Milosavljević: Mediji pod kontrolom vlasti u Srbiji neviđeno vulgarni i agresivni

0
99
Source/Author: N1

Medijski pejzaž Srbije krasi neviđeni nivo vulgarnosti, u čemu prednjači moćna mreža medija koje podržava država, a usred predizborne kampanje uoči izbora 17. decembra koje je sazvao autokratski predsednik zemlje Aleksandar Vučić kako bi ponovo potvrdio svoju kontrolu nad zemljom, piše sajt IntelliNews.com.

Eklatantna upotreba vulgarnosti i agresivnosti u srpskom medijskom okruženju pojačala se kako se približava 17. decembar, a ne bi bila moguća bez skoro potpunog potčinjavanja medijskog okruženja volji vlasti, što je duže vreme karakteristika srpskih medija, piše IntelliNews.com.

Marko Milosavljević, član Komiteta eksperata za održivost medija (MSI-RES) pri Savetu Evrope i šef Odseka za komunikacije Univerziteta u Ljubljani, kaže u intervjuu za Intellinews da je medijska situacija u Srbiji „veoma sumorna“ i da „medijski pejzaž gotovo u potpunosti kontroliše vlada“.

„Tabloidi u Srbiji nemaju nikakva ograničenja i nisu podložni bilo kakvoj kaznenoj akciji bilo kog regulatornog tela ni za štampane, ni za elektronske medije, ni za etičke regulatore“, rekao je Milosavljević.

Dodao je i da ne može da zamisli kiosk u nekom glavnom gradu u EU na kom bi stajale novine sa naslovnim stranama koje vređaju na taj način, ili pozivaju na nečije ubistvo, ili na nasilje na mestima kao što je Kosovo.

On je podsetio na slučaj legendarnog pevača Đorđa Balaševića, koga je tabloid Informer u naslovu nazvao „panonski g*vnar”, u odgovoru na Balaševićeve kritike na račun Vlade Srbije.

„Kada govorimo o agresivnosti i vulgarnosti ovih tabloida i TV stanica, vidimo da nema granica“, rekao je Milosavljević.

Ton i sadržaj srpskih provladinih medija naročito su kritikovani tokom talasa masovnih protesta u leto 2023. godine, kada su dve masovne pucnjave izvele hiljade građana na ulice da traže „Srbiju bez nasilja“. Uoči opštih izbora u decembru, opozicione stranke su najavile da će raditi zajedno pod imenom „Srbija bez nasilja“, iako se očekuje da će vladajuća Srpska napredna stranka (SNS) ostvariti još jednu pobedu, piše IntelliNews.

 

Režim neprekidne kampanje

Na pitanje o uzavreloj atmosferi predizborne kampanje, Milosavljević je odgovorio da je „kampanja u Srbiji neprekidna, a važnu ulogu u tome imaju svakodnevni Vučićevi govori, koji se emituju nekoliko puta dnevno“.

Time vladajuća stranka ne da ljudima i medijima u Srbiji da odmore ni jedan dan, objasnio je Milosavljević.

Srpsko društvo je „neprestano izloženo tome da gleda i sluša kako se njihov predsednik i vodeći političari ‘bore’ za narod Srbije, ‘spasavaju’ Srbiju od Kosovara i muslimana, ‘štite’ srpske interese, ‘bore’ se za Rusiju, ‘borbe’ protiv ‘divljeg Zapada’ – ako vlasti odluče da se tako predstave, jer se mogu postaviti i kao pozitivno nastrojene prema EU kada treba da predstave da su prijatelji, u kontekstu članstva u EU”, govori Milosavljević.

On je podsetio na istraživanje NVO Crta koje pokazuje da je na privatnim TV stanicama pod kontrolom vlasnika naklonjenih vlasti, uključujući TV B92 i TV Pink, oko 78 odsto bilo kakvog pominjanja i izveštavanja o opoziciji – negativno.

S druge strane, o celoj opoziciji se u tim medijima izveštava manje nego o samom Vučiću, ne uključujući Vladu, ministre, poslanike vladajuće većine i članove vladajuće stranke.

 

Potpuna dominacija nad društvom i medijima

Milosavljević, koji takođe radi na EU projektu Diacomet.eu, tako što priprema kodeks za digitalne komunikacije i pokušava da poveća odgovornost regulatornih tela i političara, veoma je zabrinut za odgovornost srpskih regulatora, posebno Regulatornog tela za elektronske medije (REM).

„[REM] je sada potpuno pod kontrolom vlade i nema bilo kakve konstruktivne i vidljive rezultate jer nema nameru da preduzima bilo kakve kaznene mere protiv medija naklonjenih vlasti“, rekao je Milosavljević.

On je ukazao na „brojne pritužbe u poslednjih godinu dana na sadržaj nekih od vodećih televizijskih kanala”, poput TV Pink i TV Hepi, zbog „vulgarnosti, nasilja, seksualnog i opscenog grafičkog sadržaja”.

„Srpska država kao institucija, odnosno kao korporacija, je poslednjih godina zaista u potpunosti dominirala svim aspektima društva, uključujući privredu i sve druge oblasti koje bi trebalo da budu nezavisnije i koje treba da budu više usklađene sa civilnim društvom i građanima“, objasnio je Milosavljević.

On je rekao da je „za međunarodne posmatrače to najvidljivije u medijima, gde više od 90 odsto scene u potpunosti kontrolišu provladini ljudi“.

„Odnosno ljudi koji imaju jasnu vezu sa ključnim vladajućim ličnostima u Srbiji“, nastavio je Milosavljević i dodao da oni koji prate situaciju u medijima upozoravaju da je pluralizma zapravo manje nego devedesetih godina za vreme vladavine Slobodana Miloševića.

„Koliko god njegova vladavina bila nedemokratska, ipak je bilo nekih nezavisnih medija poput B92, Vremena i niza drugih koji su kritikovali vlast” tokom vladavine predsednika čija je politika srpskog nacionalizma doprinela izbijanju krvavih ratova koji su razbili Jugoslaviju, piše IntelliNews.

„Ono što se dešavalo poslednjih godina za vreme vladavine Aleksandra Vučića jeste da je vlast, uz podršku državnog biznisa i svojih saveznika, preuzela većinu ovih nekada nezavisnih medija“, objasnio je Milosavljević.

IntelliNews piše da Vučićeva politička karijera „seže još od godina Miloševića, kada je kao ministar informisanja bio zadužen za propagandu“.

 

Od nezavisnih do provladinih

B92 je sada provladin medij zavistan od vlasti, nastavio je Milosavljević, a „isto važi i za većinu medija u Srbiji, jer to je bila politika prema medijima u Srbiji u poslednjih nekoliko godina – da se stekne potpuna kontrola nad medijskom scenom i da ne ostane gotovo ništa van kontrole vlasti.”

On je dodao da „ovaj nivo kontrole vlasti uključuje javne servise kao što je Radio-televizija Srbije“, ističući da je RTS i dalje najpopularnija TV stanica u Srbiji i glavni izvor informacija za većinu građana Srbije.

Štaviše, Vlada je odlučila da uđe i kontroliše medijsko tržište preko kompanije Telekom Srbija u većinskom državnom vlasništvu. Telekom Srbija je, kako navodi, „zvanično javno akcionarsko društvo, ali ga državna politika u potpunosti kontroliše”.

Telekom Srbija pomnju i kritičari, uključujući opoziciju i posmatrače poput Koalicije za slobodu medija, koji negoduju zbog usvajanja novih medijskih zakona u oktobru.

Parlamentarna skupština Saveta Evrope je u saopštenju posle oktobarske posete svog izvestioca Srbiji Aksela Šafera izrazila zabrinutost zbog „državnog monopola nad većinskim medijima, kao i uznemiravanja novinara koji iznose kritičke stavove ili istražuju slučajeve korupcije i organizovanog kriminala”.

Milosavljević je izrazio nadu da agresivnost predizborne kampanje koju pojačavaju državni mediji neće izmaći kontroli i da neće „pasti krv“.

On je podsetio na tenzije između Telekoma Srbije i telekomunikacione kompanije SBB, dela Junajted grupe, koja je i matična kompanija preostalih kuća kritičnih prema vladi, poput N1.

Podseća da su prodavci Telekoma Srbija postavljali ulične štandove direktno ispred kancelarija SBB-a.

„Ako se to već desilo na nivou korporativne borbe, nije teško zamisliti moguće fizičke posledice (izborne) kampanje na terenu“, izjavio je Milosavljević i dodao da je unutrašnjost Srbije izostavljena iz međunarodnog izveštavanja i da je „potpuno pod kontrolom vladajuće stranke“.

Izvor N1