Italija: Izvršna vlast krajnje desnice preuzima kontrolu nad javnim emiterom RAI

0
97
Source/Author: EFJ

Novi izvršni direktor, Roberto Sergio, imenovan je u italijanskom javnom emiteru RAI, nakon ostavke Karla Fuortesa i raznih političkih pritisaka na novinare. Evropska federacija novinara (EFJ) pridružuje se svojim italijanskim filijalama, FNSI i USIGRAi, u osudi političkog preuzimanja RAI-a, što ozbiljno ugrožava nezavisnost javnog emitera.

U ponedeljak, 8. maja, šef italijanske javne radiodifuzne grupe RAI, Karlo Fuortes, koga je imenovala prethodna vlada premijera Marija Dragija, najavio je ostavku. Fuortes je svoj odlazak opravdao rekavši da je na njega vršio pritisak preko svojih nadzornih organa. U pismu italijanskom ministarstvu ekonomije i finansija, bivši šef RAI-a je rekao da je odbio da prihvati promene u uređivačkoj liniji i programu koje vlada italijanske premijerke, na čelu sa Đorđom Meloni i strankom Fratelli d’Italia, pokušava da nametne .

U ponedeljak, 15. maja, skupština akcionara RAI-a je formalizovala imenovanje Roberta Sergija za novog člana upravnog odbora RAI-a, navodeći ga za poziciju glavnog izvršnog direktora. Tokom sastanka, novi izvršni direktor je saopštio svoju nameru da Đampaolu Rosiju poveri ulogu korporativnog generalnog direktora i Paoli Markesiniju ulogu glavnog izvršnog direktora za osoblje. Rosi je dobro poznat po svojim zavereničkim idejama, koje je širio na blogu čiji je domaćin desničarski dnevnik Il Giornale.

Još jedan nedavni slučaj ostavke odnosio se na italijanskog novinara Fabija Facija, koji je izjavio da će poslednja epizoda njegovog dugogodišnjeg i istorijskog programa Che Tempo Che Fa (Rai 2) biti emitovana krajem maja. Fazio je najavio dogovor sa još jednim TV kanalom, nakon brojnih kritika koje je dobio na svoj program, i nakon raznih političkih pritisaka vlasti, koja nikada nije cenila progresivnu uređivačku liniju TV emisije.

Sindikat novinara RAI USIGRAi ovaj potez vidi kao „znak okupacije javnog servisa“ od strane krajnje desničarske vlade premijerke Đorđe Meloni.

„Ovi akti ne idu u pravcu koji žele oni koji već dugo pozivaju, ne na rebalans, već na istinsku nezavisnost RAI, koja mora biti na usluzi svim građanima sa svakom vladom, a ne sa naizmeničnom većinom“, rekao je Predsednik FNSI, Vitorio di Trapani. „Slabljenje italijanskih javnih preduzeća daje priliku još jednom medijskom gigantu, Mediasetu, u vlasništvu lidera Forca Italia Silvija Berluskonija, šansu da ima mnogo veći prestiž“, dodao je on.

Prema godišnjem izveštaju Media Pluralism Monitor-a o Italiji za 2021., nezavisnost upravljanja javnim medijima i javnog finansiranja su pod visokim rizikom, što naglašava potrebu za suštinskom reformom RAI-a.

Od izbora nove vlade 2022. godine, pojavile su se rasprave o pristupu preuzimanju vlasti nad italijanskim javnim RTV servisom. Melonijeva sadašnja administracija preduzela je odlučniji korak na osnovu Renzijeve reforme iz 2016, koja je već odobrila vladi imenovanje odbora RAI-a.

„Državni mediji su zasnovani na dva stuba, autonomiji i nezavisnosti. Trenutno vidimo da su u Italiji ova dva stuba napukla i više nisu zagarantovana. Sa ovom promenom na vrhu, imamo još jedan dokaz da italijanska vlada može da kontroliše javni servis i utiče na pravo građana da budu informisani“, reagovao je generalni sekretar EFJ Rikardo Gutijerez.