
Analysis of Defamation Judgment against CIN 

Subject of analysis: First-instance judgment by Sarajevo Municipal Court, number: 
65 O P 609293 16 P, dated 30 April 2019; Defendant – CIN, Sarajevo 

 

 

1. Content of the Municipal Court Judgment 
 

Dispositive section of the Judgment: 

“The defendant shall pay the plaintiff the amount of 2,000.00 KM in damages for 
non-pecuniary harm due to violation of honor and reputation, resulting from the 
publication of articles headlined “Tužilaštvo istražuje poslovanje Moje klinike 

(Prosecutor’s Office investigating business operations of Moja klinika),” issued on 
11 August 2016, and on 22 July 2016 headlined “Skupa patologija Sebije 

Izetbegović (Sebija Izetbegovic’s costly pathology),” published on the www.cin.ba 
website, along with the legally prescribed default interest, starting on 30 April 
2019, the day of the Judgment, until payout. The defendant shall publish this 

Judgment, at its expense, on the website within 30 days of the day this Judgment 
becomes final. (Note by analysis author: in this section, and in the rest of the 

Judgment, the headline of the published article is incorrectly written, as it should be 
“pathohistology,” not “pathology”!) 

Each side shall bear its own costs of the proceeding. 

Regarding the remaining portion of the claim, in the amount of 3,000.00 KM, as 

well as legally prescribed interest for that amount, the plaintiff is rejected.” 

 

Brief content of the lawsuit 

The plaintiff Emir Talirević, from Sarajevo (the plaintiff is the founder and owner of 
the private healthcare facility “Moja klinika”), filed a lawsuit with Sarajevo Municipal 

Court on 2 November 2016 against the defendant, the association “Center for 
Investigative Reporting” (CIN) from Sarajevo, for damages caused by violation of 

honor and reputation. The lawsuit states that the defendant (CIN) on 11 August 
2016 published an article headlined “Prosecutor’s Office investigating business 
operations of Moja klinika,” which states, among other things, that the 

“Prosecutor’s Office launched an investigation after CIN published investigative 
stories about a contract on the performing of pathohistological analyses, which the 

General Hospital concluded with the private clinic of Dr. Emir Talirević.” 

http://www.cin.ba/


Further, the defendant had also on its website on 22 July 2016 published an article 
headlined “Sebija Izetbegović’s costly pathology,” in which the following is stated 

(quotes from the lawsuit): “Upon the arrival of (Sebija) Izetbegović in the position 
of director in 2013, the General Hospital was left without a doctor of pathology. In 

August of next year, Izetbegović entrusted Talirević’s clinic with pathohistological 
work, with several times higher costs of services, paid from the hospital budget. 
Before the collaboration with Talirević’s clinic, pathohistology had cost the General 

Hospital on average 168,000 KM. After concluding the contract with ‘Moja klinika,’ 
the same services cost the Hospital on average 550,000 KM a year.” “In two years, 

Talirević received 1.1 million marks from the General Hospital. In the five years 
before concluding the deal with the General Hospital, the costs of paying for 
employees, reagents and other necessary material for the work of the Department 

of Pathology had amounted to a total of 840,000 KM.” 

The lawsuit states that the plaintiff denies all said facts, considering them untrue… 
The plaintiff particularly points out the pronounced “persistence on the part of the 

defendant to inflict harm on the plaintiff by defamation, because by its defamatory 
media reporting it encouraged the activity of the Prosecutor’s Office of KS (Sarajevo 

Canton), which launched an investigation into the contract the General Hospital had 
concluded with the private clinic of the plaintiff.” (All quotes from the lawsuit, 
according to the Judgment of the Municipal Court). 

 

Statements during the main hearing 

The Judgment describes in detail the hearings of all parties and witnesses, among 
whom are the plaintiff’s and defendant’s attorneys, testimonies of the plaintiff (Dr. 

Emir Talirević), CIN journalist (Selma Učanbarlić), as well as other CIN 
representatives, and also the expert testimony by Dr. Omer Ćemalović. 

“The plaintiff in his statement claimed that in the disputed article it was stated that 
the prices were increased at said clinic, but actually the situation was opposite, and 

thus harm was inflicted on the institution itself, and also on the plaintiff as the 
leading doctor.” He also points out that collaboration between the General Hospital 

and “Moja klinika” started when the director of the Institute of Health Insurance 
was Dr. Gavrankapetanović, thus even before Professor Izetbegović, as well as that 
in 2010 the General Hospital had lost the possibility of doing pathology because the 

only pathologist they had, Dr. Sehović, had gone to work for the plaintiff’s facility… 
The plaintiff also alleged that the CIN journalist had had all of this information at 

her disposal, as well as “information on the clinic’s investment” (the plaintiff 
claimed he had given the CIN journalist the complete Measurement Book signed by 
the contractor and clinic with invoices and by the General Hospital as the 

beneficiary), but she “hid it or wrongly interpreted it with the aim of inflicting harm 
above all on the plaintiff personally, and secondarily on his institution.” Further, it is 

alleged that the “tendentious reporting of the CIN portal is also reflected in that an 
investigation was launched into him personally over the business operations of 
‘Moja klinika,’ but actually that was merely a checking of allegations motivated by 



the portal’s reporting, while another criminal investigation was launched following 
the plaintiff’s lawsuit against CIN, i.e. against the journalist for the criminal offense 

of unlawful recording…” The plaintiff “pointed out that the telephone conversation 
with the author Selma had been unlawfully recorded and published on the website 

from start to end and presented as an interview.” The plaintiff also alleges that 
“upon the publication of the articles he felt tremendous frustration, nervousness, 
insomnia, had to take days off work, suffered financial losses because he was 

unable to receive patients, noticed that other institutions with which he had 
established cooperation had started to avoid him, as a result of which, in addition to 

personal, he also suffered financial damage.” 

The witness Selma Učanbarlić in her testimony stated she had conducted an 
interview with Dr. Talirević in the offices of “Mala klinika” and that she had notified 

him of the fact that it was her obligation to record all conversations using a tape 
recorder, which he had accepted. She gathered all the mathematical and financial 
data she featured in the article from the documentation she received from the 

General Hospital. She points out that the plaintiff (Dr. Talirević) had never issued 
any denial, but had contacted her after the published article and praised the article 

and the professionally done job. During her interview with the doctor (note: refers 
to the interview before the publication of the story), colleagues Mubarek Asani as 
cameraman and Dženad Dreković as photographer were present. The journalist 

Učanbarlić, the cameraman Asani and the photographer Dreković all deny that the 
Measurement Book was presented to them. Učanbarlić states that she did not 

receive accurate information on “Moja klinika’s” investment in the documentation 
she received from the General Hospital. 

The witnesses Asani and Dreković confirmed the journalist’s statements and added 
that the plaintiff (Dr. Talirević) had been a “good host” during the recording of the 

interview. 

The court expert Dr. Omer Ćemalović stated that “said article by its content has 
stressogenic potential and the plaintiff experienced a harsh attack on the dignity of 

his person, i.e. reputation and honor,” and that “due to that he suffered mental 
anguish and agony of a strong degree of manifestation which appeared over a 

period of approximately ten weeks, of medium degree fifteen weeks, and light 
degree of manifestation over a period of one month, all together and 
discontinuously.” He also added that the plaintiff “thanks to his intellectual capacity, 

rich life experience, and healthy adaptation and defense mechanisms, succeeded in 
processing this extremely stressful and unpleasant event in an adequate way, due 

to which it did not leave lasting consequences on his mental health. However, there 
is a lingering unpleasant memory of the event and that is why he wants to achieve 
satisfaction in court.” (quotes from the Judgment) 

 

Explanation of the Court’s Judgment 



“Upon the presentation of material evidence, and particularly bearing in mind the 
articles headlined ‘Prosecutor’s Office investigating business operations of Moja 

klinika’ and ‘Sebija Izetbegović’s costly pathology,” which the defendant published, 
the court found that in said material evidence, as well as in the quoted articles, 

facts were presented which the plaintiff refers to in the allegations of the lawsuit. 

Bearing in mind the above, the presented evidence and the established factual 
situation, the court reached the decision in the dispositive section of the Judgment. 

Upon the assessment of the presented evidence and the established factual 

situation, the court found that the facts presented by the defendant in its articles 
were not ascertained as completely true. Namely, the journalist of the Center for 
Investigative Reporting did not present the whole results of her investigation in the 

disputed articles, nor did she possess sufficient knowledge to ascertain them with 
certainty, in order to present them to the public. The journalist Selma Učanbarlić 

stated that she had published the articles based on documentation she received 
from the General Hospital and that the cost numbers, which she cited in the 
articles, were a rough estimate, i.e. they did not constitute reliable information. 

Therefore, the court holds that the defendant wrote arbitrarily and without 
arguments about the plaintiff’s business with the General Hospital. Further, it is 

stated in the article that the Cantonal Prosecutor’s Office had launched an 
investigation against the plaintiff after CIN published investigative stories about a 
contract on the performing of pathohistological analyses, which the General 

Hospital had concluded with the private clinic of Dr. Emir Talirević, while during the 
proceeding the legal representative of the defendant stated that the Prosecutor’s 

Office had notified them that it was only investigating the information, that is to say 
an investigation was not underway. It may be concluded that untrue information 
was written in the article. The plaintiff, as well as all three witnesses, stated during 

the proceeding that Dr. Talirević had been notified of the audio recording during the 
interview, but not during the telephone conversation. Based on all of the above, it 

may be concluded that non-pecuniary harm was done to Dr. Emir Talirević, 
reflected in mental anguish, which results from the testimony of the plaintiff in the 
capacity of a party to the proceeding and from the findings and opinion of the 

medical expert, Dr. Omer Ćemalović. 

Therefore, the defendant had an obligation to verify the stated facts and to have 
evidence backed by arguments for them, and only then if it is established that they 

were true to present them to the public…” (All quotes from the Judgment of the 
Municipal Court.) 

 

2. Analysis of the Judgment 

European Convention and protection by the European Court 

The first-instance Judgment of Sarajevo Municipal Court is an obvious example of 
failure to understand the role of the press/media in a democratic society, which is 



guaranteed by the European Convention on the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms and protected in a number of judgments of the European 

Court of Human Rights. 

“The press plays an essential role in a democratic society. Although it must not 
overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation and rights of 

others, its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent with its 
obligations and responsibilities – information and ideas on all matters of public 

interest. Not only does it have the task of imparting such information and ideas: the 
public also has a right to receive them. Were it otherwise, the press would be 
unable to play its vital role of ‘public watchdog’.” (European Court Judgment Thoma 

v. Luxembourg, 2001, point 5) 

The European Court also took a stand in favor of very strong statements that 
expose official offences or corruption (case of Cihan Ozturk v Turkey, 2009, point 

32): 

 “... The Court observes that, although Article 10, paragraph 2, of the Convention 
recognizes that freedom of speech may be restricted for protection of the 
reputation of others, laws and proceedings on defamation cannot be justified if their 

aim or effect is to prevent the legitimate criticism of public officials or the exposure 
of official offences or corruption.” 

Journalists, therefore, are called upon to inform the public about all important 

information of public interest, even at the cost of some information being 
sensationally interpreted. In the Judgment Prager and Oberschlick v. Austria, 1995, 

paragraph 38, the European Court concluded that media are allowed to use some 
strong wording in reporting: 

“Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or 
even provocation.” 

Freedom of media, however, is not absolute. It is particularly “subject to the 
proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable 
information in accordance with the ethics of journalism” (European Court, Judgment 

Bladet Tromso and Stensaas v. Norway, 1999, point 65). This basically means that 
journalists enjoy the protection of Article 10 of the European Convention as long 

they act in accordance with professional standards, even when they express strong, 
even untrue, criticism. 

 

Acting in accordance with the ethics of journalism 

The main question in this specific case (Sarajevo Municipal Court Judgment against 

CIN) regards the conclusion of the Court, which “found that the facts presented by 
the defendant in its articles were not ascertained as completely true.” 



How did the Court reach this conclusion? It is stated in the Judgment that the Court 
found this “upon the assessment of the presented evidence and the established 

factual situation.” The presented evidence, as can be seen from the Judgment, is 
the conflicting data of the plaintiff and the defendant; during the trial neither was a 

process of obtaining professional expertise from a person with an economics 
background carried out, which is not even essential, nor was the journalist’s 
professional conduct examined. The Court, without clear ground, accepted the 

explanation of the plaintiff and his attorney, although the CIN journalist and CIN as 
a media organization had in this, as in many other cases, acted in accordance with 

the highest professional standards (obtaining and checking information from all 
protagonists in the story, recording the interview with the consent of the 
interviewee – in this specific case the plaintiff – and even the plaintiff’s praise upon 

the publication of the story in a telephone conversation with the CIN journalist). 
The Law on Protection against Defamation in Article 7, paragraph 2 (clauses 3 and 

4) specifies that there is no responsibility for defamation particularly in the 
following circumstances/cases: when there exists “good faith and adherence to 
generally-accepted professional standards by the person who allegedly caused the 

harm” and “consent by the allegedly injured person,” which the plaintiff himself 
confirmed in this case. 

It is unclear based on what the Court concluded that the “facts presented by the 

defendant in its articles were not ascertained as completely true.” Even more 
questionable is the Court’s conclusion (“The journalist of the Center for 

Investigative Reporting did not present the whole results of her investigation in the 
disputed articles, nor did she possess sufficient knowledge to ascertain them with 
certainty, in order to present them to the public”). Neither the Municipal Court, nor 

the plaintiff, in any way tried to determine in what way the CIN journalist and CIN 
had checked and verified the received information. Therefore, the Court’s 

conclusion is a grave assault on the professional norms and practices of journalism, 
which has been rejected by the European Court of Human Rights. 

If the Municipal Court reached the conclusion (“the facts were not ascertained as 
completely true”) based on “judicial discretion,” how can the Court dispute the 

professional conduct of journalists who acted in accordance with the norms of 
journalism and in good faith, which in this case was confirmed in multiple ways, as 

explained above. Neither the standards laid down in judgments of the European 
Court for Human Rights, nor the Law on Protection against Defamation of the 

Federation of B&H, specify or demand from journalists the professional expertise of 
another profession (economic for example), because that would be contrary to 
Article 10 of the European Convention, which grants not only journalists, but 

everyone else (the public, citizens) as well, the right to freedom of expression. 

Moreover, the European Court (in the case of Handyside v. United Kingdom, 1976, 
paragraph 49) concluded that the right to freedom of expression “is applicable not 

only to information or ideas that are favorably received or regarded as inoffensive 
or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb.” 
(Note: this wording is also contained in Article 2, paragraph b) of the Law on 

Protection against Defamation of FB&H). The European Court concluded that “such 



are the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there 
is no democratic society” (European Court, above Judgment). 

Sarajevo Municipal Court in this Judgment totally disregarded Article 3 of the Law 

on Protection against Defamation, which emphasizes that “this Law shall be 
interpreted so as to ensure that the application of its provisions maximizes the 

principle of the freedom of expression” (Law on Protection against Defamation of 
FB&H). 

 

Attempt to create a “balance” 

The plaintiff during this court proceeding disputed the published data and claimed 

the published information received from the General Hospital was “not true.” But 
the fact is that he never officially denied the data and did not demand a correction. 

Quite the contrary; upon the publication of the article, he telephoned the CIN 
journalist and praised what was published. 

The plaintiff in a telephone conversation with the CIN journalist, which took place 
on 22 July 2016 (the same day CIN published the first article, “Sebija Izetbegović’s 

costly pathohistology”), praised said item (“This is a very fair article”). 

Two days after that, the plaintiff (Dr. Emir Talirević) on his FB profile, on 24 July 
2016 and then on 26 and 27 July, wrote articles containing a number of insults 

about the journalist and about the CIN organization (among other things, he wrote 
that “CIN is funded by gifts, the same as prostitutes” and “the price for which they 

spread their legs is unknown”). Despite the journalist and CIN’s request to 
withdraw these articles and issue a public apology, the plaintiff did not do that. This 
public act by Dr. Talirević was met with strong condemnation by the public and a 

number of non-governmental organizations and media. 

After the journalist and CIN’s lawsuit, filed on 20 September 2016, Sarajevo 
Municipal Court in a separate proceeding on 12 July 2018 passed a first-instance 

judgment against Dr. Emir Talirević and required him to pay, in damages for non-
pecuniary harm, 3,000 KM to the primary plaintiff (CIN journalist Selma Učanbarlić) 
and 1,000 KM to the secondary plaintiff (CIN). Forty-three days later, on 2 

November 2016, Emir Talirević filed his defamation lawsuit against CIN, which is 
the subject of this analysis. One gets the impression that it was an attempt to use 

the counter-lawsuit to create a “balance” – in favor of the plaintiff. 

 

3. Criminal report against CIN 

Unlawful recording of telephone conversation 



The plaintiff notified the Court, and the Court accepted as a valid argument, that he 
had filed a criminal report against the CIN journalist and CIN itself for “unlawful 

recording of a telephone conversation” which took place on 22 July 2016. The 
Sarajevo Cantonal Prosecutor’s Office opened an investigation in this case and in 

the meantime interviewed some people. 

The plaintiff bases the criminal report on the Penal Code of FB&H (Article 188), 
which stipulates criminal liability and a jail sentence for “whoever  by  use  of  

special  devices  without  authorization  taps  or  records  a  conversation  or  a  
statement  which was  not intended  for  him,  or  enables  an  uninvited  person  to  
have  knowledge  of  a  conversation or a statement…” (Article 188 of the Criminal 

Code of FB&H). 

As is evident, this provision refers to “a conversation or a statement which was not 
intended for him,” which does not apply in this case, because the conversation took 

place upon the telephone call of the plaintiff (E. T.) with the journalist (S. U.), to 
whom the call was made. Second, the plaintiff had been informed during the first 
conversation that CIN procedures require the interviewee, at first contact, to be 

informed that all conversations carried out with CIN journalists are recorded and 
that any part of the conversation that the person does not want to be in the 

interview must be explicitly emphasized and it will not be considered. Also, if the 
person does not give their consent to the recording, the conversation will not take 
place at all. The telephone conversation was recorded because that is also provided 

for in CIN’s internal code in order to protect journalists from any abuse of this kind 
of communication. The conversation was published on the CIN website only after 

the plaintiff (E. T.) published insulting articles on his FB profile about the journalist 
and CIN. 

Sarajevo Municipal Court in this civil proceeding for damages had no legal ground 

to take the fact of submission of the criminal report to the Cantonal Prosecutor’s 
Office as a valid argument for proof of defamation. 


