SafeJournalists: Novootkriveni pritisci na Ora News u Albaniji

    0
    19

    Sedmicama nakon što je naoružana policija ušla u prostorije albanskog Ora Newsa, a imovina vlasnika Ylli Ndroqi oduzeta zbog optužbi za trgovinu drogom, Ora News je objavio telefonsku prepisku iz 2018. u kojoj su otkriveni pritisci gradonačelnika Tirane i pokušaji uticaja na uređivačku politiku tog medija.

    Trećeg avgusta, RTV ORA i Ora News oduzeti su kao dio imovine Ndroqija po nalogu Specijalnog antikorupcijskog suda (SPAK) zbog ranijih optužbi za trgovinu drogom. Ndroqi je demantirao tvrdnje, no Interpol je potvrdio da su alias osuđen u inostranstvu i Ndroqi ista osoba. U slučaju koji su kritikovale albanske novinarske organizacije, Albansko vijeće za medije i Reporteri bez granica, oružane policijske snage ušle su u prostorije medija.

    Ora News je 14. augusta objavila prepisku, navodno između Ndroqija i gradonačelnika Tirane, Eriona Veliaja. U prepisci se vidi kako Veliaja naziva novinare “idiotima”, pokušavajući diskreditirati medije i pritisnuti Ndroqija da promijeni uređivačku politiku svog medija kako bi izvještavao u njegovu korist. Veliaj je posebno vrijeđao i prijetio Beti Njuma, tadašnjoj direktorici informativnog programa Ora Newsa, a sada novinarki i voditeljki vijesti u istom mediju. Snimci ekrana takođe su pokazali gradonačelnikovo proslijeđivanje članaka iz Ora Newsa koji su bili kritični prema Opštini i njemu samom, dovodeći u pitanje njihovu objavu i tražeći izmjene, propraćene uvredama novinara Ora Newsa. Iako ove poruke datiraju od novembra 2018. godine, te prepiske su trajale mjesecima, posebno oko ključnih pitanja poput rušenja Narodnog pozorišta u maju 2020. godine.

    Beti Njuma je 15. augusta otkrila da je u septembru 2019. godine podnijela ostavku na dužnost direktorice informativnog programa zbog intenzivnih političkih pritisaka i pokušaja uticaja na uredničku politiku Ora Newsa. Ipak, ona je naglasila da Ora News i RTV Ora i dalje profesionalno izvještavaju, ne podliježući takvim pritiscima.

    “Ključno je da odgovarajuće pravosudne institucije istraže autentičnost korespondencije. Ako je vjerodostojna, to je jasan slučaj da izabrani dužnosnik otvoreno pokušava promijeniti medijski sadržaj i uticati na uređivačku politiku” – rekla je Blerjana Bino, istraživačica na projektu SafeJournalists u Albaniji, koja je istaknula da članovi 22. i 23. Ustava i član 4. Zakona o audiovizuelnim medijima takvo uplitanje čine nezakonitim. “U isto vrijeme” – dodala je Bino – “u interesu je cijele medijske zajednice i albanskog društva da se istraga u vezi sa slučajem g. Ndoqija sprovodi nezavisno i pravilno, u skladu sa zakonom, bez miješanja u rad novinara/ki i misije Ora Newsa i RTV Ora kao medijske kuće”.

    Mreža SafeJournalists, koja predstavlja više od 8.200 medijskih profesionalaca na zapadnom Balkanu, pridružuje se svojim kolegama u Albaniji u osudi događaja oko Ora News i RTV Ora. Ovi su mediji prepoznati kao vrlo kritični prema Vladi i iako se mora poštovati ​​vladavina zakona, važno je odvojiti vlasnika medija od novinara/ki i ostalih medijskih profesionalaca. Mora im biti dopušteno da svoj posao obavljaju bez političkog i bilo kakvog drugog pritiska. Kontekst i način akcija poduzetih protiv Ora News i TV Ora šalje zabrinjavajuću poruku o tome šta čeka medije koji se kritički odnose prema Vladi.

    Mreža SafeJournalists obavijestit će relevantne domaće i međunarodne institucije o ovim slučajevima.

    Svaki napad na novinare/ke je napad na javni interes, demokratiju i prava svih građana.

     

    Skoplje – Beograd – Podgorica – Priština – Sarajevo – Zagreb, 20.08.2020.

     

    Udruženje novinara Kosova

    Udruženje novinara Makedonije

    Udruženje BH novinari

    Hrvatsko novinarsko društvo

    Nezavisno udruženje novinara Srbije

    Sindikat medija Crne Gore