Kako REM krije svoje odluke: Izrečene najblaže mere koje ničemu i nikome ne služe

0
49
Source/Author: Cenzolovka, Ivana Predić

Savet Regulatornog tela za elektronske medije održao je 20. novembra redovnu sednicu i to posle šest meseci. Iako bi, prema Poslovniku, sednice trebalo da se odvijaju dva puta mesečno, osim od 15. jula do 31. avgusta, ove godine članovi Saveta održali su samo tri redovne sednice.

Podugačak je bio spisak važnih tačaka koje su se tog dana našle na dnevnom redu, a neke odluke vezane su za događaje još iz juna prošle godine. Toliko o efikasnosti i ažurnosti članova Saveta REM-a.

No, kada su se konačno sastali „oči u oči”, imali su da odlučuju o čak 10 postupaka za izricanje mera predviđenih Zakonom o elektronskim medijima. Razmatrali su i devet izveštaja Službe za nadzor i analizu programa. Najvredniji u potencijalnom kršenju zakona bili su standardno – televizije Pink i Hepi, kao i lokalne televizije – Studio B, KTV Novi Sad i radio stanice – Batočina, B92, Kruna i Guča.

Nije bilo lako doći do informacija šta se na toj sednici dešavalo, i kakve su odluke donesene. U nameri da što više sakrije od očiju javnosti, REM ljubomorno čuva svoju praksu da zapisnike sa sednice objavljuje tek nakon održane sledeće redovne sednice. Tako su zapisnici sa svih sednica od maja javnosti bili dostupni tek nakon redovne sednice 20. novembra.

Takođe, na sajtu se nije moglo naći ni saopštenje sa osnovnim informacijama sa sednice. Nisu zabeležene ni izrečene mere na sajtu REM-a (poslednja je objavljena u decembru prošle godine). A bilo ih je, bar kako smo mi saznali.

Svim članovima Saveta, uključujući i predsednicu Oliveru Zekić, uputili smo imejl sa molbom da nam dostave odluke sa sednice i izveštaje zbog čega su mere izrečene emiterima, odnosno zbog čega su pokrenuti postupci, ali su odgovori izostali osim u jednom slučaju.

 

Umesto sankcije, pismeno upozorenje Hepiju

Polovičan odgovor dala nam je Višnja Aranđelović, članica Saveta REM-a, koja nas je obavestila da su na sednici 20. novembra izrečene dve opomene Televiziji Pink i jedna opomena Televiziji Hepi. Kako je napomenula, istom mediju je upućeno i pismeno upozorenje, zbog emitovanog sadržaja koji nam nije poznat.

Prema rečima Judite Popović, bivše članice Saveta REM-a, ovaj korak – pismeno upozorenje – jeste neuobičajen postupak izricanja mera, jer su u tom procesu samo dve mogućnosti u opticaju.

„Mera može da se izrekne ili da se ne izrekne, ukoliko se utvrdi da ne postoje nepravilnosti koje bi iziskivale sankciju”, objašnjava za Cenzolovku bivša članica Saveta REM-a.

Za dva postupka protiv Televizije Pink, prema rečima Višnje Aranđelović, čeka se odluka suda, ali ona nije precizirala o kojim postupcima je reč, niti zbog čega su pred sudom.

Obavestila nas je da su pokrenuti postupci za izricanje mera protiv Radio Batočine i kragujevačke KTV Televizije, dok je za beogradski TV Studio B utvrđeno da nije napravio prekršaj.

Na molbu da nam dostavi dnevni red, koji je javni dokument, ili da precizira zbog kojih medijskih sadržaja su izrečene mere televizijama sa nacionalnom pokrivenošću, i koja kršenja zakona su u pitanju, Aranđelović nije odgovorila.

 

„AKTUELNOSTI” IZ MARTA AKTUELNE I U NOVEMBRU 

Iz šturog dnevnog reda za redovnu sednicu može se videti da su pokrenuti postupci za izricanje mera TV Pink u čak šest slučajeva, i to za medijski sadržaj emitovan u emisiji „Novo vikend jutro”, od 19. juna i od 29. oktobra prošle godine, zatim zbog emisije „Kuća od srca“, emitovane 8. decembra 2022. godine i zbog emisije „Zadruga – narod pita“, od 17. juna ove godine.

Postupak za izricanje mera predviđenih Zakonom o elektronskim medijima pokrenut je i protiv Televizije Hepi za emitovan sadržaj u emisiji „Aktuelnosti“ od 14. marta 2023. godine, i zbog emisije „Dobro jutro, Srbijo“ prikazane 18. januara ove godine.

Na dnevnom redu su bili i izveštaji Službe za nadzor i analizu programa i to u vezi sa emisijama „Ćirilica“, „Posle ručka“, koje se emituju na TV Hepi, zatim emisijama „Dokumentarni program“ i „Vesti“ na TV Pink, a razmatrani su i izveštaji u vezi sa medijskim sadržajima emitovanim na lokalnim televizijama – „Bez pardona“ na KTV, „Bez kompromisa“ na TV Studio B i Radiju Batočina.

 

Zbog čega Savet u novembru odlučuje o prekršajima iz juna prošle godine?

Višnja Aranđelović kaže da je razlog za to prezauzetost službi REM-a.

„Poslednjih godinu i po dana pratili su dve predizborne kampanje, iza njih su i konkursi za nacionalne i regionalne televizije i radio stanice. A prema proceduri nije dovoljno samo da prijava stigne na adresu REM-a, već moraju službe da je obrade.”

Predstavnicima televizija toleriše se odsustvo kad treba da se izjašnjavaju o potencijalnim prekršajima?

Aranđelović: To nije tačno.

„Nije tačna tvrdnja da Savet toleriše izostanak emitera i zaista moram pošteno da kažem da su izostanci vrlo retki i gotovo uvek opravdani”, navela je ona.

Primera radi, zabeležen je poslednji izostanak emitera, na prošloj redovnoj sednici 24. maja 2023, kada je odloženo izjašnjavanje predstavnika Pinka i Hepija jer u jednom slučaju „predstavnici PMU susprečeni da prisustvuju sednici; glavni urednik Milomir Marić ima neodložne realizacije u programu koji se emituje uživo tokom trajanja sednice”. U slučaju TV Pink nije bilo dokaza o prijemu poziva za sednicu, te je izjašnjavanje odloženo za sledeću sednicu.

Komentarišući kašnjenje Saveta REM-a u odlučivanju o potencijalnim prekršajima, i više od godinu dana, Judita Popović kaže da je to zamajavanje, i da te inače blage mere tada ne služe ničemu.

„Po zakonu REM mora odmah da reaguje. Međutim, oni imaju selektivan pristup, selektivno pamćenje i postupanje. U poslednjem slučaju prikazivanja pornografije na Televiziji Pink brzo su reagovali, ali mislim da njihov interes nije da rade svoj posao, nego da doprinesu da ta tema bude što duže u javnosti, da se što više ljudi zainteresuje da pogleda snimak, što ide u korist onog ko je i naručio plasiranje takve vrste medijskog sadržaja”, zaključuje Popović.

Da može brže i bolje, REM je dokazao u petak, 1. decembra, kada je istog dana reagovao, stručne službe su promptno odradile svoj deo posla, a Savet REM-a održao sednicu po hitnom postupku i pokrenuo postupak protiv Televizije Pink zbog emitovanja privatnog eksplicitnog snimka Đorđa Miketića. Na odluku o izricanju mere Televiziji Pink, izgleda neće morati da se čeka godinu dana, nego će, kako je najavljeno iz REM-a, sednica na kojoj će se odlučivati o tome biti održana u prvoj polovini ovog meseca. Za to imaju još tri dana.

Izvor: Cenzolovka