije:

,13j zakon kaZe da drZava ne sme da da dinar jedan medijima Beograda OStaVIjeno je
ako to nije kroz konkurse, a onda je u zakonu napisano da ¢e komisije da crkne.
u kojima ucestuju ljudi iz raznih novinarskih udruzenja dati novac o
projektima koji su u javnom interesu. U zakonu je javni interes pri- BRANKO CECEN
stojno definisan, ni Svedska ga se ne bi postidela, ali on nije dovrsen. Ispod njega je odmah trebalo da
budu proizvedeni podzakonski akti, koji je trebalo da reguliSu rupe u zakonu. | onda mi uzmemo da is-
trazimo stvar i vidimo da je, na primer, Sremska televizija prvo napravila sedam nevladinih novinarskih
organizacija, a to su sve zaposleni u Sremskoj, onda ¢itav niz privatnih produkcija, sve takode zaposleni
u Sremskoj, i onda su komisije napunili ljudima iz tih svojih nevladinih organizacija!“, obja$njava Branko
Cecen i napominje da se pritisci u Pan¢evu vide svugde i na sve nacine:

,Pritisci se svuda vide. Sistem proizvodnje vesti i ¢injenica na koje gradani, ali i druge kolege
novinari mogu da se oslone je vrlo jednostavan. Ako nema informisanja u Pancevu, nece biti infor-
misanja u Srbiji. Sve $to je van Beograda ostavljeno je da crkne. Niste prepoznali da je Beograd samo

sTce; on ima vene, noge, ruke. Novinarstvo u ovoj zemlji nije lose, losi su mediji, istice Branko Cecen.

Bez ozbiljnog pristupa novinarstvu

Razgovarali smo i sa ljudima koji trenutno rade u pomenutim medijima, sa novinarima koji su
rekli da postoje pritisci i da ne mogu posteno da rade svoj posao upravo zbog ugrozene egzistencije i
straha. Nakon 24 ¢asa izjave su povucene.

Na osnovu sedmodnevnog pracenja sajta RTV Pancevo jasno se vidi da je predsednik Srbije
Aleksandar Vuci¢ najzastupljeniji akter. Nazire se Sablon prema kojem su uvek prve tri-Cetiri vesti o
njemu i njegovim aktivnostima.

Iz RTV Panceva nismo dobili nikakav odgovor na poslate mejlove, a nakon telefonskih poziva su
nam rekli ¢e nam se neko javiti ukoliko budu zainteresovani za ovu temu. Doduse, rekli su da broj

ostavimo redakciji Radio Panceva, u kojoj nema nikog i koji samo formalno radi. Poruka je jasna. U Pan-

31



Cevcu su bili otvoreniji, pa nam je glavni i odgovorni urednik Sinisa Trajkovi¢ rekao da se oni ne su-
srecu sa pritiscima prilikom obavljanja svog posla, da mogu da prate javni interes i da nemaju nikakve
poteskoce sa vlastima. Njegovi odgovori bili krajnje svedeni i direktni: ,Ne”i ,MoZemo”.

Clan Gradanske akcije Panéevo Nenad Zivkovi¢, takode smatra da u Pan¢evu ne postoji lokalna
medijska scena i da ne postoje ozbiljni pristupi bavljenju novinarstvom u Pancevu: ,Osnove profesional-
nog novinarstva su u defanzivi, potisnute su opStom tabloidizacijom. Sledeci problem je Sto je privati-
zacija u Pancevu sporno proSla — RTV Pancevo je kupio Radoica Milosavljevi¢ koji uopste nije dosao da
vidi $ta je kupio — ta televizija je pod direktnom upravom odbora SNS-a. Ta televizija ne samo da ne
prati kako grad Zivi i koje su to zaista vazne informacije za gradane, upravo je obrnuto, ona sluzi kako
bi diskreditovala protivnike SNS-a. Kada preteraju, kao 5to se to desilo prosle godine sa Stankom Si-
monovié, pa kada su organi odreagovali, e onda se malo primire, ali inaCe je to televizija koja na
najobi¢niji i najproizvoljniji na¢in promovise gradsku upravu’, kaze Zivkovié¢. On takode dodaje da su
sada u ovu televiziju dosli neki novi ljudi koji se, kako on kaze, uce fejk novinarstvu:

Jedini nac¢in da se oni tome suprotstave jeste da uzmu svoju radnu knjiZicu i potraze profe-
sionalnu buduénost na nekom drugom radnom mestu, $to ne bi bio samo profesionalno dobar potez,
vec i moralno ispravan i ¢astan. Nevolja je u tome $to oni sebe obmanjuju time $to misle da je situacija
u njihovom mediju podnosljiva, da nije previse neprijatna, da je to ono ‘evo da izdrzimo jo$s malo,
nedelju-dve-tri’, a u stvari bez jasne vizije kakva je njihova budué¢nost u tom mediju. Glavni problem je
u tome $to su njihovi medijski proizvodi ono $to uglavnom ne zadovoljava medijske standarde. Svako
je pred svojim izborom. Nisu opravdanja da imas dva-tri kredita, Zenu i decu, zato $to reSenja uvek po-
stoje, a Cast 1 bruka Zive doveka. Pancevo je dovoljno mala sredina u kojoj ta¢no mozZemo da znamo ko
je ostao upaméen po dobru, a ko po zlu. Zao mi je — ne Zelim takvu situaciju, ne prizeljkujem je i sa Za-

lo$¢u prihvatam da se neke nase kolege o to ogreSuju, ne samo o pro-

g
RTV Pancevo je kupio

fesionalne standarde nego i o ljudske”, kaZe Zivkovié.

Napominjemo da je vlasnik RTV Panceva Radoica Milosavlje-
Radoica Milosavljevic' vi¢, koji je u toku privatizacije kupio ¢ak osam medija — RTV Kru3evac,
koji uop§te nije dosao RTV Kragujevac, TV Pirot, RTV Brus, Centar za informisanje Novi Kne-

da vidi §ta je kupio _ Zevac, TV PoZega, RTV Dimitrovgrad i RTV Pancevo.

e . U RTV Pancevo su uglavnom dosli neki drugi ljudi koji se

ta televizija je pod T o o ]
prakti¢no uc¢e tom nazovi-novinarstvu. Problem je $to ne samo nasa

direktnom upravom gradska uprava ili lokalna samouprava, ve¢ dobar deo medijske scene
odbora SNS-a. nanosi stetu javnom interesu. Biti danas u Srbiji, pa i u Pan¢evu do-
bronameran prema nepoznatim ljudima i sa Zeljom da uradimo nesto

NENAD ZIVKOVIC u zajedni¢kom interesu prosto je pri¢a lunatika”, istakao je Zivkovié.

32



A $ta je onda reSenje? Dok neki smatraju da treba pogurati

mlade i nauciti ih $ta je pravo novinarstvo, drugi izlaz traze na online [T
platformama. Teofil Panci¢ kaZze da su bila teSka vremena kada se o Ako se ugase
slobodnoj redi, pritiscima i javnom interesu u Pancevu pricalo na tri-  alternativni mediji u
binama u Kulturnom centru i slicnim objektima, a da je onda doslojos  Pancevu, ko ce se
gore vreme, pa se o tome pri¢a u jednom kafi¢u koji to dopusta. Po- odupirati pritiscima u
stavlja se pitanje, ukoliko se niSta ne promeni i bude doslo jo$ gore

o - ostalim pancevackim
vreme — ko i gde ¢e pricati o tome? Ako se ugase alternativni mediji u

Pancevuy, ko ¢e se odupirati pritiscima u ostalim pancevackim medi- medljlma.
jima? Postoji stara mozgalica: ,,Ako je drvo palo u Sumi, a niko to nije ¢uo, da li je proizvelo zvuk?”. U

slu¢aju Panceva nije, ili ako ¢emo optimisti¢no, jo$ uvek nije. B

33



Znam da ne treba citirati

R\, gradskog telnika kada
nije izjavio nista bitno.
Kada mi se to prvi put

desilo, dobila sam kritiku,
ali dobronamernu

a novosadskoj medijskoj sceni postoje dva privatizovana medija. Prema podacima
Agencije za privredne registre (APR) vecinski vlasnik Dnevnik Vojvodina Press
DOO, preduzeca za izdavanje i Stampanje novina, jeste nemacka kompanija Me-
diengruppe Balkan GMBH (55%) dok je ostatak u vlasnistvu Dnevnik akcionar-

skog drustva za novinsko-izdavacku delatnost iz Novog Sada. Glavna i odgovorna

urednica je Nada Vujovi¢, a generalni direktor DuSan Vlaovic.

Kako praksa pokazuje, u privatizovanim medijima prilikom promene vlasti dolazi do promene
na uredivackom nivou medija, Sto dovodi do menjanja medijskog sadrZaja koji se plasira. Prema re¢ima
novinarke Dnevnika Lee Radlovacki, svaki novinar koji zapo¢ne sa radom u ovoj medijskoj kuéi na po-
¢etku angazovanja nauci po kojim pravilima se pise u tom mediju.

,Kada sam doSla u Dnevnik, ja sam tek zavrsila Zurnalistiku. Vodila sam se osnovnim principima
novinarstva, znam da necu citirati gradskog celnika kada nije izjavio nista $to je bitno. Kada mi se to
prvi put desilo, dobila sam kritikuy, ali dobronamernu. Nije to bilo nista $to mi je teSko palo da prihvatim.
Spomenula sam tu osobu, ali nisam stavila izjavu, tako da sam sutradan u tekstu videla i citat koji nisam
jaunelad”’, rekla je novinarka Dnevnika.

Kako ona kaze, jedan od vodecih problema u Dnevniku predstavlja menjanje naslova. ,Mozemo
da razumemo da se promeni naslov zato Sto u prelomu ne odgovara ili zato 5to ne obuhvata sustinu.
Najveci problem je kada nam promene naslov koji kada ga procita$, ima$ utisak da je tekst o jednom, a

kad krene$ da ¢ita$ sam tekst, shvati$ da nema veze sa onim $to je u naslovu. Pritom, ni urednica nije

34



izmenila naslov, to je jednostavno naslov urednika preloma ili no¢nog deska, koji je procenio da naslov
treba da bude takav. Bez obzira na to $to urednici rubrika predaju strane na Stampanje, dok sutra ne
otvore Dnevnik, ne znaju da li ¢e to tako izaci”, kaZze Lea Radlovacki.

Finansiranje Dnevnika je veoma problemati¢no, budu¢i da prema podacima sajta Narodne ban-
ke Srbije, dva od Cetiri racuna podlezu blokadi sredstava. Kako napominje Lea, oni ovakve informacije
ne saznaju od svojih nadleznih, ve¢ preko drugih medija. Na kvalitet izveStavanja znacajno utice i neiz-
vesnost isplate zarada, jer novinari ne znaju da li ¢e i kada dobiti novac za svoj rad, $to je demoraliSuce
i poniZavajuce.

Rubrike koje Dnevnik obuhvata su politika, ekonomija, tre¢e doba, drustvo, sudska hronika, kul-
tura, svet, Vojvodina, Novosadska hronika i sport, a svakog petka izlazi i Omladinski list. Dnevnik pokriva
dnevnopoliticke teme, prenoseci aktivnosti politicara Vlade Srbije. Takode, rubrika Svet najcesce prati
aktivnosti najuticajnijih svetskih lidera. Na osnovu istraZivanja sprovedenog u periodu od pet radnih
dana (22-26. januar 2018), dosli smo do zaklju¢ka da se na tri od pet naslovnih strana nalazio potpred-
sednik Srpske napredne stranke (SNS), gradonacelnik Novog Sada Milo$ Vucevi¢. Predstavnicima vla-
dajuce stranke posveceno je vise od 40 tekstova, dok je opozicionim strankama posveceno pribliZno
deset tekstova. Tekstove u ovim brojevima karakterisali su naslovi koji su upucivali na drugaciji sadrzaj
od onog sadrzaja koji je zapravo napisan.

Na primer, u broju za sredu, 24. januar, u rubrici Sudske hronike prisutan je tekst koji govori o
podvigu pripadnika Vojske Srbije pod naslovom Vodnik sprecio pokusaj samoubistva. Medutim, sasta-
nak ministra odbrane Aleksandra Vulina, nacelnika generalStaba LjubiSe Dikovi¢a i vodnika Darka Trifu-
novica stavljeni su u fokus price, nasuprot samom ¢inu na kojem bi trebalo da bude pravi fokus. Pred-

stavnici opozicionih stranaka pominju se u tragovima, a najcescée se
i prenose njihove reakcije na izjave nekoga iz vrha vlasti.
Na kvalitet

izveStavanja u

Dnevniku znacajno Prilozi bez potpisa

utice I neizvesnost Pored Dnevnika, drugi privatizovan medij u Novom Sadu je
isplate zarada, jer Novosadska TV. Skupstina grada Novog Sada je 1999. godine osnovala
novinari ne znaju da li Gradski informativni centar Apolo. Posle 11 godina ova televizija menja
ée i kada dobiti novac ime u Novosadska televizija. Prema podacima Regulatornog tela za
. .. elektronske medije, ona je u vlasnistvu Srbija Danas DOO, ¢ija je vla-
za svoj rad, sto je : o
snica Aleksandra Martinovic.
demoraliSuce i Prema istrazivanju Novosadske novinarske Skole, Novi Sad do-

poniiavajuc’e. deljivao je novac putem pojedina¢nih davanja 2015, 2016. i 2017.

39



godine. Prve godine Novosadska televizija jedina je dobila 996.000
dinara putem pojedina¢nih davanja, a 2016. godine, pored Agencije za
marketing BB media Backi Brestovac, Novosadskoj televiziji dato je
1.000.000 dinara.

Medutim, prema re¢ima naseg anonimnog izvora, slobodno i
nepristrasno izveStavanje u ovoj medijskog kuc¢i se dovodi u pitanje.
,Uredivacka politika ovog medija predstavlja servis vladajuce stranke
sa akcentom na gradonacelnika. Zaposleni se u poslednjih nekoliko
godina konstantno susrecu sa razli¢itim vidovima pritisaka. Zbog toga
se ni novinari, kao i dnevni urednici informativne emisije ne potpisuju
ve¢ duze vreme. Odluku smo doneli u jednoj od kampanja, jer su nam

prepravljali priloge nakon naseg odlaska sa posla”’, tvrdi anonimni

1T
»Uredivacka politika
ovog medija
predstavlja servis
vladajuce stranke sa
akcentom na
gradonacelnika.
Zaposleni se u
poslednjih nekoliko
godina konstantno

izvor. , vl
susrecu sa razlicitim

Borba protiv ovakvih pritisaka, po izjavi naseg izvora nije mo- . . .
vidovima pritisaka”

guca, bududi da svaki pokusaji odbijanja prepravljanja priloga nisu
imali rezultata i prilozi bi svakako bili promenjeni, bez prethodne do-

NOVINAR NOVOSADSKE TV
zvole autora.

Mislim da svaki vid cenzure i autocenzure dolazi sa vrha. Dnevni urednici rade onako kako bi
direktorka Zelela unapred, da se ne bi raspravljali, jer ¢e na kraju svakako biti kako ona hoce. Takode,
novinari ne pozivaju osobe za koje znaju da ¢e biti cenzurisane ili neemitovane”, kaze izvor.

Programska Sema Novosadske sastoji se iz emisija Novosadsko jutro, Objektiv, 7 NS dana, Vosino
¢ose, Vojvodanska de3avanja, Novosadsko popodne, KontraVizija i JuZnobacke vesti. Na osnovu analize
dve emisije 7 NS dana emitovane 27. januara i 3. februara, a koje govore o svim najznacajnijim doga-
dajima iz prethodne nedelje, dosli smo do zakljuc¢ka da su u prilozima najdominantnije izjave gradona-
Celnika Novog Sada MiloSa Vucevica. Emisije prosecno traju 22 minuta. Uzec¢emo za primer prilog koji
je posvecen izgradnji fiskulturne sale u Ledincima. Trajanje celokupnog priloga iznosilo je 2 minuta i
27 sekundi, a gradonacelnikova izjava trajala je jedan minut, $to je skoro polovina ukupnog priloga. Od
16 priloga analiziranih u dve emisije, u 5 priloga su bile zastupljene izjave gradonacelnika Novog Sada,
sa prosecnim trajanjem od jednog minuta. Izjave ostalih sagovornika u prilogu, ukoliko ih je bilo, pusta-

ne su u mnogo krac¢oj meri.

Pritisci na manjinske medije

Prema istrazivanju Nezavisnog dru$tva novinara Vojvodine (NDNV), Zakon o javnom informi-

sanju i medijima predvideo je da se mediji, ta¢nije medijski sadrzaji, finansiraju kroz javne konkurse —

36



gradske, pokrajinske ili republicke, izuzimajuéi javne medijske servise, medije na srpskom jeziku na
Kosovu i Metohiji, kao i medije ¢ija su osnivacka prava preneta na nacionalne savete nacionalnih ma-
njina. Predsednik NDNV-a Nedim Sejdinovi¢ smatra da sadasnja vlast uplacuje drZzavni novac medijima
koji su poslusni.

,T1 mediji novac dobijaju preko konkursnog sufinansiranja, javnih nabavki, te putem sponzor-
stava i donacija, kao putem oglasavanja drZave, njenih institucija i preduzeca. Ova vlast, dakle, kljuka
medije ogromnim novcem, ali zauzvrat trazi beskrajnu poslusnost — a ona znaci: bez reci kritike za
vlast, pogrom politickih protivnika i aktivno ucesce u stvaranju kulta li¢cnosti Aleksandra Vucic¢a’, rekao
je Nedim Sejdinovic.

S druge strane, prema pomenutom istrazivanju, Zakon o javnom informisanju i medijima nije
na adekvatan nacin regulisao finansiranje informisanja na jezicima nacionalnih manjina kroz medijske
konkurse, $to stvara dodatnu konfuziju jer je osnivac svakog pojedina¢nog medija manjinske zajednice
njen nacionalni savet.

Prema rec¢ima novinara i politikologa Borisa Varge, koji je funkciju glavnog i odgovornog ured-
nika rusinskog nedeljnika Ruske slovo obavljao od 2013. do 2017. godine, glavni problem ovog nedelj-
nika predstavlja nepotizam i kandidovanje ¢lanova kolektiva Ruskog slova na liste za Nacionalne savete,
$to stvara direktno krsenje novinarskog kodeksa i sukob interesa.

,Problem nepotizma u medijima na rusinskom jeziku prisutan je jednako kao i u svim drugim
javnim i drzavnim institucijama i ustanovama u Srbiji, samo $to je zbog malobrojnosti rusinske zajed-
na neodredeno vreme nije bio raspisan javni konkurs, a primljenim osobama takav status obezbedili su,
na razne nacine, ¢lanovi njihove najuze porodice kroz upravni odbor ili posredno preko Nacionalnog
saveta u raznim mandatima®“, kazao je Boris Varga.

Novinari u Vojvodini koji piSu na rusinskom jeziku imaju stru-

111111111111111111111
,,0va vlast, dakle,

kovno udruzenje Novinarsku asocijaciju Rusina (NAR). To udruZenje bi
novinarima trebalo da pruZza zaStitu od pritisaka, medutim, prema re-
kIjuka medije ¢ima Borisa Varge, ono to ne ispunjava, s obzirom na to da je pred-
ogromnim novcem, ali  sednica NAR-a Martica Tama$ ujedno i lokalna funkcionerka, sto je u
suprotnosti sa Kodeksom novinara.

,Kao aktivistkinja Demokratske stranke (DS), direktorica NIU

zauzvrat trazi

beskrajnu poslusnost - , L ‘ , .
Ruske slovo je na tu funkciju izabrana dok je ta stranka bila na vlasti u

a ona znaci: bez reci periodu od 2010. do 2014. godine, ali je istovremeno bila i predsednica
kritike za vlast” NAR-a. U drugom mandatu na funkciji direktorice NIU Rusko slovo,
ona je iz DS-a samo presla u vladajuc¢u Srpsku naprednu strankuy, ali

NEDIM SEJDINOVIC to nije bila prepreka da u NAR-u 2016. godine bude ponovo izabrana

37



za predsednicu na drugi mandat. Oc¢igledno da ni ¢lanovi strukovnog

T

udruzenja NAR, koji su po drugi put glasali za partijsku aktivistkinju i . .
»Kod nekih u deli¢ima,

drZavnu lokalnu funkcionerku, nisu smatrali da je njena stranacka ak-
tivnost i javna funkcija prepreka za obavljanje duznosti u jedinom kod nekih viSe, i to sve
strukovnom udruZenju za novinare koji pisu na rusinskom jeziku u U zavisnosti od teme,

Vojvodini“, kaze Varga. ali svako od nas je

Glavni i odgovorni urednik Madar So-a Caba Presburger, kao imao. ili ima
jedan od primera pritisaka na manjinske medije navodi otkaz koji je '
dobio 2011. godine.

,Tadasnji predsednik Upravnog odbora Madar So-a Laslo Jo-

autocenzuru”

VLADIMIRA DORCOVA-

Za me je obavestio da 'vise ne uzivam poverenje’ Nacionalnog saveta VALTNEROVA

madara (NSM), iako NSM kao osniva¢ nije doneo ovakvu zvani¢nu od-

luku. Ja sam insistirao na tome da me smene na institucionalan nacin, da iznesu svoje argumente na
videlo. U prvom krugu, na sednici Upravnog odbora medijske kuce su, dakle, zvani¢no inicirali moju
smenu i procitali jedan dugacak spisak sa mojim ‘gresima’. Devedeset odsto ovih ‘grehova’ je bilo u vezi
sa Savezom vojvodanskih Madara — da nismo na ‘adekvatan nacin’ ispratili neke njihove dogadaje, te
da smo propustili da objavimo neka njihova saopstenja i nismo bili na njihovim konferencijama za Stam-
pu”, rekao je Presburger.

Bivsa urednica slovackog lista Hlas l'udu, Vladimira Dor¢ova-Valtnerova, kaZze da su pritisci na
redakcije nacionalnih zajednica u Vojvodini veoma realni i jako izraZeni. Pored pritisaka, mediji nacio-
nalnih zajednica u Vojvodini se, po njenim rec¢ima, bore i sa nedostatkom profesionalnosti i volje za
modernizacijom.

,Zadnjih nepunih pet godina, koliko sam radila u ovoj redakciji, cenzura zasigurno nije bila pri-
sutna, ali odgovorno tvrdim da autocenzura jeste prisutna. Mozda se ¢ini kao kontradiktorno, ali upravo
kod najkvalitetnijih i najprofesionalnijih novinara, koji shvataju da se manjinsko novinarstvo ne razli-
kuje od onog ‘drugog’, ve¢inskog, ve¢ da i ono mora pravovremeno, objektivno i nepristrasno da infor-
mise, ne samo o dogadajima, nego i pojavama, i da, ukoliko je to potrebno, neguje kriticko novinarstvo,
primetila sam da postoji autocenzura. Kod nekih u deli¢ima, kod nekih vise, i to sve u zavisnosti od
teme, ali svako od nas je imao, ili ima autocenzuru”, kaZe Vladimira Dorcova-Valtnerova.

Politicka propaganda i manipulisanje se najlakSe Siri putem medija. Prema Vladimirinim re¢ima,
upravo zbog toga bi trebalo resiti pitanje odnosa izmedu nacionalnih saveta i medija. To je najbolje
uciniti kroz smernice i plan integriteta.

,Ova prica se proteze ve¢ nekoliko godina, dolazi iz medija, ali institucije i drzava ne reaguju.
DrZava ¢ak propusta priliku da kroz izmene i dopune Zakona o nacionalnim savetima temu, izazov ili

problem politickih uticaja i pritisaka resi i — legislativno. No, nismo primetili da osnivaci, novinsko-

38



11
lzvori pritisaka su,
kako je navedeno u
primerima novinara i
novinarki, pre svega
politicke stranke

izdavacke ustanove, ¢iji su osnivaci nacionalni saveti, a one osnivaci
medija, i mediji imaju volje da izrade i predlozZe plan integriteta, da
pokazu da shvataju da bez slobodnih medija nema slobodnog drustva’,
rekla je bivsa urednica Hlas l'udu.

Na osnovu navedenih iskustava novinara razli¢itih medijskih
kuca u Novom Sadu, mozZe se do¢i do zakljucka da su pritisci u ovoj
profesiji i te kako postojani. Izvori pritisaka su, kako je navedeno u pri-

merima novinara i novinarki, pre svega politicke stranke i autocenzura.

Usled toga, oni kaZzu da se medijske slobode mogu obezbediti jedino gradanskim udruZivanjem sa no-

vinarima, jer samo zajednickim delovanjem borba protiv medijske cenzure moze biti uspesna.

39



40



|Z ISTE EDICIJE

41



|
o A
AT . he - -
S my. NOVOSADSKA —=
gt‘z b? NOVINARSKA #podrziRTY
UV SkoLA ’

Western Balkan's
Regional Platform for

Advocating Media Freedom -

) 2 This project is funded by
and Journalists’ Safety

The European Union



