PRESSURES

e VERBAL
MRERTD THREATS

ECONOMIC

INSULT
CHRONICLE OF ATTACKS AND

PRESSUHES AGAINST JI]IIHNMISTS

OPAQUE
ASSAULTS

FINANCING

SELF-SENSORSHIP
PHYSICAL =

IJAS EARLY WARNING SYSTEM

IJAS

518 ‘ i_ ‘




Chronicle of Attacks
and Pressures Against
Journalists in 2016

IJAS Early Warning System

Belgrade 2016



Chronicle of Attacks and Pressures
Against Journalists in 2016

Publisher:
Independent Journalists’ Association of Serbia
Resavska 28/l
11000 Belgrade

For the publisher:
Vukasin Obradovi¢

Authors:
Marija Vukasovic¢
Svetozar Rakovic¢

Translation:
Cedomir Mitrovi¢

Design:
Milos Colovi¢

Circulation:
300

RIGHTS Defenders and with financial support from the Swedish International

9 CIVIL This publication was published in cooperation with the Civil Rights
DEFENDERS Development Agency



Contents

Introduction

Vi

Safety and Security of Journalists
and Other Media Professionals

Political, Economic and Other Pressures

Against Journalists and Other Media Professionals ..........cccccoevensuunnee

Pressure on Journalists through Court Procedures

Violations of the Journalists' Code of Ethics

19
27
33

Media Reform

Free Legal Advices

37

47






Introduction

In the course of 2016 on the Serbian media scene, media professionals and the media
faced different problems - from labour law and professional issues to the very question
of survival.

The collection of key data regarding the media scene in this report leads to the conclusion
that the past year saw a continued trend in the deterioration of the freedom of expression,
both journalistic and media, in Serbia.

The European Commission report on Serbia’s progress in 2016, in which it is estimated
that the overall atmosphere is not suitable for exercising the right to freedom of expression
confirms this report’s findings. Despite noting that “Serbia has achieved a certain level of
consideration in the field of freedom of expression”, the EC notes that in the past year,
“however, no progress was made.”

The European Commission suggests that “to address the shortcomings in the forthcom-
ing period Serbia should:

e create an enabling environment in which unhindered freedom of expression can be
exercised; public condemnation of threats, physical assaults, incitement to violence
against journalists and bloggers, with full support of judicial authorities;

e guarantee full implementation of media laws and to ensure that the Regulatory Au-
thority for Electronic Media is fully operational in order to provide support to editorial
independence of media;

e ensure adequate funding of public service broadcasters, and editorial independence,
supporting them to serve the public interest;

* ensure that the allocation of funds from the state budget for co-financing of media
content that serves the public interest and is in line with current legislation, in order to
ensure transparency and equal opportunities.”

The European Commission report points out that media laws should be implemented in
full. “The privatisation of state-owned media did not lead to increased transparency of
ownership and funding sources, including funding from the state. To meet the obligations
to public interest, co-financing of media content should be implemented in accordance
with the legal framework, using a transparent and fair procedure, and without interference
by the government, especially at the local level. In addition to failing to complete privati-

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 5



sation of state-owned media, requirements for transparency of ownership have not been
provided nor has greater access to information of public importance been secured”” “As
far as access to information of public interest provided by state authorities, the state au-
thorities often prefer to resort to paying fines rather than divulging the information re-
quested.”

In the section dedicated to public services the EC notes that partial funding of Radio Tele-
vision of Serbia and Radio Television of Vojvodina “for subscription in accordance with
the law” has been initiated, and that additional funding from the state budget will have to
be defined by clear criteria. “Funds available for public service broadcasters are not suf-
ficient to meet their legal obligations and the temporary nature of their financing model
makes them susceptible to political influence.” It is also noted that “there is a need to
strengthen the public service in minority languages, especially when it comes to RTS”. In
addition, it is noted that numerous personnel changes on RTV in May 2016 caused con-
cern for the editorial independence of the public service.

The European Commission expresses concern for political and economic influence on
the media, indicating that “pressure on editorial policy is carried out through the distribution
of funds for advertising.”

Inthe annual EC Report, special attention was given to the Regulatory Authority for Elec-
tronic Media (RAEM), which is “incomplete because not all Council members have been
appointed.” The report indicates that “the appointment procedure for members of the
RAEM Council should be free of political influence,” and reminds that the report on the
behaviour of broadcast regulators during the election campaign in April 2016 is still pend-

ing.

Indirectly, EC has praised the work of the Press Council, which has “stepped up its efforts
to document and impose penalties for violation of professional standards in print media
and records an increase in the number of violations of the Journalists’ Code of Ethics,
which primarily relates to the veracity of published information”

The EC perceives a particular cause for concern in threats, violence and intimidation of
journalists. It is noted that investigations and verdicts for attacks on journalists and intim-
idation of journalists are infrequent. “The number of recorded cases of threats, intimidation
and violence against journalists continues to be a cause for concern. Several criminal
charges were filed, but verdicts are still rare. Police protection for several journalists and
social media activists continue, with no tangible action taken to eliminate the reasons for
these security measures, which seriously hinders their professional commitments. The
Commission, which is tasked with reviewing pending cases of journalists murdered in
1999 and 2001, has not made further progress in the investigation of two murders, while

6 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



the trial for the murder of a media owner is ongoing... No progress was made in the in-
vestigation of a series of cases against websites which occurred from 2014 onwards. Se-
rious efforts are needed to identify and prosecute those suspected of violations of Internet
freedom,” according to the European Commission report on Serbia for 2016.

The European Commission estimates that low salaries and fear of dismissal make jour-
nalists “vulnerable to pressures and influences” so that “the overall media environment
encourages self-censorship.” It is therefore necessary to boost the operational safety of
journalists while “journalists’ associations should strengthen their role in trade unions”.

IJAS introduced the early warning system (2014) with the aim to systematically and ef-
fectively monitor events on the media scene in Serbia in five key areas that are directly
related to media freedom and the position of media professionals.

Despite legal guarantees on the protection and security of journalists other media pro-
fessionals are also exposed to high risks while performing their tasks. During 2016 (until
20" December) IJAS recorded 69 physical and verbal attacks, threats and direct pres-
sures.

In the analysis of IJAS’s public statements, in accordance with the mission and goals of
the association, five specific categories were formulated:

e statements regarding the threat to the safety and security of journalists and other
media professionals;

* statements regarding political, economic and other pressures on journalists and other
media professionals;

e press releases regarding pressures on journalists through lawsuits, judicial proceed-
ings and verdicts which do not comply with the European Court of Human Rights;

e public warnings of violations of the Serbian Journalists’ Code of Ethics;
e activities aimed at reforming media legislation.

Apart from addressing the general public, depending on the nature of the particular case,
[JAS addressed various institutions and individuals accountable and responsible for the
problems and potential solution.

IJAS’s early warning system involved several different activities regarding specific cases:

1. After receiving the information regarding an incident or problem, IJAS contacts rele-
vant individuals to secure as much information as possible and to decide on further
steps.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 7



2. Subsequent to the statement, IJAS continues to communicate with particular target
groups, including national and, where appropriate, international institutions.

3. Important issues and problems are accompanied with texts which include a deeper
analysis of the problem and are subsequently published on the IJAS website and in
the association’s Newsletter.

4. Especially intensive communication is maintained with journalists and other media
professionals who are exposed to pressures, intimidation and attacks.

5. Incontext of IJAS’s legal aid, lawyers provide free legal advice to media professionals
regarding their professional and labour rights.

This report lists the most memorable cases IJAS recorded during 2016 by chapters.

8 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



| Safety and Security of Journalists
and Other Media Professionals

In 2016, despite certain advances that have been made ensuring the security of journalists,
the number of attacks on journalists has not decreased. On the contrary, the data collected
by IJAS suggests an increased trend in pressures and attacks on media professionals.
Journalists were most often exposed to verbal assaults involving threats to life or physical
harm or to members of their families. The increase of insults and threats through social
networks and the Internet are particularly notable. As in previous years, the problem is the
fact that very often journalists themselves do not report the pressures, threats and attacks,
and the main reasons for this are fear and the awareness that these procedures will last
a long time and will probably not be carried though to the final verdict.

According to IJAS records, in 2016, 36 attacks on media professionals, including 9 physical
attacks, 26 verbal and 1 attack on property have been documented.

According to the data we were able to collect in 6 cases it was found that there were no
elements of a criminal offense. Two cases were resolved and the largest number of cases
is still being processed. In one resolved case, the defendant was sentenced to a security
measure of forfeiture and mandatory psychiatric treatment in an institution. The second
case was solved by the perpetrator claiming prosecutorial discretion, admitting to the crim-
inal offense of causing general danger (Article 278 paragraph 1 of the Criminal Procedure
Code - CPC) and the criminal offense of causing bodily harm (Article 122 paragraph 3 of
the CPC), serving the compulsory order, while the prosecution in such cases dismisses
criminal charges. There are examples of cases that are not reported to the police.

Among the cases that can be found in our records, misdemeanour trials were initiated.
Some proceedings were completed while others are still being processed.

Unfortunately, there are journalists who are still under police protection. According to our
association’s data, four journalists have been subject to several years of continued police
protection, but the official data on the total number could not be obtained because dis-
semination of such information could jeopardise their safety.

The state has recognised the need for journalists’ safety to be raised to a higher level. This
is indicated by the fact that the Commission on reviewing on the facts related to investiga-
tion of the murders of journalists was established, as well as the fact that in Chapter 23 of
the Action Plan an entire section is dedicated to dealing with freedom of expression and
the freedom and pluralism of the media (3.5). However, the prescribed deadlines are not
respected in full.

A Memorandum on measures to raise security levels related to journalists’ safety was ini-
tiated whose signatories will be the Republic Public Prosecutor, Ministry of Internal Affairs

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 9



and journalists’ and media associations. However, the negotiations were prolonged be-
cause IJAS and other journalist and media organisations had a number of objections to
the draft document. The proposal to form a special body to deal with safety of journalists
was particularly contested. In early December 2016, The Republic Public Prosecutor’s Of-
fice prepared a new draft of the Memorandum incorporating most of the proposals made
by the journalists’ and media associations. Signing of the document is expected in the near
future.

The improvements include the introduction of special prosecutorial records of criminal of-
fenders at the expense of journalists and labelling of these a priority in procedure. In De-
cember 2015 the Republic Public Prosecutor’s Office adopted Guidelines on keeping
specific records in the Appellation, Higher and Basic Public Prosecutor’s Offices in relation
to criminal offenses committed against persons performing activities of public interest in
the field of information, related to the activities they perform, as well as recording attacks
on media websites, in cases which require urgent procedure. According to the Guidelines,
the Republic Public Prosecutor’s Office will receive quarterly reports with the data contained
in separate records. Such records have been kept from 15t January 2016 and, according
to the data received by IJAS from RPP, until 151 October 2016 the Prosecutor's Office has
recorded 24 cases of attacks on journalists.

Table of attacks on journalists to 15/12/2016
(verbal, physical assaults and attacks on property)

< -
- x k] 25 £
g ¥ ] s 23 e
TE gt g E £ 5 C g9
T g £E8| B® 5 o £ o3
AEoas| &% 2 a's g9
15/01/ . Ur]known man threatened Case was reported to the
1. NoviSad |RTV crew with agun. A
2016 police.
) 30/01/ Bela Crkva Stefan Verbal attack and mobile Cg;ig;gf\ggg:;g)nt?rzm
© | 2016 Cvetkovi¢ interface broken. police.
the police.
Physically prevented from
taking the statement by
10/03/ . ’ I ., |being pushed away, while | The case was not reported,
3 2016 Kopaonik-|Mina Milanovi¢ the security covered her the perpetrator apologised.
camera with their hands and
body.

' Data downloaded from the website www.bazenuns.rs

10 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



z:\gjztl:]aesral|c The case ended up before the
Attacker insulted and Misdemeanour Court in
18/03/| ~_, employees .
4. 2016 Cacak from the physically assaulted Cacak, the perpetrator was
employees. imposed with a restraining
correspondenc
order.
e office
21/03/ |, . TV Valjevo Plus |Curses and threats at No elements of a criminal
5. Valjevo ) )
2016 crew journalists. case.
Branklcq , The High Court ruled that the
Stankovic, .
- defendant is ordered
22/03/ Veran Mati, . .
6. Beograd - Death threats via Internet.  |compulsory forfeiture and
2016 Irena Stevi¢ -
. mandatory psychiatric
and Miodrag . L
* o treatment in an institution.
Cvorovi¢
April |, . Aleksandar Death threats via social .
7. 2016 Vrdac Cupic network Facebook. No grounds for prosecution.
No elements of an offense,
21/04/ |Vrjacka .. |Accosted in the streetand | claim submitted for initiating
8. . Vesna Dordevi¢ L -
2016 |Banja verbally attacked. criminal proceedings.
21/04/ Received death threats over |No elements of a criminal
9. 2016 Virsac Vladimir Vasali¢ |telephone for a co-authored |offense.
article.
10 22/04/ NiZ ﬁﬁ'ﬁ(\ﬁgc Received insults and threats The case is pendin
© | 2016 69 loverthe telephone. P 9
Blagojevi¢
1 27/04/ Novi Sad 2’::’ SD?;ar:r: Verbally attacked, insulted The case is pendin
| 2016 2 -rag and pushed out of the office. P 9
Gojic
30/04/ TV Pink Attacked at an opposition
12 2016 Beograd journalist rally.
Claimed prosecutorial
discretion, admitted to the
05/05/|,, . Aleksandar Physically attacked, hit with a criminal zfnct,,camec'j out the .
13. VirSac i ; prosecution’s verdict and with
2016 Cupi¢ pickup truck. .
his consent was released from
custody.
14. | 06/05/ |Aleksan- - |Gvozden Threatened by the Mayor. Zlf?ei:(:? ensofacrmina
2016 |drovac  |Zdravi¢ y yor. ’
15 21/05/ Priarevica Filip Zoricand  |A group of people sent Journalists gave statements to
| 2016 |9 Mato Jaksi¢ threats from the stands. the prosecution.
19/06/ . .
16. 2016 Beograd |ZoranKesi¢  |Death threatsvialnternet.  |Case reported.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016

11



Subjected to threats,
intimidation and insults by
the person who said that

24/06/ | _ .. i .. K The case was not reported to
17. Prijepolje |Alem Rovéanin |they are in government and .
2016 . I the police or prosecutor.
that the journalist cannot film
him. A person attempted to
snatch his camera.
They surrounded him,
18, 12/07/ NoviSad |Boris Dini¢ |r1t|m|dat|ng him, humlllaFed No elements of a criminal
2016 him and threatened physical |case.
abuse.
Dragana Peco . X .
15/07/ Threats made via social Proceedings before the
19. Beograd |and KRIK ; L
2016 L network Twitter. prosecution in progress.
editorial staff
18/08/ Vladimir The perpetrator started with
20. 2016 Beograd |Zivanovi¢and |insults and followed up with |Case reported to the police.
Boris Mirkov  |threats to his family.
Threw him on the ground
05/09/ ) Senad 9 . Investigation under way.
21. NoviPazar|. = . and attempted to take his
2016 Zupljanin
camera.
P i fore th
09/09/ ) Slobodan Threats made via social roceedlr\gs.be orethe
22. Novi Sad . . prosecution in progress,
2016 Georgijev network Twitter. .
statements being collected.
09/09/ ) Nedim Threats made via social Proceedllngs.before the
23. Novi Sad B ) prosecution in progress,
2016. Sejdinovic network Twitter. .
statements being collected.
Nedim
The Higher Public P t
15/09/ ) Sejdinovi¢and |Death threats by anonymous |. N l_g er . uplicrrosecutor
24, NoviSad | in Novi Sad informed.
2016 Dinko letter.
Gruhoniji¢
24/09/| . ‘ ., |Threatsin comments section |Criminal charges submitted to
25. Bujanovac |Nikola Lazi¢ )
2016 on web portal. prosecution.
P dings before th
04/10/ . ., |Aseries of threats and insults rocee |{'\gS. clorethe
26. Kula Milo$ Stani¢ prosecution in progress,
2016 over telephone. . .
statements being collection.
09/10/ Insults, slander and call to
27. ina |Vladimir Mitri¢ he police.
2016 Jagodina |Vladimir Mitri¢ murder over Facebook. Case reported to the police
Poli h 3
28. | 14/10/ ) _ |Threats directed at N1 olce arresredf e suspect
Beograd |N1 journalists o the Prosecutor's Office filed
2016 webpage editorial staff. .
criminal charges.
2010/ Lawyer swung her hand at
29. 2016 Beograd  |Kurir crew the photojournalist and

covered the camera lens.

12

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016




30. 28110/ Leskovac |Milica lvanovi¢ |Threats via Facebook. Case sub@tted o
2016 prosecution.
Perpetrator was aggressively
in photo reporter’s face and
31 0111/ Beoarad |Blic crew subsequently took the Police patrol arrived at the
"] 2016 9 memory card and scene and took statements.
photographed the photo
reporter’s ID.
Wheel bolts unscrewed on .
32. 022(;} ;)/ Zajecar  |Dusan Vojvodic |the right back wheel of his Case reported to the police.
car.
08/11/ Dragoljub Threats via Cenzolovka Police established the |denF|ty
33. Beograd o) of the person; the prosecution
2016 Petrovi¢ Facebook page. . .
will file the claim.
. Criminal case proceedings
34. 17/ Novi Pazar >3 ma ., | Threats via social networks. |initiated against suspected
2016 Redzepefendic o
individual.
11/11/ . .., |Unknown person rushed the I
35. 2016 NoviSad |Dragan Goji¢ journalist Case reported to the police.
15/12/ Stefan Founda note on his car Case reported to the police
36. Bela Crkva ., “Dead". ’
2016 Cvetkovi¢

The most egregious cases of endangering the safety
of media professionals in 2016:

18/03/2016 Radio Television Serbia correspondent from Cagak, Silvija Pasali¢, said that
an individual, whom none of the staff know, insulted and physically assaulted employees
“upset because he has to pay the licence fee” He demanded the Request for exemption
from licence fee payment form from her and her colleagues who were in front of the cor-
respondence bureau, but they told him to collect it inside. He then began to curse them,
while on RTS premises he physically assaulted the editor Vojislav Tepavcevié. Police con-
ducted the crime scene investigation. The case is still pending before the Misdemeanour
Court in Cagak, the perpetrator was imposed with a restraining order.

21/03/2016 1JAS condemned the verbal threats against TV Valjevo Plus journalists and
emphasised their expectation for the authorities to react in a timely manner, to examine
and process this case as soon as possible. According to TV Valjevo Plus, former Serbian
Progressive Party MP Slobodan Gvozdenovi¢, while visiting the Minister without portfolio
Velimir lli¢ in Valjevo, verbally attacked journalists from TV Valjevo Plus. He cursed the
editor in chief of the TV station, Predrag Luci¢, saying, “... your boss is a criminal who should
be in prison, not building bridges and other facilities in the city” Gvozdenovi¢, with vulgar

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 13



curses, threatened Valjevo TV Plus employees, claiming that the SNS official Darko GliSi¢
will impale them”.

The case was reported to the Valjevo Police Department. In the end, it was determined
that there are no elements of a criminal offense.

21/03/2016 Death threats were sent via the Internet to Brankica Stankovi¢ and her asso-
ciates, editor of the portal Insajder.net and Veran Matic, editor in chief of TV B92 news
programme. IJAS made a public statement and requested from the investigating authorities
to urgently identify and deliver to court the persons who sent these threats. The threats
were reported to the Prosecutor’s Office and the police arrested an individual who had
made the threats on multiple occasions.

The case is solved. On 27t June 2016 the High Court in Belgrade ruled that the defendant
was ordered to compulsory security measures and forfeiture while under mandatory psy-
chiatric treatment in an institution.

21/04/2016 Member of the Socialist Party of Serbia in VrSac and “Drugi okobar’ company
director Ljubisav Sljivi¢ telephoned journalist Vladimir Vagalié from Vréac and threatened
him because of an article he co-authored. “You're going to be living in this town for a while..”
threatened Slijivié for an article concerning his arrest. He added other threats. The case
was reported to the police and Sljivié gave a statement.

The case concluded when the prosecution established that there was no basis for criminal
proceedings.

21/04/2016 Journalist Vesna Djordjevi¢ was attacked in Vojvodjanska Street in Vrnjacka
Banja after the television broadcast of the news programme “Promenade”. She was con-
fronted on the street and verbally attacked by Milan Stojkovi¢ from Vrnjacka Banja, with a
series of vulgar, abusive or threatening messages. IJAS publicly condemned the attack
and demanded that the culprit be adequately punished. Members of the Ministry of Interior
immediately detained and questioned a man suspected of having insulted the journalist.

The Deputy Public Prosecutor in Kraljevo was duly informed but claimed that no elements
of a criminal offense were present, while the on duty Magistrate in Kraljevo was informed.
Under the Article 9 of the Law on Public Peace and Order a request for initiating criminal
proceedings for an offense against the individual were submitted.

27/04/2016 IJAS made a public statement regarding the attack on Blic journalist Milo$
Stanic¢ and Beta photo-reporter Dragan Goji¢, demanding that the perpetrators of the at-
tacks be punished in accordance with the law, especially as the protagonists of this incident
were teachers, who should certainly be aware of the role and importance of journalists
and media. The Headmistress of the Higher Education Technical School of Professional
Studies in Novi Sad, Dragica Tomi¢, banned Stani¢ and Goji¢ from entering the school
building. After the journalists managed to enter, people from her office verbally attacked

14 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



them demanding to know who paid them to follow the event. The argument and the attacks
were continued by Professor Milka Imbronjev who pushed the journalists out of the office,
but the attacks and insults continued in the school hall. The police were informed of the in-
cident. When they arrived at the scene of the incident they made a report. Misdemeanour
proceedings have been initiated and are ongoing.

05/05/2016 IJAS and IJAV publicly demanded from the authorities to urgently shed light
on the attack of Aleksandar Cupid, editor in chief of the portal E-Vrsac, and appropriately
punish the perpetrator. While he was involved in field work with colleagues from TV
Kovacica in a village Parta near VrSac, Milan Tiki¢ the son of a local businessman Dragan
Tiki¢ tried to run him over with a pickup truck. “l was standing by the side of the road when
a black pickup, instead of driving down the right, was driving down the left side of the road
and straight in my direction. | thought that he wanted to come down onto the mud road but
realised at the last minute that it was going directly at me. | managed a short jump to the
side, but he hit me with the hood and threw me a few meters;” said Cupic. His assessment
is that the attack is connected with the investigative articles he had written over the last
month and a half concerning the relationships Dragan Tiki¢ had with politicians. Pan¢evo
police arrested Milan Tiki¢ on charges of deliberately hitting the editor of E-VirSac Aleksan-
dar Cupié with the vehicle. Alongside the criminal complaint, he is also charged with caus-
ing general danger and causing bodily harm, and was detained by the Prosecutor’s Office.

The case concluded with the prosecution dismissing the complaint because the suspect
called upon prosecutorial discretion, admitted to the offense of causing general danger
(Article 278 paragraph 1) and the criminal offense of causing bodily harm (Article 122 para-
graph 3, CPC), carried out the order by the Basic Public Prosecutor’s Office and with the
consent of the journalist Cupi¢ was released from detention.

19/06/2016 Zoran Kesi¢, anchor of a satirical news show 24 Minutes”, was sent death
threats due to a recording in which he supposedly made fun of Republica Srpska. However,
it was later found that the video in which Kesi¢ mocks Republica Srpska and the Serbs
was edited without his knowledge. IJAS condemned the death threats and demanded
from the authorities to ascertain who made the threats, but also to determine who planted
the edited video. The case was reported to the police and Zoran Kesi¢ made a statement.

15/07/2016 IJAS and IJAV demanded from the authorities to take all available legal mea-
sures to prevent all direct and serious threats to journalists from the Crime and Corrup-
tion Reporting Network - KRIK. The two associations noted that it is incomprehensible that
direct death threats made to journalists resulted in no reaction from the relevant authorities
or even formal condemnation. In this particular case, two individuals on social networks
sent threats to KRIK reporters just after they published the results of their investigation into
the assets of state officials. Through anonymous accounts on Twitter KRIK reporters were
told: “Who do you think you are to look into information on the head of state and the pres-
ident, gof... yourselves you traitors “ and “when you come to search for this information I'll

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 15



come visit you and smash your...”. From another profile account the journalists were sent
a message that they “should be lined up and shoot as foreign agents.” Journalists were
able to determine the identity of a person who was threatening them and the information
was sent to the Prosecutor’s Office. The other is hiding behind the Twitter account under
the name of Peter Pan.

The case was reported to the Higher Public Prosecutor’s Office in Belgrade. Proceedings
are in progress and the necessary information is being collected.

05/09/2016 IJAS made a public statement condemning the physical attack on the journalist
Senad Zupljanin and called upon the Prosecutor's Office to initiate proceedings against
the three identified perpetrators. Novi Pazar city administration stated that Zupljanin was
attacked by several security guards responsible for the safety of Muamer Zukorli¢, leader
of the Bosniak Democratic Party of Sandzak an MP and the President of the Education
Committee of the National Assembly of Serbia. The attackers, allegedly, knocked Zupljanin
to the ground and tried to take his camera. He was rescued from being lynched by a police
officer who was passing by. “I already finished photographing and was approached by
some guys. | don’'t know them. The three of them threw me on the ground cursing, getting
in my face and demanding to know why | was photographing the Mufti ... Had the consci-
entious police inspector not arrived, a guy called Barac, followed by other police officers,
who knows what would have happened;” said Zupljanin. Zuplianin gave a statement to the
police, according to his information, two assailants were detained.

Prosecutor’s Office initiated proceedings, the investigation is ongoing.

09/09/2016 1JAS filed a complaint with the Special Prosecutor's Office for Cyber Crime
and made a public statement regarding the threats against Nedim Sejdinovi¢ via social
networks, expecting the Prosecutor’s Office, in accordance with its jurisdiction ex officio to
immediately take all necessary measures in accordance with the law and identify persons
who made the threats, followed by an indictment. Threats via social networks were directed
to Sejdinovi¢ a few days after he made a comparison between the “Image of Serbia during
the nineties with the image of the Islamic state” at a panel discussion.

According to the Prosecutor’s Office the case is pending and the necessary information is
being collected.

09/09/2016 IJAS made a public statement and filed a complaint with the Special Prose-
cutor’s Office for Cyber Crime because of the threats made to journalist Slobodan Georgiev
via the social network Twitter. The threats were directed at Georgiev in response to the
front page of a daily newspaper where he wrote that “Europe, unlike Serbia, is an anti-
fascist creation”. Some of the tweets include: “I'll clean the streets of at least a few bums
who are destroying Serbia”, and: “Unfortunately for us, the Macedonian-Soros scum came
to Serbia, only here you will fail. Even at the cost of thirty years of hard labour”

16 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



According to the information we received from the Prosecutor's Office, the process is un-
derway and the necessary information is being collected.

19/09/2016 Death threats sent by an anonymous letter arrived at the address of the Inde-
pendent Journalists’ Association of Vojvodina, directed to its President Nedim Sejdinovic.
In the letter, Sejdinovi¢ and his colleague Dinko Gruhoniji¢, also a journalist, were threat-
ened with death and the death of their families. IJAV reported the incident to the police
and informed the Higher Public Prosecutor’s Office in Novi Sad. [JAS called on the author-
ities, the police, prosecutors and courts to strong action in order to prevent harm to their
colleagues, and also the potentially serious consequences that can result from such a
particular social context. IJAS appealed to the representatives of the government, above
all the Prime Minister Aleksandar Vucic¢ and his closest associates, to show tolerance and
restraint towards journalists. The European Federation of Journalists publicly condemned
the threats.

24/09/2016 Regarding the threats directed to the portal Bujanovacke, IJAS filed a complaint
with the Special Prosecutor’s Office for Cyber Crime. Threats were made because of the
article “Kamberi and Musliu in Pristina: On the Presevo Valley in Brussels,” in the ofrm of
comments quoted in entirety: “For cooperation with the Shqjiptar separatists and the so
called Kosovo and Metohija parliament, as soon as the Serbian authorities are liberated
from traitors you'll have to face legal consequences. You should be very careful on this
portal. The rats are the first to leave the ship, you'll stay and so will your legacy. Regards!

09/10/2016 Regarding the threats against Vecernje novosti journalist Viadimir Mitric, IJAS
publicly appealed to the Special Prosecutor’s Office for Cyber Crime to take all legal mea-
sures against those who threaten the safety of journalists on social networks. On Slavko
Drlo Jeroti¢’s Facebook profile journalist Vladimir Mitri¢ was exposed to insults, slander,
blatant lies and also calls for murder. One of Jeroti¢’s friends, certain Lazar Nedi¢, referring
to Vladimir Mitri¢, wrote: “That sh... should be killed.”

14/10/2016 Threats against journalists from TV N1 were sent to the website newsroom
with a message: “You US who*es, who maintain this site owned by the foremost Serbian
traitors and enemies who want to destroy your Serbian nation, when the time comes to
pay you'll be the first to feel the vengeance of real Serbs. I'll be the first in line to slit the
throats of who*es who allow the enemy to f“ck them for money, c*nts”

Members of the Crime Investigation Police Department of the Ministry of Internal Affairs
arrested a person from Belgrade on the grounds for suspicion that a message sent through
Facebook with threatening content was from a fake profile “Strahinja Milenkovi¢”. As a
result he was held for 48 hours, after which criminal charges were announced.

28/10/2016 IJAS filed a complaint with the Special Prosecutor’s Office for Cyber Crime re-
garding the threats made against Milica Ivanovi¢, JuGmedia editor in chief. lvanovié pub-
lished an article on a couple and the difficult conditions in which they live in with their child

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 17



and at the end of the text added that one can “recall their participation in the beating of a
young man from Bojnik”. Then, from a profile of Alesandar S. threats were sent via Face-
book chat. From their correspondence one can see that he told her that he was “mentioned
in the last part of the article” and that he wasn'tinformed. He told her to “ask your colleague
from Kurir how he fared and with who he talked.” He also wrote that he promises to “close
down the building where she works with two phone calls” and that she’ll get a call from the
“Director of Belgrade Blic”. Later, he added that he was close to “someone from the Ministry
who she knows,” and again “warned her” to “watch what she’s doing” and that he would
“destroy her life,” and will make sure “she’ll lose her job if she persists”.

02/11/2016 A coalition of journalists’ and media associations (JAS, IJAS, IJAV, ANEM and
Local Press) requested from ZajeCar police and Prosecutor’s Office to launch an investi-
gation into the case of attack on journalist DuSan Vojvodi¢ and to determine whether this
incident has anything to do with the his profession. According to the journalist DuSan
Vojvodi¢, as he drove from Zaje€ar to Belgrade he had trouble steering and heard some
odd noises. When he stopped the second time he saw that the bolts on the right rear wheel
were unscrewed. Doubts exist that this is connected to Vojvodic’s work on two projects
dealing with misuse of funds from the city of Zaje€ar budget. The police have been in-
formed.

11/08/2016 An unidentified person threatened the editor in chief of Danas, Dragoljub
Petrovi¢, via the Cenzolovka Facebook page.

Members of the Ministry of Interior, in coordination with the Special Prosecutor's Office for
Cyber Crime, identified the person. The Ministry of Interior announced that it will file a crim-
inal complaint to the Higher Public Prosecutor’s Office in Belgrade.

17/11/2016 1JAS publicly condemned the threats and insults via social networks directed
atthe journalist Sajma RedZepefendi¢ and called for the Prosecutor’s Office and the police
in Novi Pazar to urgently identify the authors of hostile messages and initiate proceedings
against them in accordance with the Criminal Code. The association “Zajedno” from Novi
Pazar informed IJAS that Radio Television Novi Pazar journalist Sajma Redzepefendi¢ had
been targeted in recent days “with death threats against her, her family and her child (a 10
month old baby).” Insults and threatening messages followed after Redzepefendi¢ pub-
lished on her Facebook profile “confessions of women, single mothers, who were dis-
tressed by verbal assaults from employees of the Islamic Community in Serbia” When the
portal Glas Pazara shared her Facebook profile status, it was followed by condemnation
and threats which didn't end even after the posts on the portal Glas Pazar were deleted.

The case was reported and criminal charges were filed with the Police Department in Novi
Pazar on 20" November against individuals who threatened the journalists Sajma
RedZepefendi¢. According to available data, the Special Prosecutor’s Office for Cyber
Crime prepared the case and initiated proceedings.

18 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



Il Political, Economic and Other Pressures
Against Journalists and Other Media
Professionals

Pressures on journalists and other media professionals, both in terms of scope and sever-
ity, have increased from year to year2. The frequency of pressure is, among other things,
one of the key causes of self-censorship in the media and is one of the leading problems
facing journalism in Serbia today. The main reasons for self-censorship are listed as fear
for job security or fear of worsening relations with the editors because of possible sanc-
tions against the media where the journalist is employed.

Increased economic pressures on journalists in 2016 are primarily noticeable on the local
level. In particular, the case of a journalist from the Nis newspaper Narodne, Jovica Vasic,
who staged a hunger strike in the city centre. He decided on this desperate measure due
to the difficult working conditions to which he had been exposed for many years and be-
cause of the responsible state institution’s neglect. We are bearing witness to a trend of
an increased number of media that are late in paying the already meagre wages for pro-
longed periods, in many cases for numerous months. This was the decisive motive for
Radio Television Kragujevac employees to stage protests and strike for several months.
[JAS publicly supported their demands considering them to be entirely justified.

The exerted pressures materialise from many different sides, but primarily from media
owners or their managers who (in)directly threaten journalists with layoffs. A specific form
of pressure is a forced change within the hierarchy with a degrading deployment or de-
motion to another, inadequate station, with the apparent aim to force the journalists them-
selves to quit. Journalists are increasingly the victims of mobbing. Such pressures in
newsrooms are the chief cause of professional insecurity and self-censorship.

In the past year pressures on editorial boards and journalists in the public service media
have intensified. These pressures primarily come from inside of the public service admin-
istration and programming committee, but also from other circles of power.

In the media community and to an extent among segments of the public, the strongest
political pressure from the ruling elite was perceived during the exhibition “Uncensored
lies” organised by the Serbian Progressive Party’s press service. The aim of the organisers
was “to show that Serbia has no censorship and to freely present all articles in which

2 Based on survey results “Indicators on the level of media freedom and journalists’ safety“ conducted
by IJAS in 2016, http:/safejournalists.net/wp-content/uploads/2016/12/1zve%C5%A1taj-ZB-Indika-
tori-Slobode-Medija-2016-SRB.pdf

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 19



Vuéi¢ and other SNS members were mentioned in negative light” The exhibition which
contained 2,500 newspaper pages, reports, news, commentary and caricatures was pro-
moted in Belgrade and exhibited in Krusevac.

The exhibition presents critical and negative media content of the current government
published in the last two years. [JAS and IJAV publicly estimated that the exhibition is the
culmination of cynicism exemplified by the Serbian Progressive Party, the incumbent gov-
ernment, creating pressure on the already fragile freedom of expression in the country.
In addition, the exhibition provides further evidence that the ruling party does not under-
stand that the main role of the media is to act as a government watchdog and guardian
of public interest, instead of a propaganda tool and a PR service for politicians.

Furthermore, during the previous year an increase in pressure on non-profit media has
been documented, primarily though disparaging comments and insults to journalists, in
which itis not uncommon for the highest officials of state and executive authorities to par-
ticipate in, in addition to media which do not hide close ties with the authorities. Critical
non-profit media are placed on the pillar of shame for legally obtained grants for the pro-
motion of media professionalism and investigative journalism. Journalists and editors are
being blacklisted as “traitors” and “foreign mercenaries”. In short, the result is an over-
whelming atmosphere of a pending lynch.

In such an atmosphere in Serbia during 2016 a continued crackdown on critical media
content is sustained, primarily in the electronic media. Such is the case with the show
“Radar” broadcast on RTV Vojvodina Public Service, where different political opinions
and critical views could be heard.

In 2016 IJAS registered a total of 33 cases of direct pressure on journalists and the media.
This report includes the most striking.

24/03/2016 IJAS publicly assessed that the criminal charge against Uro$ UroSevi¢ the
editor of Radio Boom 93 and his questioning by the police is a classic example of pres-
suring media. Managing Director of “Water and Sewerage”, who is also an official of the
Socialist Party of Serbia in Pozarevac, Sasa Valjarevi¢, filed a criminal complaint on behalf
of the company. He was irritated by the information that the drinking water in PoZarevac
did not meet hygienic standards before its distribution was officially banned in mid-October
2015. On 7! October 2015 Radio Boom 93, referring to the statement issued by the In-
stitute of Public Health, announced the news that the nitrates in Pozarevac water supply
exceeded the levels approved by regulation and that there is a strong possibility that the
water could be formally declared defective in the coming days. The first of the three con-
secutive samples confirmed that the drinking water was unhygienic, after which the Re-
public Sanitary Inspector from Pozarevac “Water Supply” banned the distribution of
drinking water, even for cooking. On 27t October Valjarevié threatened the editor Uro$
UroSevi¢ over the telephone claiming that he will file a criminal complaint because of the

20 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



statement he made, claiming that the water hasn’t been fit for human consumption for
almost over a month, although the allegation was confirmed by laboratory testing.

Radio Boom 93 legal representative Goran S. Petrovi¢ states that the Public Utility Com-
pany “Waterworks and Sewerage” filed a criminal complaint against UroSevi¢ for a criminal
offense under the Article 343 of the Criminal Code for causing panic and disturbing the
peace.

13/04/2016 Radio Television Vojvodina editor from the correspondence bureau in Bel-
grade, Svetlana Bozic Krain¢anic, was penalised with a 20 per cent wage reduction for
asking the Prime Minister Aleksandar Vuci¢ a question at a press conference on 15t April
this year. At the press conference, in addition to her own question, the RTV journalist
asked the Prime Minister another question concerning an NGO “Youth Initiative for
Human Rights”, which was protesting outside the Serbian Government building prior to
the press conference. This NGO requested from the Prime Minister an answer to the
questions: what he thought about the political project of “Greater Serbia” and whether
Vuci¢ renounces his politics from the nineties.

[JAS and IJAV made a joint public statement pointing out that the journalist, Bozi¢
Krain€¢anic, did not violate any legal, ethical or professional standards by posing questions
to the Prime Minister Vu€ic. The two journalists’ associations have called on the manage-
ment of RTV Vojvodina to allow Svetlana BoZi¢ Krain¢anic to continue working without
pressure or penalty, including the withdrawal of the decision to discipline her.

05/06/2016 The new Managing Board of the RTV Public Broadcasting Service sacked
the programme director Slobodan AreZina on the grounds that a “decline in viewership
of television programming” had been concluded. IJAS and IJAV publicly responded to
this decision and the accompanying explanation, bringing to mind that in evaluating the
work of the public service, ratings should not be the sole or even the dominant criterion.
Unlike commercial television, the quality of public services is assessed by the level of pro-
fessionalism and achievement of public interest in informing the citizens. According to the
Law on Public Broadcasting Services (Art. 23 para. 1 item. 9) the proposal to the Man-
agement Board for appointment and dismissal of the programme director is the exclusive
responsibility of the Managing Director of the Public Service Broadcaster.

Furthermore, according to the RTV Statute (Art. 36), which the Managing Board applied
in its decision to dismiss AreZina, it is specified that the Managing Board can only dismiss
the programme director before the contract ends on the initiative of the Managing Director.
The data available to IJAS informs that this condition was not met, namely that the Man-
aging Director did not propose Arezina’s dismissal. After all, the decision to dismiss does
not contain the Managing Director’s proposal. RTV Statute stipulates that a decision for
the dismissal of the director of programming has to be made by the Managing Board with
a two-thirds majority vote of all members, and the decision for the dismissal itself does
not confirm that the procedure was respected. The decision does not require legal remedy.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 21



Consequently, IJAS and IJAV have expressed serious doubts regarding the profession-
alism and political impartiality of the members of the new Managing Board during the pe-
riod within which the state authority that appointed them (Regulatory Authority for
Electronic Media) functioned in truncated form, without AP Vojvodina and NGOs sector
representatives.

Slobodan Arezina filed a lawsuit against RTV for unlawful dismissal. Court proceedings
are ongoing.

06/06/2016 IJAS called on the judicial authorities, especially the Prosecutor’s Office, to
take legal measures to protect Stevan Dojinovi¢ because of the extremely dangerous
statements made by Milorad Vuceli¢ and that these statements directly threaten his phys-
ical safety. The former RTS director Milorad Vuceli¢, in a statement to the tabloid Informer,
declared the editor of the web portal KRIK, Stevan Doj¢inovic, to be a “foreign mercenary”
whose “mission is to provoke a war in the Balkans.” Crime and Corruption Reporting Net-
work - KRIK is a regular target of pro-government media such as TV Pink and Informer.

13/06/02016 In a public assessment of the attack by the Interior Minister Neboj$a
Stefanovi¢ on TV N1 newsroom IJAS stated that it was highly inappropriate for public
communication and urged the authorities to immediately cease such practices for the
sake of calming tensions in society and to allow normal functioning of all media, regardless
of who or what is being reported on. Minister Stefanovi¢ made a comment via the social
network Twitter, regarding the article published by N7 under the heading “What are the
effects of the Balkan Spring”. Stefanovi¢ made a comment on Twitter regarding the alleged
intentions of the TV station. “l see that the American N7 calls for a Balkan Spring in Serbia.
Arab Spring not being enough” Stefanovi¢ wrote. In another tweet, the Police Minister
states that the conclusions presented by N1 pose the logical question: “Do they want
Vucic to end up like Gaddafi?”

15/07/2016 Magyar szo management decided to remove politically unsuitable journalists
and editors from this Hungarian language daily newspaper. Citing streamlining of oper-
ations as the reason, the leadership of Magyar szo decided to reduce the number of em-
ployees in their editorial offices in Subotica and Senta, and to simultaneously increase
the Novi Sad newsroom, so eight employees received a letter requesting from them to
declare if they agree to a commute Subotica-Novi Sad and Senta-Novi Sad respectively.
The invitation was sent to five employees from Subotica and three from Senta. The con-
cerned journalists and editors have repeatedly protested in public because of the political
pressure on editorial policy conducted by the Alliance of Vojvodina Hungarians and the
National Council of the Hungarian Ethnic Minority. IJAV responded publicly claiming that
this procedure endangers professional freedom and the rights of journalists.

29/07/2016 The Radio Television Novi Pazar journalists were denied the opportunity to
report the official visit of the Chairman of the Presidency of Bosnia and Herzegovina Bakir
Izetbegovi¢, who during his stay in Novi Pazar attended a session of the Bosniak National

22 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



Council, marking the founding of the Party of Democratic Action (SDA) in Sandzak 26
years ago. Although they sent requests for accreditation, journalists from RTV Novi Pazar
were told that they didn’t receive it because “the SDA information service had the exclusive
right to decide who will be accredited to report the event”. RTV Novi Pazar crew were not
even permitted to report on the meeting from the Bosniak National Council chaired by
Sulejman Ugljanin and with the Chairman of the Presidency of Bosnia and Herzegovina
Bakir Izetbegovic in attendance.

30/07/2016 1JAS expressed public support for journalists and other media employees
from the newspaper Sport and called on the judicial authorities to immediately respond
to the brutal loss of labour rights. Sport journalists went on strike after two of their col-
leagues were fired. In solidarity with their colleagues the employees locked themselves in
the office. Just a day later the owner, SaSa Mirkovi¢, said that “several employees in the
Sport newsroom” refused to perform their professional duty and were warned that it was
a serious breach of work discipline. He added that they were suspended and that eight
of them will see their employment contract terminated. The Sport Labour Union on 41
August said that Sport reporters on strike were delivered a warning before dismissal, and
that they refused to accept them because they were “unintelligible”.

17/08/2016 The Serbian Progressive Party promoted the exhibition entitied “Uncensored
lies” which contained media content from Serbia for the period 2014 to 2016, presenting
approximately 2,500 front pages, reports, news and including commentary. The exhibition
presents media content critical and negative of the incumbent government published in
the previous two years, and on the basis of which, as the organisers of the exhibition
claimed, people can assess whether censorship in Serbia exists. In a joint statement,
IJAS and IJAV estimated that the exhibition “Uncensored lies” not only represents the
height of cynicism by the Serbian Progressive Party and government representatives, but
also creates further pressure on the already fragile freedom of expression in the country.
In addition to placing increased pressure on freedom of expression, the exhibition is also
evidence that the ruling party does not understand that the main role of the media is to
act as government watchdog and protector of public interest, but instead considers it to
be another method of propaganda and a PR service for politicians.

22/08/2016 IJAS publicly criticised the manner in which the Prime Minister of Serbia Alek-
sandar Vucic¢ spoke of Radio Television Serbia reporters at a press conference and invited
the Prime Minister to express a greater degree of responsibility for public speech. During
a news conference at the Serbian Government building, Prime Minister Vuci€ criticised
the work of the public sector, stating that citizens should know how much money the
Public Broadcasting Service spent on sending a large team to the Olympic Games. He
said that “’'m too ashamed to speak of some in the Public Broadcasting Service. Citizens
pay their salaries and yet they incite hatred against individuals or the Government just
because they think differently. | haven't visited RTS for 4 or 5 months and | don’t plan to.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 23



They engage in whatever type of politics they desire, but then they’re constantly taking
more money.

08/09/2016 Pressure on the Balkan Investigative Reporting Network (BIRN) journalists
was carried out by the Interior Minister Neboj$a Stefanovi¢, as a guest on the RTS morn-
ing programme regarding the EU Enlargement Commissioner Johannes Hahn presence
in a Serbian Government session. Minister Stefanovi¢ said at the time: “I would like to
hear some answers regarding the fact that Europe finances media organisations and in-
stitutions that are lying about Serbia, like the story on West Trnava published by BIRN,
and later denied by the World Bank”

10/09/2016 Pressures on the BIRN journalist Slobodan Georgiev were made by the pro-
government tabloid Informer in a myriad of different ways. Firstly, in the newspaper com-
ment: “Slobodan Georgiev, editor of the Balkan Investigative Reporting Network, which
is financed from donations to the tune of millions by Western embassies and the Euro-
pean Union, proclaimed Serbia, believe it or not, a fascist creation!?!” In the same article,
SNS official Zoran Babi¢ made a comment to the Informer: “This is the height of dishonour
and hatred! | appeal to the judicial and medical authorities to react” The very same day,
the Informer editor in chief, Dragan J. Vugicevic¢, on TV Pink morning programme said
that the European Union is funding BIRN journalist Slobodan Georgiev with enormous
amounts of money to “write what he writes... But today it's almost unprecedented in print
media and exists only in the Informer. Therefore, it's only us who write that the European
Union plays favourites with Slobodan Georgiev, the editor in chief of BIRN or whatever
who wrote that Serbia is a fascist state. “

14/10/2016 The Interior Minister NebojSa Stefanovi¢ filed a lawsuit against the sociologist
Vesna PesSi¢ and editors in chief of the portal Pescanik - Svetlana Luki¢ and Svetlana
Vukovi¢, demanding 200,000 dinars for defamation and damages to his reputation.
Stefanovic filed a lawsuit because of the column written by Vesna Pesié published on 14
May in PeScanik entitled “Adding salt”. The lawsuit was filed because of the comments
made by Vesna PeSi¢, in which she writes that “only the Police Minister Nebojsa
Stefanovi¢’s stupidity is unsurpassed and unpredictable” and that “so far we haven't dis-
covered why he was assigned the role of a dunce”

The European Court of Human Rights case “Thorgeirson against Iceland,” and in other
similar cases, demonstrate how freedom of expression should be treated in democratic
societies. Regarding the case from 1983, in which Thorgeirson, writer and a citizen of
Iceland, was indicted and finally sentenced to pay a fine for writing about the police. The
European Court ruled that the state’s conviction violated Thorgeirson’s human rights as
stipulated in Article 10 of the European Convention for the Protection of Human Rights
and Fundamental Freedoms. The rationale from the judgment: “The Court recalls that
freedom of expression constitutes one of the cornerstones of a democratic society; Ac-
cording to paragraph 2 in article 10 (art. 10-2), freedom of expression includes not only

24 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



‘information’ or ‘ideas’ that are accepted with approval or that are not considered offensive
or which are neutral, but also those which are damaging, shocking or disturbing. Freedom
of expression, as it is regulated in Article 10, is subject to many limitations, but they must
be interpreted narrowly and the need for any restrictions must be convincingly estab-
lished... Although the press must not exceed the limits established for the “protection of
the reputation of others” among many reasons, its role is to impart information and ideas
of public interest. Not only does the press have the task of conveying information and
ideas: the public also has a right to receive them. If it were otherwise, the press would be
unable to play its vital role as ‘watchdog’ “(v. § 63 of the judgment). This attitude was con-
firmed by the European Court in later judgments.

19/10/2016 A man who identified himself as the son of a Headmistress from “Jevrem
Obrenovié” primary school and an official of the Customs Administration in Sabac, sought
clarifications regarding the article and concerning the events which took place in the el-
ementary school “Jevrem Obrenovié, which was published in Podrinske on 13t October,
by journalist Dragan Erakovi¢. After learning that the school employee won the court case
after five years and that several co-workers required assistance at the Sabac Neuro Psy-
chiatric Hospital, and that he can direct his dissatisfaction with the newspaper article by
appealing to the court, Erakovi¢ said: “We have contacts, we don't need the court..”

28/10/2016 IJAS and IJAV publicly responded and called for the Prosecutor’s Office and
the police to urgently investigate and determine the identity of persons who stalked and
filmed the Centre for Investigative Journalism of Serbia (CINS) journalists. Journalists’ as-
sociations invited the highest state officials to clearly and publically condemn the attacks
and pressures on media and media professionals, and to promote additional and efficient
methods for the protection of media freedom and the journalistic profession. During the
previous few days unknown persons stalked and photographed CINS journalists on sev-
eral occasions, at the entrance to their office and in other public spaces.

The First Basic Public Prosecutor’s Office in Belgrade, in response to a criminal complaint
filed by the Centre for Investigative Journalism of Serbia against unknown persons,
launched a preliminary investigation and ordered the police to examine the case.

02/11/2016 IJAS publicly protested against the statement made by the Minister of Labour,
Employment, Veteran and Social Policy Aleksandar Vulin, who on the RTS show “Upitnik”
said: “In a country where the Prime Minister was murdered, and you hear on the news
that there was an assassination attempt on another Prime Minister, you can immediately
expect some Georgiev, Masic¢ or whoever to say that it’s a lie” [IJAS claims that such com-
ments by the Minister criminalise journalists such as Slobodan Georgiev and Dusan Masic¢
which only contributes to the creation of a perilous atmosphere in society, which could
have unforeseeable consequences for the safety of journalists and other media profes-
sionals.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 25






lIl Pressure on Journalists through
Court Procedures

Court practice in Serbia is inconsistent, both in civil proceedings against media profes-
sionals and in criminal proceedings. First of all, the Judicial and Prosecutorial interpreta-
tion of threats to security and safety of journalists and the media is inconsistent.

For example, the court in Nis concluded that a public message “You need to burn”, sent
to JuZne vesti editorial staff does not constitute a criminal offense but instead constitutes
freedom of speech. Also, the media community expressed dissatisfaction when the Pros-
ecutor’s Office in Leskovac concluded that a message publicly announced “I'd give you a
bullet in the head” to a journalist was not a criminal offense.

In an article for IJAS, journalist Tatjana Tagirov indicates that the “attitude of the Supreme
Court of Cassation that journalists are not menaced with clear and concrete threats, but
that the politicians are, even with stupid ones on the Internet, only proves that judges
don't think for themselves, that politics has prevailed, that they don’t have independent
attitudes regarding the application of the law nor uniformed court practice “S.

According to the data IJAS received from the Higher Court in Belgrade on the number of
civil cases in connection with information published in the media on 15t January 2016 a
total of 744 cases were registered, while in the period from 15t January 2016 to 15t
November 2016 the total number of cases was 1,184. During that period, 431 cases were
solved, while on 15" November 2016 another 753 cases remained unresolved.

Below are just a few examples that are representative of court practice in legal proceed-
ings relating to information published in the media. Moreover, we also present the recent
decision of the Constitutional Court which is significant because it refers to the European
Court of Human Rights decisions.

Risticevic vs B92 — In the IJAS report for 2015, the case “Marijan Risti¢evi¢ against RDP
B92’ was published as an example of encouraging court practice, because the High Court
in Belgrade rejected the claim as unfounded. Examining the merits of the claim The High
Court took the view that the complaint over the disputed media content consisted of facts
made by the author, other legal and natural persons and the prosecutor himself. First of
all, judging whether the journalist, author, acted in accordance with due journalistic care,
the Court found that all of the statements were truthfully presented, i.e. they were trans-
mitted faithfully. Furthermore, the Court treated the feature broadcast on TV B92 in con-

3 Tatjana Tagirov, ,War against journalism: who'll survive until sunrise?* 21/12/2016.
http://www.nuns.rs/info/news/29747/rat-protiv-novinarstva-ko-ce-jutro-docekati.html

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 27



text, which is to say that the plaintiff was a public figure, which was treated as a generally
well known fact.

Marijan Risti¢evic filed a lawsuit against RDP B92 for the feature broadcast on TV B92
during the News programme. The plaintiff stated that the broadcast information violated
his rights, slander and damage to his reputation, and claimed compensation for non-pe-
cuniary damage. The feature focused on the information that “Risti¢evic Company”,
owned by the plaintiff’s wife, told the Republic Directorate for Commodity Reserves that
they have a certain amount of corn to sell and for that purpose attached the Company
for Technical Testing and Analysis SGS Beograd Ltd certificate. In the same feature
Marinko Ukropina, Company Director for technical testing and analyses stated that they
have never collaborated with “Risti¢evi¢ Company” and that the reports and certificates
of quantity and quality, as well as the report on conditionality handed over to the Direc-
torate were forgeries. Also, it was stated that they filed a criminal complaint against the
plaintiff’s wife, the company owner, on suspicion of committing an offense of fraud in con-
currence with the criminal offense of falsifying documents. Author of the feature quoted
the plaintiff’s statement on the subject, and in addition, checked the accuracy of the in-
formation with the Directorate for Commodity Reserves. He received informed that the
Directorate sought to verify the certificate and will not make a public statement until the
truth is determined and that “Risti¢evi¢ Company” was paid the money promised for the
corn, which was stated in the report.

However, acting on a complaint by Marijan RistiCevi¢, the Court of Appeal in Belgrade
overturned the First Instance Judgment with its own decision dated 26! March 2016. The
Court of Appeal pointed out to the Higher Court in Belgrade to be especially mindful in
the repeated procedure of the fact that the disputed feature begins with a photograph of
the plaintiff, alleging that the plaintiff is known for arriving to a parliament session in the
tractor, and that the plaintiff’s family business is now threaten with serious charges, in-
cluding that the TV feature deals with the plaintiff's wife, not the company that is owned
by the plaintiff’s family.

The repeated trial before the Court of First Instance is pending.

Milanovi¢ vs B92, Mati¢ and Radisica - This is another case which ranked high among
the examples of best practices in our courts in the last year's report, and refers to the first
instance judgement by the High Court in Belgrade which rejected the claim by Dragoljub
Milanovi¢ against RDP B92, Veran Matic, B92 news director and Nikola RadiSi¢ the au-

thor, because of whose report on TV B92 they were all prosecuted, according to the plain-
tiff, for slander and injury to reputation.

However, the Court of Appeal in Belgrade overturned the first instance judgment.
In particular, the following claims are in question: “The former RTS General Manager,
Dragoljub Milanovi¢, appeared in public for the first time since his release from prison. He

28 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



spent ten years behind bars because he was held responsible for the deaths of 16 RTS
employees. Currently he is on trial for illegal allocation of public housing... Has he forgotten
these scenes (the feature shows the ruins of the RTS building), after 10 years in prison,
because during the bombing of RTS he sacrificed 16 of his employees? There are no
answers to this question, because the former RTS director Dragoljub Milanovi¢ refused
to answer B92. Dragoljub Milanovi¢ appeared in public for the first time after serving a ten
year sentence because of the death of RTS employees.

The rationale for the decision to reject the claim in its entirety as unfounded, the Higher
Court stated that the author of the feature claimed that the plaintiff was “found responsible
for the deaths of 16 RTS employees,” and did not provide false information. The statement
was observed in context, that the plaintiff did not act in accordance with the order of the
Federal Government regarding the instructions to move people and equipment to reserve
positions, and that the consequences of such failure resulted in the death of 16 RTS em-
ployees, which was established by the final judgment of the District Court in Belgrade,
which convicted the plaintiff of a serious criminal offense against general security. With
respect to the term “sacrifice” the court held that it is a value judgment based on real fac-
tual basis, that this term is used to make the report more intelligible to ordinary people,
that the plaintiff is a public figure and that he refused to respond to the defendant’s ques-
tions.

However, the Belgrade Court of Appeal reversed the judgment of the Higher Court and
ordered the defendant to pay the plaintiff the sum of 150,000.00 dinars in compensation
for the violation of personal rights, and Veran Mati¢, as editor of the news programme,
undertook the responsibility to publish this judgment on the TV B92 news. The Court of
Appeal held that the plaintiff was lawfully convicted of aggravated offense against general
security and that there was no intent to cause the deaths of 16 RTS employees. With this
in mind, the statement that the plaintiff “sacrificed sixteen of his employees”, is according
to the attitude of the Court of Appeal, based on erroneous fact, because the plaintiff did
not sacrifice nor was he convicted for “sacrificing” people. In addition, the Court of Appeal
held that the plaintiff, at the time of publication of the information in question, was not the
bearer of any state or political position or a public figure at the time, and for that reason
there were no limits to his right to privacy.

Against the final judgment of the Court of Appeal the defendants submitted a revision to
the Supreme Court of Cassation.

Dalibor and Olivera Keki¢ and Mirko Bordoski vs Becej Youth Association and Alek-
sandar Peki¢ - A good example of judicial practice is the case of plaintiffs Dalibor and
Olivera Keki¢ and Mirko Bordo$ki against the Becej Youth Association and the editor of
the portal Moj Becej Aleksandar Dekic.

This year saw the legal termination of the procedure in which the plaintiffs Dalibor Keki¢
(at the time of publication was serving as a member of the Becej Municipality Council

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 29



and manager of the Liberal Democratic Party in the municipality of Be€ej), Olivera Keki¢
(wife of Dalibor Keki¢) and Mirko Bordoski (brother of Dalibor Keki¢) against Be€ej Youth
Association and Aleksandar Dekic, editor of the portal Moj Becej. In May 2014 the plaintiffs
filed three lawsuits, on the defendants’ proposal all case were merged into one. The total
amount of claimed damages by the plaintiffs amounted to 1,200,000.00 RSD.

The plaintiffs claimed that the portal Moj Becgj, in the articles “ Mitrovic’s retraction: |
haven’t done anything illegal or abused any privileges” and “Mitrovi¢ retracts IvaniSevic's
retraction” published a series of inaccurate information at their expense.

In April 2016 the Higher Court of First Instance in Belgrade issued the verdict dismissing
the complaints as unfounded with the explanation the case didn’t fulfil the necessary con-
ditions for the defendants to be libel. During the proceedings, the Court found that this
case was not concerned with the articles written by the defendants, but concerning the
retractions which they accurately conveyed “guided by the motto to hear both sides of
the argument” (Slobodan Mitrovic, former Managing Director of “Vodokanal”, former long
time friend of the plaintiff Dalibor Keki¢ and a public official of the same party, while Tamara
IvanisSevi¢, was the Deputy Mayor of Becej at the time). The Court specifically took into
account the fact that Dalibor Keki¢, when publishing the controversial retractions, was
serving as a member on the Be€ej Municipality Council and was LDP manager, that crit-
icism on his behalf related to the job that he was performing at that time and that he had
to demonstrate greater tolerance in relation to words spoken in public. Moreover, the
Higher Court held that the defendant, before the publication of the retractions, collected
enough evidence to support the accuracy and completeness of the information presented,
and that the information concerning the other two defendants, who due to the responsi-
bilities they performed can also be regarded as public figures, was of legitimate public in-
terest.

Plaintiffs appealed against the verdict, but the Court of Appeal in Belgrade rejected it as
unfounded and upheld the judgment of the Higher Court.

The decision of the Constitutional Court
in defence of press freedom

The Constitutional Court's decision on 6" October 2016 could significantly contribute to
the advancement in coordinating judicial practice in proceedings as it pertains to media
content by adopting the journalist Gvozden Zdravi¢’s constitutional complaint.

This verdict found that the judgment of the Court of Appeal in Kragujevac Gz. 80 — 141
to 20t March 2014, violated journalistic freedom of expression guaranteed by Article 46,
paragraph 1 of the Constitution of the Republic of Serbia. In that decision the Constitu-
tional Court annulled the verdict and ordered the Court of Appeal to issue a new judge-
ment based on the journalists Gvozden Zdravi¢’s appeal against the verdict of the Higher

30 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



First Instance Court in Kragujevac. The significance of this decision is reflected in the fact
that the Constitutional Court repeatedly refers to the European Court of Human Rights
in the explanation.

The Higher Court in Kragujevac partly granted the Mayor of Aleksandrovac Jugoslav Sta-
jkovac’s claim and obliged the defendants to jointly pay a set amount for causing non-pe-
cuniary damages, suffering defamation and damage to reputation. Stajkovac sued the
editor of the monthly newspaper Rasina pres and journalists Gvozden Zdravi¢ because
of the newspaper articles published in 2011, in which, among other things, it was indicated
how much money was spent on renovating the “Old Mill” from the municipal budget, as
well as other information regarding the subject. The Higher Court found in its judgment,
among other things, that the defendant in his statements made character judgements of
the plaintiff in @ manner that violated the plaintiff's honour and undermined his reputation
in public. The Court of Appeal in Kragujevac rejected the claim as unfounded and upheld
the judgement of the Higher Court of First Instance.

The Constitutional Court, assessing the merits of constitutional complaints regarding the
violation of freedom of expression, found that the civil judgment restricted the freedom of
expression of the journalist, the plaintiff. The Court held that freedom of expression is reg-
ulated by the Constitution in a democratic society and the right to freely express opinions,
information and ideas, regardless of their content and the fact that while freedom of ex-
pression may include a certain degree of exaggeration or even provocation, it is guaran-
teed. The Constitutional Court indicates that the special protection for the right to freedom
of expression is enjoyed by journalists and the media in particular because of its important
social role. According to Article 51, paragraph 1 of the Constitution, everyone has the
right to be accurately, completely and timely informed on issues of public interest and
have the obligation to respect this right. A pursuant to Article 4 of the Law on Public Infor-
mation the media are to freely publish ideas, information and opinions concerning oc-
currences, events and personalities that the public has a justified interest to know. In
addition, the Constitutional Court pointed out that freedom of expression applies not only
to “information” and “ideas” that are favourably received or regarded as inoffensive but
also those that offend, shock or disturb and refers to the judgment of the European Court
of Human rights in the case “Castells vs Spain,” application No. 11798-85 of 23 April 1992,
paragraph 2 of the Constitutional court states that the freedom of expression, among
other things, includes the right to unbiased, well intentioned information of public interest,
even when the publication includes statements harmful to individuals (ECHR judgment
in the case “Lepojié vs Serbia”, application number 13909-05 from 2™ October 2007,
paragraph 74).

Furthermore, the Constitutional Court's judgement stated that although the media must
not overstep certain boundaries, in particular in respect of the reputation and rights of
others, their duty is to communicate in a manner consistent with their duties and respon-

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 31



sibilities, including information and ideas on all matters of public interest. Journalistic free-
dom also includes the right of recourse to a degree of exaggeration or even provocation.
The Constitutional Court points out that the limits of permissible criticism according to the
European Court of Human Rights, is significantly wider with regard to politicians, holders
of public office and other public figures, much less so compared to other persons, and
calls on the ECHR judgment in the case “BodroZi¢ vs Serbia”, application No. 32550-05
dated 2" June 2009, paragraph 54. However, the Constitutional Court also notes that
when considering the limits of freedom of expression it must be taken into account
whether the disputed terms regard one’s private life or someone’s behaviour in an official
capacity.

The Constitutional Court in this case, among other things, claimed that the information
in the relevant journalistic articles exclusively related to municipal spending of public fi-
nances, and that there is no doubt that these are matters are of public concern, and that
to inform the public in accordance with the role of the media as “the guardian of public in-
terest” the journalist (the plaintiff of the constitutional complaint) did not intend to disparage
the personality but only inform the public with information of public interest.

In addition, the Constitutional Court in its decision noted that the standard of journalistic
attention should be evaluated on the basis of knowledge and information that the jour-
nalist has available at the time of writing the newspaper article, not on the basis of infor-
mation subsequently incurred or made available to the public (ECHR judgments in the
“Hlynsdottir vs Iceland” No. 54145-10 from 279 June 2015, paragraph 71). In the present
case, the administration of the Municipality of Aleksandrovac informed the journalist that
they do not possess the document that contains the required information regarding the
facility “Old Mill”, without explanation and justification.

When deciding, the Constitutional Court took into consideration the views of the European
Court of Human Rights according to which the ordinary courts should not be too strict to
assess the professional conduct of journalists, as this can later deter the exercise of the
function to inform the public or to exercise the function of “public watchdog” which the
media are responsible for in democratic society. A court decision may have an impact not
only as an individual case but the media as a whole (Constitutional Court refers to the
judgment of the ECHR in the case of “Yordanova and Toshev vs Bulgaria”, Application
No. 5126-05 from 27 October 2012, paragraph 48.)

Founded on the aforementioned information, the Constitutional Court ascertained that
the reasons listed by the Higher Court of Appeal in Kragujevac to justify restricting freedom
of expression were not relevant and sufficient, and that such a restriction was not neces-
sary in democratic society. Therefore, the Constitutional Court found that the journalist
Gvozden Zdravi¢'s freedom of expression was violated which is guaranteed by the Con-
stitution and that the consequences of the violation of such freedom are that they can
only be eliminated by the annuiment by the judgment of the Court of Appeal.

32 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



IV Violations of the Journalists’ Code
of Ethics

The year 2016 was the “year of ethical ruin in media” as assessed by Tamara Skrozza,
a member of the Press Complaints Commission of the Press Council, in an article for
IJAS. 4

Monitoring of eight daily newspapers implemented by the Press Council shows that this
year, compared to the previous, has shown a dramatic increase in the number of violations
of the Serbian Journalists’ Code of Ethics, in which the leading tabloids Informer, Srpski
Telegraf, Kurir and Alo led the way. In 2015, from 15t April to 315t December there were
3,357 problematic articles, while in 2016, from 15t March to 30" November 4,881 were
already noted.

From the beginning of the year to the end of November, the Press Council received 110
complaints on various media content, of which 32 were rejected. The Press Complaints
Commission deliberated on 78, while 10 were resovled by mediation. The Commission
assessed that 50 complaints were justified, that a violation of the Serbian Journalists’
Code of Ethics occurred. In 10 cases it was found that there were no violations of profes-
sional ethics, while in 18 complaints the Commission was unable to come to a decision.

Of the 78 deliberated complaints, 39 were filed by citizens, 16 by non-governmental or-
ganisations, 9 by members of the Commission, 9 by media, 3 by private companies and
2 by political parties.

Analysis of the decisions made by the Press Council’s Press Complaints Commission in
the past year shows that in print and online media, the most frequently violated provisions
of the Serbian Journalists’ Code of Ethics concerns veracity of reporting, followed by vi-
olation of the obligation to respect privacy and non-discrimination and hate speech. The
number of complaints is increasing, while in 90 percent of the cases the same text violated
several provisions of the Serbian Journalists’ Code of Ethics.

“Each of these articles leaves far reaching consequences, further lowering the already
very low bar for professional standards and cementing a solid foundation that the future
is going to be even worse,” claims Tamara Skrozza, adding that “it's nothing new when
we say that local media only sporadically respect professional ethics”.

4Tamara Skrozza, The year of ethical ruin in media, http:/nuns.rs/info/news/29691/godina-etickog-
sunovrata-u-medijima.html, 16/12/2016

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 33



Last year was marked by events that have worsened the already gloomy overall picture
of media professionalism.

In context of media ethics, the year was certainly marked by the manner in which the
case of a murdered singer, Jelena Marjanovi¢, was reported on. An unsolved crime, it
was incomprehensibly attractive to media even eight months after the event. This was
significantly contributed to by the tabloid media, publishing insane theories about the back-
ground and circumstances of the murder and thus further raising tensions among the
public. Undisputed leaders were the Srpski Telegraf, Informer, Kurir and Alo, all attempting
to play the role of investigative bodies in discovering the murderer, which in itself is a se-
vere violation of the Serbian Journalists’ Code of Ethics.

At the session held on 301 June, the Press Council’'s Press Complaints Committee made
a decision that the four daily newspapers seriously violated professional ethical standards
in this case. Meanwhile, members of the Marjanovi¢ family sued several media, looking
for high financial damages and a ban on reporting with reference to them and their private
lives, and once again they experienced media chicanery.

In the long term, perhaps the most important case relates to the reporting of the rape
and murder of a three year old girl from the vicinity of Zajecar.

After the terrible description of the crimes published in the media, the Commissioner for
Information of Public Importance and Personal Data Protection, Rodoljub Sabié, initiated
the monitoring of the Interior Ministry in connection with leaked information on this case
and found that the media publish information of dubious credibility.

Sabic announced that his task is not to “engage in an assessment of whether this is due
to poor sources, running aground on someone’s spin doctoring or consciously creating
untruths motivated by the struggle for increased circulation” Tamara Skrozza’s opinion is
that “if, however, we engage in evaluation of each of these variants they present the crud-
est possible violation of ethics and professional standards” Because it is a tragedy of a
three year old child, her dignity as a victim, her family’s privacy, including the public interest
(the citizens’ need to be informed, but at the same time not to expose them to the horrific
experiences).

Apart from these there were other untruths published on other occasions. One for the
books is certainly the reporting on the actress Neda Arneri¢ who fell from her balcony.
This story attracted great media attention, but at the same time it was a textbook example
of all known violations of ethical standards: the average reader, who would leaf through
all the daily newspapers of the day, would be in complete confusion as to what actually
happened, and in doing so would have a chance to “archive” a multitude of unverified in-
formation that fall within the domain of Neda Arneri¢’s greatest intimacy and that of her
family.

34 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



Crude invasion of privacy was also observed in the case of actress Danica Maksimovic
by the newspaper Kurir whose associates photographed her on a private nudist beach
where filming is not permitted. She then tried to take the camera, which led to a physical
altercation between her and the journalist. Kurir then, as a sort of “revenge”, published
the photos on their front page, a photo that violates Danica Maksimovi€’s right to privacy.
Deciding on the complaint, which was later sent by the actress, members of the Press
Council were in agreement that the Serbian Journalists’ Code of Ethics was violated con-
cerning the right to privacy, the use of honourable means and journalistic attention.

In the long run perhaps the most important phenomenon is the increase in hidden infor-
mation that could affect the readers’ perspective. Although the Serbian Journalists’ Code
of Ethics covers this topic (chapter 5), media who reported on the work of the civil sector,
political opponents and independent media often deny their audience some of the avail-
able information and guide them to their desired (and usually incorrect) conclusions.

Late last year the daily Politika started and continued in early 2016, with the publication
of articles on the amounts media and non-governmental organisations received through
project funding, which provoked a stormy public debate. On the one hand, in most cases
the data in Politika were correct or approximately correct. On the other hand however, it
belittled the importance of implemented projects without an explanation as to what the
funds were actually used for nor the real influence donors have and what the recipients
do with of money. Also, it is not explained that the media and the non-governmental or-
ganisations pay taxes in Serbia and are not stealing out of anyone’s’ pocket. Once the
Press Complaints Commission decided that the complaints by several organisations
against Politika were justified, the newspaper responded by attacking the Commission
for several months, including members of the Commission individually.

In contrast to Politika, whose sense for ethics is still present, the newspaper Informer used
the same information regarding civil society financing and the media who report critically
of the government, and published them in such a manner that there is no question of
public interest and respect for basic professional standards: all those who received any
funding for any project were automatically branded as traitors and destroyers of the con-
stitutional order, without any explanation. No individual, no organisation, no media that
ever uttered or said anything negative about Aleksandar Vucic, were found on the front
page or in the headlines of the most popular Serbian tabloid: photographs of people who
manage those organisations, manage the media, activists, journalists and actors were
practically an indispensable detail on the front page, which brought into question their
physical safety.

Personal persecution most often ended in private lawsuits or criminal charges, and only
in 2017 will we see a development in the legal epilogue to these stories. Meanwhile, [JAS

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 35



called for a boycott of the Informer, so there are a growing number of public figures who
refuse to give statements to the newspaper, even if they themselves are direct subjects
of articles.

The case of the newspaper Informer and the political battles it leads in someone else’s
name is somewhat specific in relation to other media. In fact, it seems that there is no
question of media ethics, but that it's all more or less orchestrated, from the top levels of
government, a coordinated mistreatment of opponents. For such a claim, there is no con-
crete evidence, but it is more than indicative that the Prosecutor’s Office never, in accor-
dance with its powers, carries out an investigation into alleged information claimed by
Informer. If the paper’s journalists have evidence that, say, ten public figures are in a con-
spiracy to overthrow the constitutional order, the duty of the state authorities is to inves-
tigate and determine whether this is true or not. Since this did not happen, the only logical
explanation is that the articles in the Informer are one of the methods of defamation and
manner in which to discredit individuals and groups, directed by the state itself.

In late November 2016 the Press Council established guidelines for the implementation
of the Serbian Journalists’ Code of Ethics in online media. The instructions were developed
by a group of journalists and lawyers and should clarify any doubts concerning the appli-
cation of recognised standards of due journalistic care, attitude towards sources of infor-
mation, the manner in which media content is transmitted, respect for privacy, respect for
copyright and other important matters governed by the Serbian Journalists’ Code of
Ethics.

36 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



V Media Reform

The year behind us was marked by incomplete and selective implementation of media
legislation.

Two main directions of media reform are problematic established by the Media Strategy
(2011 - 2015) and the Law on Public Information and Media (2014) - withdrawal of the
state from media ownership, and establishing a system of co-financing of media content
of public interest. Problematisation of these key reform objectives, were primarily and un-
doubtedly caused by political party interests and influences.

Incomplete implementation of the law is also emphasised in the European Commission
report on Serbia for 2016. “Privatisation of state-owned media did not lead to more trans-
parency of ownership and funding sources, including funding from the state. Co-financing
of media content to meet the obligations of public interest should be implemented in ac-
cordance with the legal framework, using a transparent and fair procedure, and without
interference by the government, especially at the local level. “

In his keynote address on the Government Programme, Prime Minister Aleksandar Vuci¢
announced the continuation of media reforms, implementing the media strategy “as a
whole”, completion of the withdrawal of the state from media and finding a sustainable
model for financing public service broadcasters. In the keynote address nothing was spec-
ified, no dates, no regulations on the basis of which the objectives will be carried out. It is
certain, however, that in the first hundred days state withdrawal from media ownership
wasn’'t complete: the state agency Tanjug which was “shut down” is still operational, while
the state still has ownership in media companies AD Politika and Vecernje novosti; the
issue of privatisation of local state media (e.g. RTV Presevo) remains unresolved; a sus-
tainable model for financing the public service broadcasters RTS and RTV has not been
determined.

The Minister of Culture and Information, Vladan Vukosavljevi¢, on 18t October 2016 an-
nounced that he will “take a stand within a month or two regarding the situation with Tan-
jug,” without specifying a model (regulation) how it will be done. Even at the time of writing
this report the public are not aware of any new details regarding the fate of the “pirate”
state news agency. Nor is it known how and when a new (announced) Serbian Media
Strategy will be developed and adopted.

Party Privatisation

Complete, serious analyses of media privatisation processes are yet to come but it is al-
ready clear that it has been incomplete thus far, non-transparent and problematic. Pri-

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 37



marily, it is clear that the national media companies were bought by individuals close to
the ruling party and its coalition partners, mainly from budgetary resources, or citizens’,
taxpayer’s money.

Itis obvious that after only a year since the official completion of the privatisation process,
many unresolved and painful issues remain. The biggest is certainly - Tanjug. However,
the fate of state (co)ownership in media companies Politika and Vecernje novosti is un-
Clear.

“‘Milosavljevi¢ media empire’ created overnight is crumbling, the lawfully ‘extinguished’
Tanjug agency continues to survive thanks to government ‘transfusion’ and journalists
from unsold state media are attempting to save themselves by Sisyphean efforts,” writes
journalist Vladimir Kosti€ in the IJAS analytical article on media privatisation.

Out of 73 media companies which at the beginning of the privatisation process in 2015
were owned by the state and local governments, 34 were sold, of which 14 were bought
by individuals or companies evidently close to the ruling coalition (in 13 cases Serbian

Progressive Party and the Social Democratic Party in one).

Radojica Milosavljevi¢, former Deputy Mayor of KruSevac (then close to SPS, now in close
ties with SNS), bought 8 regional and local media in a short space of time, mostly televi-
sion stations. Meanwhile, Milosavljevic failed to respect the obligations under the privati-
sation contract nor has he paid the salaries of TV PoZega employees. Similar behaviour
can be witnesses by the new owner of Radio Television Brus and the Centre for Informa-
tion Novi KneZevac, while the most ruthlessness is the new owner of Radlio Television
Kragujevac, whose workers have been protesting for months for late salaries and the fail-
ure to fulfil obligations on investment. In recent days, the assets of this regional TV have
been repeatedly sold “for pennies” to settle claims adjudication. This TV station does not
broadcast, and by all accounts, formal liquidation is soon to be due.

Unlike the media in “Milosavljevi¢ empire” whose fate the responsible institutions are silent
on and do not want to terminate the privatisation process, other privatised media have
had a different fate. The Ministry of Economy cancelled the privatisation of the Weekly
newspaper from Backa Palanka and RTV Pruga from Lajkovac, in both cases because
their obligations under the privatisation contract were not executed.

The good news is that RTV Vranje employees, after a year of “charging against windmills”
in the shape of state administration, managed to obtain joint stock ownership. In the end,
the Ministry of Economy, following the interpretation of the National Assembly, passed a
decision on the transfer of this media’s capital to 16 journalists and media employees.

The National Assembly decided on this matter after the Ministry of Economy supervised
the Agency for Privatisation and it was concluded that the capital must be transferred to
the employees in total. However, not even this interpretation could solve all the dilemmas

38 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



and problems. One of the journalists to whom ownership of TV Smederevo was trans-
ferred filed charges against the former Managing Director because he interfered by re-
fusing to receive the decision from the Ministry of Economy. This television station has
been taken over by two journalists as they lost their shares because they had previously
received shares from state enterprises NIS, Telekom and Aerodrom.

The situation is similar in RTV Presevo where employees have sued the Ministry of Econ-
omy because they are excluded from the free transfer of ownership due to the previously
subscribed free shares of public enterprises. The decision on the privatisation of owner-
ship rights was awarded only to one of their colleague, while other employees who filed
a lawsuit with the Administrative Court managed to freeze the entire procedure.

Problems with co-financing

Inthe past year, the process of co-financing of media content of public interest established
on 18t January 2015 as a state obligation on all levels, from local government across the
Autonomous Province to central authority. The process continued in more or less the
same rhythm, but was also fraught with the same difficulties, irregularities and problems
from the start, burdening the implementation of the calls for proposals for co-financing
media projects. The most frequent irregularities were lack of transparency, non-discrimi-
natory competition criteria and illegal methods of forming expert committees for assessing
media projects.

The consequences are very serious: budgetary support is received by media close to the
government at the expense of the media defined by public interest objectives, analytical
and unbiased informing of citizens. This trend seriously jeopardises the meaning and rel-
evance of the whole system of co-financing of public interest by public funds, i.e. the tax-
payers’ money.

The results of co-financing of media projects is unsatisfactory, not when it comes to re-
spect for the laws and bylaws nor when it comes to transparency of the process. All this
confirms the complexity of the process, but also the fact that this change in government
media relationship was of great importance and that the media, state authorities and ex-
pert committees welcomed it unprepared.

The “White Paper” was created by monitoring the calls for proposals for media co-financ-
ing, which the Coalition of journalists and media associations conducted during the period
from 15t April 2015 to 15t April 2016, and it contains key qualitative and quantitative indi-
cators (or lack) of in this process.

Monitoring results show that this is a very controversial process: on the one hand, au-
thorities who were strict in implementing the calls for proposals, respecting provisions of
the law, and on the other hand, many crossing the line in various ways, weaving through

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 39



ambiguities and gaps or breaking the law, sometimes deliberately and severely. During
2016, the Coalition submitted comments on the texts for more than 40 local government’s
calls for proposals, of which 32 were accepted (80%).

Irregularities mainly aim to narrow and limit the number of potential participants in the
call, and to make the entire process problematic from the legal and practical perspective.
The purpose of intentional mistakes was so that the authorities retain influence over the
allocation of funds from the budget for co-financing of media content of public interest, so
that money ends up in the pockets of media close to the government. A myriad of offend-
ing cases were noted, such as funds being awarded directly from the budget without a
call for proposal and the commission, failing to schedule calls for proposals and not al-
locating funds from the budget.

Itis interesting that it is precisely in the largest cities that the greatest problems occurred
in the infringement and circumvention of regulations in the process of media co-financ-

ing.

The most recent such case is the City of Belgrade’s call for proposal, announced on 51
September, for the distribution of a total of 90 million dinars. Until 12t December when
the decision on the distribution was prepared, the entire tender procedure was a mystery.
From the number of proposals sent, over the appointment of experts to the committee
and the final proposal for the distribution of funds. IJAS protested against these practices
and the decision on how to allocate the funds undersigned by the Director of the Secre-
tariat for Information Mirjana Pavi€i¢, stating that more than a third of the money was al-
located to companies and entrepreneurs whose main activity is not public information in
the public interest. In addition, more than 30 million dinars were distributed to companies
and individuals involved in the production of audio and video material, advertising, and
even car rental. Greater doubts regarding the justification of this decision are the facts
that some of the agencies which were approved the largest sums (between 5.5 and 9
million dinars) were established immediately before and during the call for proposals. This
is probably the reason why the formal adoption of the decision for fund allocation took
one hundred days from the announcement of the call. IJAS believes that for allocation of
public funds, the responsibility lies with the members of the five member expert committee
which was approximately the same composition in 2015 when the media community also
expressed serious doubts concerning the justification for allocation of budget funds for
co-financing media projects. The expert committee in the capital did not elect a single
candidate from the Coalition of journalists and media associations, this or the previous
year.

The City of Kragujevac is a perfect example. With resources from the budget, with lack of
transparency and without and open call for proposals, therefore contrary to the law, the
city government paid for media coverage. Kragujevac has not allocated a single penny
for co-financing of media content of public interest, and all the funds from the budget for

40 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



public information from the last and early this year, trickled to the account of a single
media, Radio Television Kragujevac and its owner, but we already mentioned Radojica
Milosavljevié.

In Novi Sad, just like in Belgrade, neither last nor this year has the expert committee
elected a single member, not a single candidate, from the Coalition of journalists’ and
media associations while some of the candidates elected to this day don’t know on whose
proposal they were selected. The process is entirely non-transparent, and there is sus-
picion of conflict of interest, since the individual organisations that have representatives
in the commission, received funding on a number of criteria. The Commission in Novi
Sad has been composed of the same people for two years in a row, although the Law on
Public Information and Media explicitly states that “members of the Commission shall be
appointed for each call separately”

In Ni$, a representative of the Coalition of journalists and media organisations refused to
participate in the Commission because the representatives of the civil sector were not al-
lowed to act as observers, while a general allocation of funds for media content of public
interest in the city sparked a violent reaction and raised some serious doubts. The Ad-
ministrative Court in its recent decision annulled last year’s call for proposals because
numerous irregularities were found which were been identified in complaints made by
JuZne vesti and Radlio Banker. The Court accepted the lawsuit in which, among other
things, it stated that when deciding on the allocation of funds to the citizens the city au-
thorities have not clearly explained why and who receives how much money, but also that
individual members of the committee were in conflict of interest because they are simul-
taneously working for some of the media who participated in the call. The city government
was ordered to repeat the tender procedure.

In calls for proposals for media co-financing by the Ministry of Culture and Information
and the Provincial Secretariat for Culture and Public Information, major mistakes were
not noticed. The exception is a decision by the former Minister lvan Tasovac to revise the
proposal made by the expert commission for electronic media projects, thereby withhold-
ing financial support from IJAS, Media Center and IJAV. IJAS and IJAV have publicly as-
sessed that such an arbitrary decision by the Minister “sent a message to the lower levels
of government that the media laws and expert committees are just decoration for the in-
ternational community and a hoax on the public”

1JAS activities regarding RAEM

16/01/2016 IJAS and IJAV requested from the Regulatory Authority for Electronic Media
(RAEM) to publicly disclose the criteria by which they elected the managing boards of the
two public public service broadcasters. The fact is that among them are people for whom

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 41



the public has a justified cause for concern fearing that they will not perform their duties
in the interest of the citizens of Vojvodina and Serbia or the public service broadcasters.

22/01/2016 1JAS, the Association of Independent Electronic Media (ANEM), Independent
Journalists’ Association of Vojvodina (IJAV) and Association of Local Independent Media
Local Press (LP) publicly urged MPs not to adopt the proposal made by the Committee
on Constitutional and Legislative Affairs for prosecutorial discretion in the provisions of
Article 11, paragraphs 4, 5 and 6 of the Law on electronic media. They concluded that
the said proposal directly affects the formation of the new Council of the Regulatory Au-
thority for Electronic Media (RAEM) in an objectionable manner and in direct relation to
the associations whose goals are freedom of expression and the protection of children
while in the future, potentially in relation to journalists’ associations, electronic media, film,
theatre and drama artists and composers.

The Law on Electronic Media acknowledged the right of associations whose goals are
freedom of expression and the protection of children to, in mutual agreement, propose
to the Committee two candidates, of whom it would chose one member for the RAEM
Council. The law specifically provides that every organisation from the circle of authorised
nominators, as in this case, any association whose objectives are freedom of expression
and protection of children, submitt to the Committee a well reasoned proposal for two
candidates, and that two or more associations may submit a joint proposal. After that, if
different associations’ submit different candidates, the Act provides that the Committee
organise a meeting to decide on the joint proposal from the two candidates by agreement,
and if agreement cannot be achieved by consent of all, the final proposal is to be deter-
mined by ballot. The Law, Article 10, paragraph 2, recognises the right of each of the or-
ganisations that belongs to the group to propose two candidates for the Council, and not
one. By insisting on a vote for a candidate in the formation of the final list, as suggested
in prosecutorial discretion by the committee, it will undermine the right of each individual
association to submit two candidates.

24/03/2016 1JAS publicly stated that it does not consider the decision of the Ministry of
Culture and Information very useful, not to accept the joint initiative by the Regulatory
Authority for Electronic Media, IJAS and JAS, to initiate the procedure for the prosecutorial
discretion of Article 47 of the Law on Electronic media that governs the issue of direct
broadcast of party meetings.

Ministry of Culture and Information considers that there is no reason to demand prose-
cutorial discretion from the Serbian Parliament, because, in their opinion, in spite of the
support for the RAEM, IJAS and JAS proposal and the positive response from OSCE,
they claim that the initiative “is not justified”. The reason for the initiative was RAEM’s in-
terpretation of the live broadcast of the ceremony marking the seventh anniversary of the
Serbian Progressive Party. Although RAEM at its meeting decided not to impose punitive
measures on broadcasters which broadcast live from the party rally, it was concluded

42 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



that the article of the Law on Electronic Media is not totally clear when prohibiting specifics
that this provision prescribes.

The Ministry of Culture and Information, however, believes that RAEM’s decision on the
Rules of Procedure for providers of media services during the election campaign (“Official
Gazette of RS”, No. 55/15), should establish rules for the implementation of the obligations
set out in Article 47, paragraph 1, and item 5 Law on Electronic Media. The said para-
graph, according to the Ministry, envisaged that the media service provider is obliged to
respect the ban on political advertising outside an election campaign, whereas, during
the election campaign, provide airtime to the registered political parties, coalitions and
candidates representation without discrimination.

The Ministry warned RAEM that when creating the said Rules it was not indicated that
there are uncertainties regarding the application of Article 47 of the Law on Electronic
Media, which initiated prosecutorial direction. Regarding concerns on the terms “adver-
tising” and “advertising message” the Ministry advised for RAEM to consult the Ministry
of Trade, which is responsible for supervising the implementation of the Law on Advertis-
ing.

04/05/2016 IJAS publicly invited the Regulatory Authority for Electronic Media to an-
nounce when the meeting which deliberated on the N1 TV programme was organised,
as well as to specify with which content this television station violated the election silence
and which article of the law had been violated. IJAS also demanded, since some RAEM’s
committee members mandate ended and that in the meantime the candidates proposed
by AP Vojvodina and NGOs were not elected, to announce which of the RAEM members
attended the meeting. It also requested that RAEM explain how was it possible that Pink
TV broadcast their announcement in the early morning hours, while the other media learn
of the session and RAEM’s conclusions six hours later.

20/07/2016 The Independent Journalists’ Association of Serbia sent a letter to the parlia-
mentary Committee for Culture and Information to forward the request to the responsible
departments of the National Assembly, to immediately initiated a public call for nomination
for the missing members of Regulatory Authority for Electronic Media (RAEM) Council
who are to be elected based on the proposal of the association of publishers of electronic
media and journalists’ associations. IJAS stressed that the National Assembly failed for
six months, before the expiry of the mandate RAEM member Gordana Susa, to issue a
public call for the nomination of candidates, as required by the Law on Electronic Media
(Article 10). Because of this omission, the RAEM Council, instead of nine has only six
active members, which means that the regulatory body is functioning on the borderline
of legality.

26/08/2016 1JAS and the Bureau for Social Research (BIRODI) publicly urged the Reg-
ulatory Authority for Electronic Media to publish the Final Report on the supervision of

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 43



broadcaster reporting during the election campaign for the parliamentary elections held
on 24! April, after a four month delay.

24/09/2016 The Independent Journalists’ Association of Serbia has publicly expressed
great disappointment that among the candidates for the Regulatory Authority for Elec-
tronic Media (RAEM) membership, which will represent the media community, Goran
Pekovic has been included.

IJAS reminded that during the election of representatives from the NGO sector in RAEM,
everything possible was done for Goran Pekovi¢ to be among the candidates. After the
authorised representatives of the NGO sector decided to vote for Snezana Stojanovi¢
Plavsié, child psychologist from Leskovac, and Milan Antonijevi¢, director of YUCOM,
most of the parliamentary Committee for Culture attempted to, in an appeal of sports as-
sociations, to annul the legitimate and legal vote. After that, the process of selecting the
three member of the Regulatory Authority was first stopped and then it continued in a
passionate parliamentary session held on 14 October, when members of RAEM elected
Goran Pekovi¢ and Djordje Vozarevi¢. Vozarevi¢ was proposed by the Assembly of AP
Vojvodina Committee for Culture and Information, while Pekovi¢ was elected as a candi-
date of a more or less unknown association of publishers of electronic media, lesser
known associations of journalists. Established associations of journalists did not submitted
candidates. Given the fact that in the previous arrangement RAEM and its member Gor-
dana Susa, elected on IJAS’s proposal, the leadership of our association deemed expe-
dient that this time the journalist community in this regulatory body is represented by the
JAS candidate.

At the same time, at this meeting of the Committee, the majority of deputies did not give
support to any of the associations’ candidates whose goals are freedom of expression
and the protection of children, Milan Antonijevié and Snezana Stojanovi¢ Plavsié. Thus,
the will of the ruling party’s majority, RAEM still has a vacancy for the ninth member who
should be selected on the proposal of the associations whose goals are freedom of ex-
pression and protection of children.

27/09/2016 The Independent Journalists’ Association of Serbia (IJAS) filed a complaint
with the Commissioner for Information of Public Importance and Personal Data Protection
because the Regulatory Authority for Electronic Media (RAEM) is behind on the legal
deadline of 15 days to provide the Report on the supervision of the broadcasters during
the election period and for the parliamentary elections held on 24 April. A formal request
for access to information of public importance, and for the submission of the report on
the supervision over the work of broadcasters, IJAS has sent to the Deputy Chairman of
the RAEM Council, Goran Petrovi¢, on 291 August, while the appeal was filed with the
Commissioner on 215t September. Regulatory Authority for Electronic Media supervision
over the work of broadcasters during the election campaign is based on the Law on Elec-

44 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



tronic Media (Articles 22 and 47) and the Regulation on the obligations of providers of
media services during the election campaign.

Commissioner for Information of Public Importance and Personal Data Protection issued
a decision that RAEM must, without delay and within three days, to inform IJAS if it pos-
sessed the report on the supervision of the work of broadcasters during the pre-election
and election campaign for parliamentary elections and, if yes, deliver the copy of the
report to IJAS. The Commissioner found that RAEM had not acted on the IJAS’s request
dated 29" August 2016, and that it was obliged to do so without delay and no later than
15 days.

On the request of the Commissioner and in response to IJAS, RAEM stated that they
don’t have in their possession the “Report on the supervision over the work of broadcast-
ers during the pre-election and election campaign for the parliamentary elections held
on 24 April 2016”. However, just ten days subsequent to this response, CINS released
the news that the Anti-Corruption agency submitted data on party advertising during the
election campaigns. In fact, the data are part of the monitoring conducted by RAEM during
the election campaign.

1JAS’ complaints to the Regulatory Authority for Electronic Media

22/01/2016 Independent Journalists’ Association of Serbia filed a complaint with the Reg-
ulatory Authority for Electronic Media against TV Pink because of the content broadcast
within the programme “Serbian media deep in mud”. On this occasion they published
sensitive data on the patient’s health.

IJAS considers that in the aforementioned programme TV Pink violated provisions of the
Rules of Procedure on the protection of human rights in the provision of media services
and the Regulation on the protection of the rights of minors in the provision of media ser-
vices. According to Rules of Procedure, the media service provider is bound to respect
the human rights of media services consumers, programme participants or persons re-
ferred to in the information published, guaranteed by the Constitution of the Republic of
Serbia and ratified by international laws governing human rights. Also, the media service
provider is bound to provide a media service in a manner that respects the dignity of
media services users, participants in the programme and the person to whom the infor-
mation relates, and to respect the dignity of person. The Rules of Procedure further
stresses that the media service provider is obliged to take all necessary measures not to
harm the development of minors by its programme content.

RAEM Council on the 169" regular session held on 6! April 2016, unanimously decided
to reject the aforementioned complaint by IJAS against TV Pink.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 45



22/04/2016 Independent Journalists’ Association of Serbia filed a complaint to the Reg-
ulatory Authority for Electronic Media against TV Prva because of the programme “Who
is Aleksandar Vugi¢” broadcast on 20" April 2016. IJAS demanded from RAEM to assess
whether TV Prva breached the Rules of Procedure on the obligations of providers of
media services during the election campaign.

IJAS believes that TV Prva violated the obligation to clearly mark pre-election program-
ming throughout as such. Also, TV Prva violated a provision prohibiting the broadcasting
of pre-election programme disguised as news programmes, or any other type, as well as
the broadcasting of informative content where MPs or prominent party representative or
candidate appear. In addition, a special political show on TV Prva, in the midst of an elec-
tion campaign, did not host anyone other than the party leader Aleksandar Vucic. There-
fore, TV Prva violated the obligation of media service providers prescribed by the
Regulations, that when broadcasting information on pre-election activities of electoral
lists and candidates representation without discrimination must ensured in their pro-
gramme.

RAEM Council on the 174" regular session held on 14 September 2016, unanimously
decided that no measures are to be taken against TV Prva.

17/10/2016 Because of the content on the show “Black Chronicle Special” broadcast on
16" October 2016, the Independent Journalists’ Association of Serbia filed a complaint
to the Regulatory Authority for Electronic Media against TV Pink. The show aired an in-
terview with the mother of a 13 year old girl who was seduced by a paedophile.

In the filed complaint IJAS states that by showing the school the girl attended, and clearly
labelling the place and her address of residence, a violation of the Law on Public Infor-
mation and Media occurred, as well as the Ordinance on the protection of the rights of
minors in the provision of media services. In Article 82, paragraph 2 of the Law on Public
Information and Media it is expressly stated that when presenting information from private
life, the minor must not be made recognisable in the information that can harm their rights
and interests. Also, TV Pink broadcast violated Article 27 of the Regulations on the Pro-
tection of the rights of minors in the field of media services, which states that the media
service provider is obliged to protect the identity of the minor, if there are indications that
he/she is the perpetrator, witness or victim, of a criminal offense or other illicit behaviour...
The report also points out that paragraph 3 of the same Article for media service providers
obliges refrain from publishing information which directly reveals the identity of the minor,
such as the name, the names of parents or close relatives and address. It is illegal to
publish information that could indirectly indicate their identity, either individually or cumu-
latively with the data already available to the public such as the name of the school they
attend, workplace, personal description, photographs or videos.

RAEM has not yet decided on the complaint filed by IJAS.

46 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016



VI Free Legal Advices

The year 2016 has been characterised by IJAS’s Free Legal Aid within whose framework
members asked many questions, more varied than in previous years.

This diversity of interests by journalists and other media professionals can also be inter-
preted through the fact that in 2016, when the media are concerned, was more turbulent
than the previous year. What's more, most of IJAS’s Free Legal Advice service users
asked different questions from which one could conclude that their interests have in-
creased and that they are better informed than before.

Most of the 36 questions that IJAS members asked during 2016 relate to the financing of
projects in the area of public information, labour law and prevention of abuse at work,
verbal attacks on journalists that can be qualified as insults and threats. Also, questions
about the proceedings before the Administrative Court, potential lawsuits against the
media, editors and journalists in accordance with the provisions of the Law on Public In-
formation and Media, requesting assistance in drafting regular legal remedies in court
proceedings against the media, journalists and editors, as well as assistance in preparing
complaints to be submitted to the Regulatory Authority for Electronic Media.

Journalists requested legal interpretations on the topic of media discrimination, the Law
on Copyright Infringements and related rights, establishment of media organisations,
changing data in the Media Registry, hate speech in media, as well as court decisions in
civil and criminal cases.

This year, as in the previous, most of the questions related to labour law, and most of
these questions were posed in the first half of 2016.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2016 47






Ed/NuNs1994 | N @NUNS_1994

WWW.nuns.rs - www.bazenuns.rs




